دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 تير 1394 - 16:58
/همگام با مذاکرات هسته‌ای در وین/

حضور آمانو در هتل محل مذاکرات هسته‌ای/ 3 شرط فابیوس برای امضای توافق نهایی هسته‌ای

در حالی‌که تنها 4 روز تا ضرب‌الاجل نهایی 30 ژوئن (10 تیر) باقی‌مانده است، برخی گزارش‌ها از احتمال تمدید مذاکرات خبر می‌دهد.
کد خبر : 25335

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پنج روز مانده به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منابع خبری غربی به اظهار نظر و ارائه گزارش درباره احتمال تمدید مذاکرات و یا دستیابی به توافق هسته‌ای در روزهای 14 یا 18 تیر پرداخته‌اند.


براساس این گزارش، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی از باقی بودن اختلافات عمده میان طرف‌های مذاکره‌کننده خبر داد و به‌نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان این هفته روزهای سختی را پیش رو داشته باشند.


مهم‌ترین اخبار مذاکرات هسته‌ای را در زیر مشاهده می‌کنید:


09:32 «جان کری» وارد هتل «کوبورگ» وین شد


09:31 ظریف: می‌رویم تا یک توافق هسته‌ای با دوام و منصفانه را به دست آوریم


12:37 ظریف وارد وین شد


13:45:وزیر امورخارجه ایران گفت مطمئن هستیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ایران را به رسمیت بشناسد، اقدامات خودش را انجام دهد و زیاده‌خواهی نکند، حتماً به توافقی دست خواهیم یافت که به نفع همه خواهد بود.


14:00 دقایقی پیش دیدار «جان کری» وزیر امورخارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران آغاز شد


15:30: کری: به روند مذاکرات خوش‌بینیم/ ظریف: برای یک اتفاق خوب مصمم هستیم


16:30: لحظاتی پبش رایزنی میان وزرای امورخارجه ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته‌ای ایران پایان یافت.


17:30: دیدار نوبت دوم ظریف و کری آغاز شد/وزیر امور خارجه آمریکا با فابیوس دیدار می‌کند


18:20: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش از ورود به هتل کوبورگ در حضور خبرنگاران حاضر مقابل هتل با بیان این که فرانسه خواهان توافقی محکم با ایران است که در آن ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد گفت: فرانسه این توافق را به سه شرط ممکن می‌داند؛ اول توافقی که دسترسی به تاسیسات نظامی ایران در آن ممکن باشد؛ دوم تحقیق و توسعه ایران برای مدت طولانی محدود شود و سوم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل به طور خودکار علیه این کشور اعمال شود.


18:30:مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز شنبه برای دیدار با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای وارد هتل کوبورگ، محل مذاکرات هسته‌ای شد.


20:00: وزرای خارجه ایران و فرانسه دقایقی قبل در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند.


23:00:سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار امروز یوکیو آمانو از محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آستانه عزیمت به وین در صفحه توئیتر خود با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری گفت: همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند ایرانیها به دنبال یک توافق موقر هستند و زیاده خواهی را برنمی‌تابند.


وی گفت: ما به وین می‌رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را به دست آوریم.


آنگونه که سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه پیش از این گفته بود قرار است روزهای شنبه و یکشنبه ملاقات‌های دوجانبه و چند جانبه بین وزرای خارجه ایران و 1+5 برگزار شود و پس از آن دوباره کار نگارش (برجام) ادامه یابد.


وی در پاسخ به موضوع تمدید مذاکرات گفت: بحث تمدید الان در دستور کار ما وجود ندارد، بنای ما این است که تا زمان تعیین شده بتوانیم به یک توافقی برسیم و اگر لازم باشد چند روزی کار را ادامه می‌دهیم، تا در پایان به یک جمع بندی برسیم.


دهم تیر ماه پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافقنامه ژنو است. وزرای خارجه ایران و 6 کشور (آلمان، فرانسه، روسیه، چین، آمریکا و انگلستان) به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپاسوم آذر ماه 1392 در شهر ژنو به توافقی برای حل موضوع هسته‌ای ایران دست یافتند تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» که به توافقنامه ژنو معروف شد. پس از آن رایزنی‌ها از بهمن ماه همان سال آغاز و تا تیر ماه 1393 ادامه یافت. در 28 تیر ماه 1393 طرفین این مذاکرات را برای 4 ماه تمدید کردند که به دلیل اختلافات موجود بر سر راه دستیابی به توافق جامع، مذاکرات را برای هفت ماه (10 تیر ماه 1394) تمدید کردند.


وزرای خارجه ایران و 6 کشور به همراه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در 13 فروردین ماه سال جاری بعد از 9 روز رایزنی فشرده در شهر لوزان سوئیس به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای دست یافتند و در حال حاضر نشست‌ها برای نگارش پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک در شهر وین در جریان است که شش دور این رایزنی‌ها در وین و یک دور نیز در نیویورک و در حاشیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT برگزار شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب