طرج جدید ترافیک مورد تائید محیط زیست نیست/ لزوم ارزیابی طرح شهرداری در کارگروه کاهش آلودگی هوا
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران، کیومرث کلانتری در این نشست با اشاره به قرارگیری در آستانه هفته هوای پاک و اینکه در حقیقت گرامیداشت روز هوای پاک یک فرصت نمادین است، گفت: شعار هفته هوای پاک امسال که قانون هوای پاک، قانون نفس میباشد، بسیار پرمعنی و امیدوارانه بوده و اجرای قانون هوای پاک تنها راه رفع معضل آلودگی هوا میباشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بزرگترین چالش زیست محیطی تهران آلودگی هواست گفت: ما عمدتا یک چهارم سال در تهران شاهد شرایط ناسالم هوا هستیم، بنابراین در شرایط عادی بیش از سه ماه از سال آلودگی هوا خارج از استاندارد است.
وی با بیان اینکه در قانون هوای پاک، ۲۶ دستگاه اجرایی وظیفه قانونی دارند، افزود: اگر قرار باشد اقدامی برای رفع آلودگی هوای تهران انجام شود هر دستگاه و هر بخشی باید به وظایف خود بر اساس این قانون عمل کنند در غیر اینصورت شاهد بهبود وضعیت نخواهیم بود.
کلانتری با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی محیط زیست توسط مقام معظم رهبری در سال ۹۴، اظهار داشت: ایشان فرمودند قوانین محیط زیستی باید جرم انگارانه باشد، تخریب و تخلف زیست محیطی بایستی جرم تلقی شده و مجازات برای آن در نظر گرفته شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک که قانونی جدید و مدرن است تخریب و آلودگی محیط زیست جرم بوده و مجازات برای آن در نظر گرفته شده است، افزود: بر همین اساس وظیفه ما در محیط زیست بسیار سنگین شده، نظارت بر دستگاهها بر اساس این قانون به عهده سازمان محیط زیست بوده و ما قانون هوای پاک را با جدیت اجرایی خواهیم کرد.
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه خوشبختانه امروز در دولت و مسئولین عزمی جدی برای حفظ محیط زیست ایجاد شده است و باید یک هم افزایی ایجاد کنیم، گفت: وزن و اهمیت موضوع محیط زیست امروز تغییر کرده و بسیار زیاد شده چرا که این موضوع به معنی سلامتی و ایمنی در جامعه بوده و اهمیت محیط زیست روز به روز در دنیا افزایش مییابد و کشور ما هم از این موضوع مستثنی نیست.
انتقاد از مدیریت پسماند در تهران
کلانتری ادامه داد:کشور ما به لحاظ اقلیمی، زیستی و اکوسیستمی دارای تنوع بسیاری است و در عین حال بسیار شکننده و آسیب پذیر است، همچنانکه ما در کشور نیاز به توسعه و رشد اقتصادی داریم و همه اینها روی محیط زیست نیز اثر می گذارد، نکته مهم این است که محیط زیست سد راه توسعه و در مقابل توسعه نبوده و آن را هدایت کرده و در کنار توسعه است.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه از وضعیت مدیریت پسماند در تهران چه در مرحله جمع آوری و چه در انتقال آن راضی نیستیم و این شرایط زیبنده تهران نیست، اظهار داشت: از سال ۹۰ تا ۹۵ سرانه پسماند در تهران از ۸۱۵ گرم به ۹۲۰ گرم به ازای هر فرد رسیده، یعنی ۹۰۰ تن به پسماند تهران اضافه شده است و این به هیچ عنوان شرایط مناسبی به لحاظ مدیریت پسماند نبوده و باید در جهت بهبود شرایط تلاش کنیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین افزایش سرانه فضای سبز توسط شهرداریها اشاره داشت و گفت: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی به میزان ۵ درصد و افزایش سرانه فضای سبز به میزان یک متر از جمله موضوعاتی است که باید توسط شهرداریها پیگیری و اجرا شود.
بزرگراه شهید شوشتری حساسیت بیشتری از سایر پروژهها دارد
وی ادامه داد: در خصوص پروژه بزرگراه شهید شوشتری در جلسه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفته شد که این پروژه قابلیت اجرایی دارد اما با توجه به اینکه این بزرگراه از اکوسیستم بسیار حساس و حیاتی تهران میگذرد باید جهت حفظ آن بودجه بیشتری برای اجرای این پروژه اختصاص یابد.
کلانتری در ادامه به ایجاد ۸۵۰ هکتار فضای سبز در اراضی سرخه حصار و خجیر بر اساس تفاهم نامهای که بین محیط زیست و شهرداری منعقد شده اشاره داشت و افزود: مدت این تفاهمنامه به اتمام رسیده است و طی مکاتبهای با شهردار تهران پیشنهاد اختصاص اراضی به شهرداری جهت ادامه ایجاد فضای سبز را دادهایم و این اقدامی مناسب هم برای محیط زیست و هم برای شهرداری است.
وی گفت: در خصوص ایجاد بوی نامطبوع در جنوب تهران از ورودی تهران تا فرودگاه امام (ره) که یکی از معضلات مهم تهران می باشد تاکنون ۲۸ کانون را شناسایی کردهایم، اما علت اصلی ایجاد بو در این منطقه کانال روباز انتقال دهنده فاضلاب و سایت دفع پسماند آرادکوه می باشد که باید تلاش کنیم این معضل نیز رفع شود.
طرح جدید ترافیک مورد تائید محیط زیست نیست
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه موضوع محدودههای ترافیکی و زوج و فرد که این روزها در معاونت حمل و نقل شهرداری مطرح میباشد مورد تایید سازمان محیط زیست نیست، تصریح کرد: بر اساس ماده ۷ قانون هوای پاک این طرح هم باید در شورای ترافیک و هم در کارگروه آلودگی هوا تهران مطرح و تصمیم گیری شود.
وی افزود: هر طرحی که برای محدودههای طرح ترافیک و زوج و فرد در شهر تهران مطرح می شود باید دارای ۳ خروجی باشد یکی زندگی مردم را مختل نکند، دوم این طرح منجر به کاهش ترافیک شود و سوم منجر به کاهش آلودگی هوا شود، در غیر این صورت قطعا این طرح موفق نخواهد بود.
لزوم توجه به پیوستهای زیست محیطی در پروژههای شهری
صدرالدین علیپور رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در این نشست با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهمی که در حوزه مدیریت شهری باید با محیط زیست همگام و همسو به انجام برسد موضوع پیوستهای زیست محیطی پروژهها است، افزود: باید ضرورت و توجه ارزیابی اثرات زیست محیطی پروژهها و مطالعات لازم قبل از هرگونه اجرا انجام و ملاحظات محیط زیست به طور کامل تامین گردد.
وی ادامه داد: شناسایی و کنترل منابع آلاینده در شهر تهران و همچنین مدیریت انرژی و تنوع زیست محیطی و اکوتوریسم، جزء برنامهها و اولویتهای ستاد محیط زیست شهرداری تهران و همسو با سیاستهای اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران می باشد.
رئیس مرکز محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه زون بندی مناطق بر مبنای ظرفیت مناطق بر حسب موضوعات مختلف در حوزههای انرژی، محیط زیست و گردشگری و موضوعات مربوط در حال اجرا می باشد، تصریح کرد: از این منظر افزایش کیفیت زندگی شهروندان مورد نظر مدیریت شهری می باشد.
علیپور با اشاره به اینکه تاکنون با ۱۰ منطقه نشستهای تخصصی داشتهایم و در این حوزه ظرفیتهای این مناطق مورد بررسی قرار گرفته است و پس از این ظرفیت سنجی برنامههای اجرایی آغاز خواهد شد، افزود:محیط زیست موضوعی نیست که مربوط به شهرداری یا یک نهاد و یا سازمان خاص باشد بلکه این موضوع متعلق به همه مردم شهر تهران می باشد.
وی با اظهار آمادگی برای همکاریها و هماهنگیهای مشترک موضوعات مختلف با محیط زیست استان تهران گفت: در حوزه پایشهای زیست محیطی، پسماند، آلودگی هوا و موضوعات مربوط به آب و پساب واحدهای صنعتی و موضوعات مشابه، توان و امکانات شهرداری تهران در خدمت محیط زیست تهران است.
حسینی شهردار منطقه ۴ شهرداری تهران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه وسعت و جمعیت این منطقه تهران از تعدادی از مراکز استانهای کشور هم بیشتر است، افزود:این منطقه با تمام محدودیتهایی که دارد آمادگی لازم جهت بهسازی زیرساختهای محیط زیستی و گردشگری را دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه در بحث انرژیهای تجدید شونده در منطقه ۴ تهران استعدادهای خوبی وجود دارد و ما در منطقه ۴ فضاهای بسیار مناسبی را برای اختصاص به این موضوع داریم، اظهار داشت: ما باید به سمت کاهش آلودگیها و محیط زیست پایدار برویم .
حسینی ادامه داد: در موضوعی مانند باغ پرندگان تهران ما باید سیاستهای محیط زیست را اجرایی کنیم هرچند در این مجموعه هزینههای زیادی انجام شده و جزء مکانهای گردشگری ایده آل به شمار می رود .
این گزارش می افزاید: در این نشست مدیران و مسئولان محیط زیست و هر یک از مناطق شهرداری تهران به بیان مشکلات زیست محیطی مناطق تحت مدیریت پرداختند و نظرات و پیشنهادات خود را ارائه دادند
انتهای پیام/