«رقابت» فرصتی برای بازبینی عملکردها فراهم میآورد
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری چهارمین جشنواره جام جم، علی حمیدی؛ قائم مقام سیما فیلم درباره اهمیت سریالها در کنار سایر تولیدات تلویزیونی گفت: اگر محصولات صداوسیما را براساس فرآیندی که در چند سال گذشته داشته است بررسی کنیم، برخی محصولات در ذهن مخاطب جا افتاده و با آن بیشتر ارتباط برقرار کرده است. به طور کلی برنامهها محصولات اصلی تلویزیون هستند و در میان این برنامهها تعدادی به جهت ویژگیهایی که دارند به برند تبدیل میشوند، در نتیجه مخاطب بیشتری را همراه میکنند.
وی ادامه: در سابقه تلویزیون نمایش یک برند است نه محصول و وقتی مخاطب با یک سریال همراه میشود، در واقع با برند ارتباط برقرار کرده است. سریال ذاتا برند است، اما متاسفانه سازمان مدتی به این برند توجه لازم را نداشته است.
حمیدی با اشاره به تولیدات سالهای اخیر رسانه ملی که در ذهن مخاطب ماندگار شده است عنوان کرد: خوشبختانه سازمان اخیرا توجه ویژهای به برند سریالهای تلویزیونی داشته است و به همین دلیل از زمانی که تیم جدید مستقر شدند در تلاش بودند این برند را گسترش دهند.
وی افزود: سریالها مخاطب زیادی دارد و چون از طریق قصه ارتباط قوی تری با مخاطب میگیرد، محتوا را بهتر منتقل میکند. ضرورت تولید یک سریال از اینجا پیدا میشود که اگر میخواهیم با مخاطب ارتباط داشته باشیم باید از سریال استفاده کنیم.
قائم مقام سیما فیلم در مورد مقایسه سریالهای قدیمی و جدید گفت: اینکه میگوییم سریالها نسبت به گذشته بیننده کمتری دارد صحیح نیست، وقتی در بلند مدت نگاه کنیم میبینیم مخاطب نه تنها کم نشده بلکه به نوعی افزایش پیدا کرده است. زمانی که یک سریال پخش میشد و خیابان خلوت میکرد، تک سریال بود و در هفته یک شب از یک شبکه خاص پخش میشد. اما درحال حاضر همزمان تقریبا تمام شبکهها یا بیشترشان سریال پخش میکنند.
وی افزود: اگر بیننده تمام شبکهها را با هم جمع بزنیم تعدادش بیشتر از قبل شده، با این تفاوت که بین شبکهها تقسیم شده است. بنابراین نباید توقع گذشته را داشته باشیم. ممکن است تعداد مخاطب شبکهای مثل شبکه پربیننده سه رشد نداشته باشد اما میتوان بخش زیادی از مخاطبان را در سایر شبکهها پیدا کرد.
علی حمیدی با اشاره به اینکه صداوسیما درصدد است بتواند همه مخاطبان را راضی نگه دارد عنوان کرد: در مورد سریالهای تلویزیونی بخشی از مخاطبان علاقهمند درام و ملودرام هستند، بعضی دوست دارند آسیبهای اجتماعی را ببینند، تعدادی طرفدار کارهای اکشن هستند و .... . بنابراین تلاش میکنیم در نزدیک به صد و خوردهای سریال که در حال حاضر در مراحل مختلف تولید است، موضوعات متنوعی وجود داشته باشد و با توجه به گستردگی مخاطب به تمام موضوعات توجه شود.
وی ادامه داد: با درنظر گرفتن اینکه در تلاش هستیم امیدبخشی که از اهداف اصلی سازمان است در تمام کارها دیده شود، نیاز مخاطب را میسنجیم و براساس آن کارها را تقسیم بندی میکنیم.
حمیدی با بیان اینکه جشنواره قطب نمایی است تا برنامهساز خود را با آن هم جهت کند گفت: با برگزاری جشنواره جام جم میتوانیم به مخاطب بگوییم کیفیت و توجه سازمان صداوسیما به چه موضوعاتی است و با معرفی آثار برتر در مورد سریالها، برنامه سازهایی را که میخواهند در این رقابت شرکت کنند آگاه کنیم.
وی افزود: اگر یک مسابقه را بدون اینکه خط پایانی داشته باشد در نظر بگیرید، مثل این است که همه در حال دویدن هستند اما معلوم نیست کجا باید توقف کنند. جشنواره میتواند مکثی ایجاد کند تا خودمان را پیدا کنیم و بدانیم در چه مسیری هستیم.
حمیدی ادامه داد: طرحهای رقابتی مثل جشنواره جام جم فرصتی است تا بازخوانی مجددی بر عملکرمان داشته باشیم. این رقابت باعث کیفیت بهتر میشود و وقتی کیفیت بالا رفت نیاز به نیروهای جدید احساس میشود و در نتیجه تربیت نیرو اتفاق میافتد.
قائم مقام سیمافیلم با اشاره به تغییرات مدیریتی سازمان گفت: در حال حاضر سریال سازی وارد فصل جدیدی شده است. ما زمانی پنج شش سریال در دست تولید داشتیم اما الان تلویزیون بالای صد سریال در مراحل مختلف تولید دارد. البته درست است که کمیت افزایش پیدا کرده اما الان تلویزیون درگیر آنتن نیست و ما برای سال 96 و 97 میدانیم چه سریالهایی روی آنتن خواهیم داشت و چه اتفاقی خواهد افتاد. الان دوره کمیت را گذراندیم و درصدد هستیم ان شاءالله کیفیت را سرلوحه قرار دهیم.
حمیدی در پایان درباره به کارگیری نیروهای جدید و خلاق گفت: سعی کردیم افرادی که در تراز بهتری قرار گرفتند و کارنامه خوبی دارند جذب کنیم، بنابراین با شرایط جدید برای تولید آثار بهتر، بخشی از نیروهای جدید و خلاق هم به جمع ما پیوستند.
انتهای پیام/