دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 بهمن 1396 - 10:48

تاکید «سند نهایی دکترین هسته‌ای» ترامپ بر توازن قدرت با روسیه

وزارت دفاع آمریکا روز گذشته (جمعه) نسخه نهایی سند بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا که دکترین هسته‌ای رئیس‌جمهوری این کشور را مشخص می‌کند منتشر کرد.
کد خبر : 257191

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نسخه نهایی سند «بررسی وضعیت هسته‌ای آمریکا» که جایگاه سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیتی آمریکا را مشخص می‌کند، در حالی روز گذشته (جمعه) منتشر شد که پنج‌شنبه گذشته رسانه‌ها پیش‌نویسی را از این سند منتشر کرده‌ بودند.


به‌نوشته دیفنس‌نیوز، دولت آمریکا در سند جدید برای نخستین‌بار آمادگی‌اش را برای تغییر در زرادخانه هسته‌ای اعلام کرده است.


طبق این گزارش، سند بررسی وضعیت هسته‌ای تا اندازه زیادی مسیر ترسیم‌شده در سند سال 2010 دولت اوباما را ادامه می‌دهد. در آن از پروژه‌های نوسازی هسته‌ای آمریکا استقبال شده است. اما از سوی دیگر، ندیدن تفاوت‌های آشکاری که این سند با نسخه سال 2010 دارد دشوار خواهد بود. در حالی که در دکترین هشت سال پیش بر کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای آمریکا تاکید شده بود، دولت ترامپ ضرورت افزایش توانمندی‌های هسته‌ای را با هدف رقابت با روسیه مورد توجه قرار داده است.


با آنکه سند 2018 حاوی بخش‌هایی جداگانه درباره کره‌شمالی، چین و ایران است، تمرکز اصلی آن به وضوح روی روسیه و ضرورت توازن قدرت با این کشور قرار دارد.


دونالد ترامپ در بیانیه‌ای درباره دکترین جدید هسته‌ای خود آورده است: «این نتیجه‌گیری‌ها بر ارزیابی‌‌های واقع‌گرایانه از فضای امنیتی جهان، ضرورت جلوگیری از استفاده از مخرب‌ترین سلاح‌های روی زمین و تعهد دیرپای ملت ما بر اشاعه ندادن سلاح هسته‌ای استوارند.»


در این بیانیه آمده است: «در دهه گذشته، باوجود تلاش‌های آمریکا برای کاهش نقش و تعداد سلاح‌های هسته‌ای، سایر کشورهای هسته‌ای ذخائر خودشان را افزایش دادند، اهمیت سلاح‌های هسته‌ای در راهبرد امنیتی خودشان را برجسته کردند و در برخی موارد، سیاست توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خودشان برای تهدید کشورهای دیگر را دنبال کردند.»


سند جدید هم همانند نسخه پیش‌نویس آستانه پاسخ هسته‌ای آمریکا به تهدیدهای امنیتی را پایین آورده است.


در حالی که روسای‌جمهوری پیشین آمریکا استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را تنها به زمان استفاده کشورهای رقیب از سلاح‌های کشتار جمعی برای کشتار انبوهی از غیرنظامیان محدود می‌کرد، در سند جدید برای نخستین‌بار خواسته شده به حملات راهبردی غیرهسته‌ای پاسخ هسته‌ای داده شود. به عبارت دیگر، آمریکا ممکن است از این پس برای تهدیدهایی مانند حمله سایبری به مراکز فرماندهی هسته‌ای یا زیرساخت‌های شهری، اعم از شبکه برق یا سامانه کنترل ترافیک هوایی پاسخ با سلاح‌های هسته‌ای را در نظر بگیرد.


منبع: فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته