دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
هادی محمدیان در دو قدم تا سیمرغ مطرح کرد؛

«فیلشاه» می‌تواند با باقی فیلم‌های جشنواره رقابت کند/ برای جذب مخاطبان اصلی انیمیشن بهترین کیفیت را ارائه کرده ایم

هادی محمدیان کارگردان «فیلشاه» در نشست معرفی فیلم خود در قالب برنامه «دو قدم تا سیمرغ» گفت: برای جذب مخاطبان اصلی ژانر انیمیشن یعنی کودکان و نوجوانان به سینما تلاش کرده ایم بهترین کیفیت را در «فیلشاه» ارائه کنیم.
کد خبر : 254855

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، در اولین روز از آیین رونمایی و معرفی فیلم‌های جشنواره سی‌وششم در مراسمی با عنوان «دو قدم تا سیمرغ» با اجرای منصور ضابطیان، پردیس ملت میزبان عوامل فیلم انیمیشن «فیلشاه» به کارگردانی هادی محمدیان بود.


در ابتدای این جلسه محمدیان کارگردان این انیمیشن با اشاره به اهمیت عدالت داوری «فیلشاه» با آثار رئال جشنواره در بخش سودای سیمرغ گفت: اگر مثل قرعه کشی نمایش فیلم ها، نگاه عادلانه ای بر هیات داوری همراه باشد، «فیلشاه» توانمندی رقابت در اکثر بخش ها را با کارهای رئال دارد. در واقع این فیلم هم مثل فیلم های رئال تعریفی از سینما است.


این کارگردان با اشاره به نگاه اجتماعی حاکم بر این اثر عنوان کرد: لذت مخاطبان خارجی از انیمیشن های خارجی به خاطر این است که خود را در فیلم می بینند. ما سعی کردیم از این زاویه اجتماعی در فیلشاه، دنیای اثر را برای کودکان و نوجوانان قابل باورتر کنیم. اما باید بتوانیم به طور کلی در انیمیشن به دلیل نبود تصویر خیلی خوب از دوبلورها صدا بگیریم تا حس کار به اصطلاح در بیاید.


وی درباره بخش موزیکال قصه توضیح داد: در فیلشاه دو بخش موزیکال داریم که تجربه خوبی هم برای ما بود. در ساخت این فیلم شرایطی بود که انگار انیمیشن از ابتدا در ایران اختراع می شود و حداقل باید 4 فیلم دیگر تجربه کنیم تا تجربه مان کامل شود.


محمدیان در پاسخ به این سوال ضابطیان که اگر یک سیمرغ در اختیار داشته باشد به کدام بخش اهدا می کند، بیان کرد: «فیلشاه» 2500 پلان دارد و این رقم سه برابر استانداردهای سینمای ایران است. فیلمی پر ریتم است و به نظرم در تدوین استحقاق دریافت این سیمرغ را دارد.


در ادامه نشست، حامد جعفری؛ تهیه‌کننده این اثر انیمیشن درباره دومین تجربه تهیه کنندگی انیمیشن با توجه به دشواری‌ها و ریسک هایش عنوان کرد: انیمیشن برخلاف کارهای رئال گروه محور است. وقتی از انیمیشن یاد می‌کنیم یاد کمپانی‌های بزرگ دنیا می‌افتیم. مجموعه ما با عنوان هنر پویا سابقه سال‌ها تولید داشته و در جشنواره سی و یکم فجر با یک اثر انیمیشن شرکت داشتیم.


وی ادامه داد: بعد از آن تصمیم گرفتیم اثری برای مخاطب بسازیم و به سراغ ایده «شاهزاده روم» رفتیم. این اثر در سال 93 عرضه و سال 94 اکران عمومی شد و به عنوان سومین فیلم پرمخاطب بر اساس گزارش شرکت پخش حدود 5 میلیارد با یک میلیون و 300 هزار مخاطب اعلام شد. این اثر پرفروش ترین انیمیشن تاریخ سینمای ایران شد و مشوق ما برای شروع کار بعدی بود.


وی با اشاره به این که تصمیم داریم بعد از 10 سال به نقطه ای برسیم که هر ساله یک تولید انیمیشن سینمایی داشته باشیم، افزود: «فیلشاه» یک قصه تاریخی است و در زمان اکران غافلگیری برای مخاطب دارد. اولویت اول ما مخاطبان کودک و نوجوان هستند. فضای سینمای ایران نشان می‌دهد آثار انیمیشن در میان 150 تولید رئال هر ساله به نوعی فراموش شده اند. بنابراین ما برای جذب مخاطبان اصلی این ژانر یعنی کودکان و نوجوانان به سینما تلاش کرده ایم بهترین کیفیت را در «فیلشاه» ارائه کنیم.


جعفری درباره میزان نزدیک بودن قصه این اثر به فضای واقعی بیان کرد: بهترین انیمیشن امسال 1000 میلیارد دلار هزینه داشته اما فیلشاه حدود سه و نیم میلیارد تومان هزینه برده است یعنی معادل 800 هزار دلار که هزینه ای غیر قابل باور برای کمپانی های خارجی است.


این تهیه کننده ادامه داد: ما منابع درآمدی کار را پیش بینی کرده ایم و بنیاد سینمایی فارابی و موسسه تصویرشهر در برگردان اثر به زبان فارسی هر یک سهم 25 درصدی مشارکت دارند. همچنین برای پخش بین‌المللی کار هم مذاکراتی انجام شده است.


وی با اشاره به رقابت این انیمیشن با آثار رئال سی و ششمین جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: این اتفاق در دنیا مرسوم است. انیمیشن «دیو و دلبر» در سال 1988 در اسکار جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد. اما این تفکر که فیلشاه به اصطلاح ستاره ندارد می تواند به انیمیشن ضربه بزند. اگر در این دوره جشنواره به کار توجه نشود انگیزه عوامل کار از بین می رود و شاید در همکاری های بعدی با انیمیشن کمتر مشارکت کنند.


در انتهای جلسه، حسن ایوبی؛ تدوینگر «فیلشاه» نیز گفت: فیلم انیمیشن به دلیل نبود راش های آماده، مراحل پیچیده تری را در تدوین طی می کند. من از روزهای اول وارد این پروژه شدم و فیلم سه مرحله تدوین را طی کرد. در حالی که فیلم های سینمایی یک بار تدوین می شوند. همچنین چند مرحله فاین کات در این اثر انجام شده است که کار تدوین را سخت تر می‌کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب