دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
به مناسبت ماه مبارک رمضان/ بخش نهم: اهر، آبادان، آباده و آستارا

معرفی مساجد واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی/9/ + تصاویر

در بخش نهم از معرفی مساجد دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد بلال واحد اهر، مسجد امام حسین(ع) واحد آبادان، مسجد واحد آباده و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واحد آستارا به مناسبت ماه مبارک رمضان معرفی می‌شوند.
کد خبر : 25251

مسجد بلال دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر


مسجد بلال دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر که بزرگترین مسجد واحدهای دانشگاهی استان آذربایجان شرقی است در زمینی به مساحت 3000 و با زیربنای 3914 متر مربع در سال 1389 عملیات اجرای این پروژه بزرگ در محل سایت جدید مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر آغاز شد.


این پروژه که در نوع خود و در بین مساجد شهرستان‌های شمال‌شرق استان به عنوان بزرگترین مسجد به شمار می‌رود در طول 2 سال ساخته شد و در سال 1391 با حضور آیت‌اله مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی افتتاح شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.



این مسجد که با بهره گیری از معماری اسلامی و تلفیقی از معماری مدرن و اسلامی در دو طبقه شامل مسجد و شبستان خواهران با امکانات و تجهیزات ویژه شامل سیستم صوتی پیشرفته، مجتمع فرهنگی، امکانات فرهنگی، اداری در کنار مسجد تعبیه شده و به جهت پیش‌بینی‌های لازم در زمینه‌های مختلف برای فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در نوع خود در منطقه ارسباران و شمال‌شرق آذربایجان بی‌نظیر و منحصر به فرد است.


اسکلت سازه این مسجد به صورت بتنی دو طبقه بوده و برای قسمت داخلی مسجد و محراب از کاشی سنتی و آینه‌کاری شده و خارج مسجد نیز با استفاده از کتیبه‌های معماری ویژه حاوی آیات قران کریم با خط کوفی و نستعلیق به طرز زیبایی طراحی و آراسته شده است.


این پروژه معنوی دارای سیستم اطفاء حریق، سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد با بهره‌گیری از فن‌آوری‌های نوین، وضوخانه، حمام و سرویس بهداشتی است که گنجایش بیش از دو هزار نفر را دارد. خوشبختانه در مراسم ملی و مذهبی شهرستان و خود دانشگاه بخصوص در مناسبت‌های ویژه آئین نکوداشت شخصیتی، مذهبی، یادواره‌های شهدا، عزاداری، برگزاری مراسم نماز جماعت، اعتکاف، مسابقات قرآنی و تلاوت قرآن، احیاء شب‌های قدر و زیارت عاشورا و ندبه و دعای کمیل و توسل با استقبال پرشور اساتید، دانشجویان و کارکنان مورد استفاده قرار می گیرد.



این مسجد با توجه به جایگاه مناسب در مکانی طراحی شده که از هر طرف مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی به سهولت قابل دسترسی است. همچنین در راستای معنوی کردن این مکان مقدس در فضای بیرونی آن وضوخانه‌ای با طراحی بسیار زیبا و آبنماهای ویژه طراحی و ساخته شده که منظره‌ای دل‌انگیز را برای این مکان رقم زده است.


به پیشنهاد مسئولان وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر در راستای عطرآگین کردن فضای دانشگاه به عطر و بوی شهدا در سال 1391 دو شهید گمنام 8 سال دفاع مقدس نیز در صحن بیرونی مسجد خاکسپاری شده و در این مکان نیز عملیات اجرایی ساخت یادمان شهدا از اول سال جاری آغاز شده که تا پایان 1394 شاهد بهره‌برداری از مکان معنوی و فرهنگی در کنار مسجد بلال این دانشگاه خواهیم بود.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان



مسجد امام حسین(ع) واحد آبادان که توسط مهندس زرندی طراحی شده، در سال 1390 در واحد آبادان احداث شد. مساحت مسجد 1862 متر مربع است که در دو طبقه بنا شده است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و پنج در ورودی است. همچنین در این مسجد علاوه بر نماز جماعت، مراسم ادعیه، مولودی، سوگواری، اعتکاف و همایش‌های علمی برگزار می‌شود.


مسجد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده



مسجد واحد آباده در سال 1382 ساخته شده است. طراح این مسجد محمدرضا کدیور است. مساحت آن 327 متر مربع و در یک طبقه ساخته شده است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و چهار در ورودی است. برگزاری مراسم ادعیه، برنامه های قرائت و ختم قرآن و همچنین برنامه های مناسبتی از جمله فعالیت‌هایی هستند که علاوه بر اقامه نماز جماعت در این مسجد برگزار می‌شوند.


مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واحد آستارا



مسجد حضرت ابوالفضل(ع) واحد آستارا در سال 1387 تا 1391 توسط اداره کل امور فنی و ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده است. مساحت آن 480 مترمربع در دو طبقه است. این مسجد دارای یک گنبد، دو گلدسته و چهار در ورودی است. ویژگی های معماری این مسجد عبارت از گنبد خاگی(تخم مرغی) به همراه گلدسته‌هایی با قطر کم بوده که سیمان اندود است.


سقف شیروانی برای همسازی مسجد با اقلیم منطقه آستارا، پلان چهارگوش با ایوان ورودی عریض بیرون زده از پلان، نمای ساده سنگی و شبستان با سقف بلند و بدون ستون از دیگر ویژگی‌های این بناست.


گزارش: احسان عربی مفرد


با همکاری مدیران روابط عمومی واحدهای دانشگاهی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته