وجود 5400 نقطه حادثهخیز در کشور/ 73 درصد تلفات رانندگی مربوط به حوادث جادهای است
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سایت راهور، سردار تقی مهری در اجلاس سالانه جوامع ایمن ضمن تسلیت به خانوادههای حادثه دیدگان نفتکش سانچی اظهارکرد: سالیانه در دنیا یک میلیون و 250 هزار نفر به دلیل تصادفات میمیرند و 55 میلیون نفر نیز مجروح میشوند. سال گذشته 16 هزار نفر در کشور ما در تصادفات جان خود را از دست دادند و 333 هزارنفر نیز مجروح شدند.
وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 50 درصد کسانی که در حوادث جان خود را از دست دادهاند به دلیل حوادث ترافیکی بود و 50 درصد دیگر نیز به دلیل آتشسوزی، سیل ، طوفان و غیره فوت شدهاند.
به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، 73 درصد جانباختگان حوادث جادهای در خارج از شهرها و 27 درصد آنها در درون شهرها جان خود را از دست میدهند در این میان سهم عابر پیاده و موتور سواران در داخل شهرها 80 درصد است و در مجموع موتورسوارها 24 درصد و عابران پیاده 20 درصد در تصادفات سهیم هستند.
مهری با بیان اینکه در سال 84 ، 27 هزار و 700 نفر جان خود را به دلیل این حوادث از دست دادند، تصریح کرد: اما آمار جانباختگان حوادث ترافیکی سال گذشته به 16 هزار نفر کاهش یافت، این موضوع نتیجه هماهنگی دستگاههای مختلف بود. یکی از اقدامات مهم پلیس در دهه 80 اجرای طرحهایی مانند همیاران پلیس، فرهنگیاران ترافیک و راهوران محلات بود، علاوه بر آن فرهنگسازی رسانههای گروهی و کمکهای خوب صنعت بیمه برای تامین تجهیزات لازم برای موتورسوران نیز در این زمینه موثر بوده است.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین اعلام کرد: سالهای گذشته بیش از 8 هزار نقطه حادثهخیز در کشور شناسایی شد که تاکنون 3 هزار نقطه رفع و اصلاح هندسی شده است، اما هنوز 5400 نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد.
به گفته مهری، نقطه حادثه خیز به نقطهای اطلاق میشود که عامل جادهای باعث شده بیش از دو بار در آن نقطه تصادف ایجاد شود.
وی با اشاره به افزایش شمار خودرو در کشور، گفت: در سال 1384 حدود هفت میلیون و 500 هزار خودرو در کشور داشتیم اما امروز این رقم به بیش از 20 میلیون خودرو افزایش یافته است. در آن سالها حدود چهار میلیون دستگاه موتورسیکلت داشتیم که امروز به 11.5 میلیون افزایش پیدا کرده است.
مهری با بیان اینکه به رغم افزایش تعداد وسایل نقلیه اما فرهنگسازی بهتر از گذشته انجام میشود، تاکید کرد: مشارکت مردمی و ارتقای فرهنگ ترافیک میتواند نقش موثری در کاهش حوادث ترافیکی داشته باشد. 30 درصد عوامل تصادفات امروز مربوط به موتورسیکلتسواران است، به همین دلیل باید فرهنگ و آموزش بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است تا زمانیکه چالشها و تهدیدات تبدیل به بحران نشود برای آن تصمیم نمیگیریم. در 9 ماهه اول امسال 51 درصد کسانی که جان خود را در تصادفات از دست دادهاند، 21 تا 50 سال سن داشتند، یعنی نیروی کار ما در این تصادفات از بین میرود.
مهری با بیان اینکه در حال حاضر استانداردهای ایمنی خودروها در اروپا تا 120 مورد افزایش یافته است، اظهار کرد: در کشور ما 51 استاندارد ایمنی برای خودروها مشخص شده اما در بعضی خودروها این استانداردها از 40 مورد بیشتر رعایت نمیشود. خودروهای سواری ما حدود چهار سال است که کیسه هوا دارند اما حتما این تعداد باید به چهار مورد افزایش پیدا کند.
مهری در حاشیه اجلاس جوامع ایمن با اشاره به وجود بیش از 5 هزار نقطه حادثه خیز در کشور، گفت: دو هزار مورد از این نقاط در شهرها و 3400 نقطه خارج از شهرها قرار دارند که برای رفع آنها باید اعتبار لازم پیشبینی شود. حوادث رانندگی در 50 درصد موارد مرگ و میر دخیل هستند. به همین دلیل باید سرمایه گذاری بیشتری در حوزه درمان و پیشگیری انجام شود.
وی افزود: ایمنی محصول رعایت قوانین و مقررات است و باید اقدامات بیشتری در زمینه فرهنگ سازی و ارتقای استانداردهای جادهها انجام شود. هر چه برای ایمنی سرمایه گذاری کنیم شاهد کاهش تلفات در حوادث خواهیم بود.
رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: با وجود اینکه در حال حاضر تعداد خودروها و موتورسیکلتها سه برابر شده است. اگر استانداردهای جادههای کشور ارتقاء پیدا کند. تعداد جان باختگان حوادث ترافیکی نیز کاهش پیدا میکند.
انتهای پیام/