دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مشاور وزیر ورزش و جوانان:

عربستانی‌ها از طریق FIFA رای AFC را برگرداندند/ دیپلماسی بی‌اثر فدراسیون فوتبال

مشاور وزیر ورزش و جوانان گفت: مدیران فدراسیون فوتبال پس از آنکه رای AFC مبنی بر میزبانی نمایندگان ایران و عربستان از یکدیگر را صادر کردند، پیگیری‌های خود را قطع کردند تا عربستانی‌ها از طریق FIFA این رای را برگردانند.
کد خبر : 256245

بیژن ذوالفقارنسب درگفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، درباره اینکه قطر توانست AFC را مجاب کند تا تیم‌‌های باشگاهی کشورش در زمین بی‌طرف به مصاف نمایندگان عربستان و امارات نروند ولی تیم‌های ایران برای سومین سال متوالی باید در کشور ثالث به مصاف نمایندگان عربستان بروند، گفت: «به‌رغم آنکه موضوع کشور قطر با ما فرق می‌کرد ولی در کلیت موضوع هیچ فرقی من نمی‌بینم و باید بپذیریم که دیپلماسی فدراسیون فوتبال ضعیف و بی‌اثر بود.»


وی ادامه داد: «فرصتی که ما در سال‌های قبل برای بازی نکردن در زمین بی‌طرف داشتیم را از دست دادیم ولی امسال فرصتی پیش آمده بود که ما در کشور ثالث بازی نکنیم و خودمان میزبان تیم‌های عربستانی باشیم. تلاش فدراسیون فوتبال خوب بود .این بار رای AFC آن بود که تیم‌های ایرانی و عربستانی باید در خانه از همدیگر میزبانی کنند و در همان ابتدا عربستان و به دنبال آن امارات به رای صادره اعتراض کردند.»


مشاور وزیر ورزش تصریح کرد: «از زمانی که رای AFC صادر شد نمایندگان کشور عربستان نسبت به این رای بی تفاوت ننشستند و سعی کردند از راه‌های مختلف به وسیله دیپلماسی ورزشی، اجازه ندهند تا ایران به آنچه حقش بودبرسد. اصرار و پافشاری نمایندگان عربستان ادامه پیدا کرد تا جایی که آنها با جمع آوری مستندات مختلف به فیفا رفتند و از مرجعی بالاتر از AFC خواستند تا اجازه ندهد، آنها در ایران به میدان بروند. پیگیری‌های نمایندگان عربستان در فیفا به نتیجه رسید و آنها توانستند نظر مثبت فیفا را جلب کنند. آن هم به استناد این موضوع که در دو سال گذشته هیچ کدام از دو تیم به کشور هم نرفتند و امنیت در ایران وجود ندارد.»


وی افزود: « فدراسیون فوتبال قطر از همان ابتدا بر سر موضع خود که تیم‌هایش به غیر از کشورشان در جایی دیگر بازی نمی‌کند، ایستاد. فراموش نکنیم که قطر کرسی‌های بیشتری هم نسبت به ایران در AFC و FIFA دارد. که همین موضوع در نهایت به سود آنها شد.»


ذوالفقارنسب تاکید کرد: «ما باید بپذیریم که از لحاظ دیپلماسی قدرتی که لازم است را نداریم. در روابط بین‌المللی ما نیاز به دیپلماسی اثرگذار داریم ولی فاقد این توانمندی هستیم. اینکه هر چند وقت یک بار مهدی تاج، محمدرضا ساکت، علی کفاشیان و .... به عنوان نماینده ایران در جلسات AFC شرکت می‌کنند برای اطلاع داشتن از تمامی اتفاقات فوتبال در آسیا کافی نیست. ما نیاز به نماینده ثابت در AFC و همچنین FIFA داریم. وقتی رقیب ما برای آنکه حرف خود را به کرسی بنشاند تا آخرین لحظه ناامید نمی‌شود، ما هم باید از چنین آمادگی برخوردار شویم تا مانع آن شویم که فوتبال‌مان در سطح آسیا و جهان آسیب ببیند.»


مشاور وزیر ورزش درباره اینکه مهدی تاج مردم را امیدوار کرده بود که بازی‌های تیم‌‌های موردعلاقه‌شان برابر عربستانی‌ها در ایران برگزار می‌شود و حالا که این اتفاق افتاده باعث عدم اعتماد مردم به صحبت‌های آینده رئیس فدراسیون می‌شود، تصریح کرد: «نه تنها فدراسیون فوتبال بلکه تمامی نهادهای ورزشی کشور باید وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند. باید بپذیریم که عربستانی‌ها و همچنین اماراتی‌ها منتظرند تا کوچکترین اتفاق نظیر پرتاب ترقه از سوی تماشاگران ما را بزرگنمایی کنند تا بتوانند به اهداف خود برسند.»


ذوالفقارنسب افزود: «از سویی دیگر ما حتی اگر بهترین استدلال‌ها را هم داشته باشیم، در رسیدن به مقاصدمان در مناقشه‌ها موفق نیستیم. بزرگترین استدلال فدراسیون فوتبال بازی تیم‌های ملی استرالیا، ژاپن، عراق و سوریه در ایران در چارچوب رقابت‌های انتخابی جام جهانی روسیه بود. چگونه است که ایران برای کشورهای دیگر امنیت دارد ولی برای عربستان امن نیست. نمی‌دانم چطور است که با وجود داشتن ادله، نمی‌توانیم ادعای خود را ثابت کنیم. متاسفانه عربستانی‌ها ثابت کردند که با آنها مشکل داریم در حالی که دیپلماسی ما که اثرگذار نیست، نتوانسته این مسئله را اثبات کند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته