دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استادیار گروه تربیت بدنی واحد شیروان در گفت‌وگو با آنا:

ژل‌ها و کمربندهای لاغری، دروغی تبلیغاتی/ تنها راه قابل اعتماد لاغری، نرمش و رژیم غذایی است

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان و دانش‌آموخته دکتری تربیت بدنی گرایش رشد و تکامل و یادگیری حرکتی از واحد علوم تحقیقات تهران در تحقیقی راه‌های موثر لاغری موضعی را بررسی کرده و اعتقاد دارد که تنها راه قابل اعتماد برای لاغری موضعی، نرمش و رژیم غذایی مناسب است.
کد خبر : 251609

دکتر آسیه ذوقی خبوشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره تاثیرات کمربندهای لاغری لرزش‌دار اظهار کرد: «کمربندهای لاغری تنها باعث چروک و کوچک شدن اندازه سلول‌‌ها به‌طور موقت می‌ شوند و تاثیری در کاهش وزن ندارند در واقع این کمربندها با وارد کردن شوک‌ های برقی خفیف به شکم فرد، گرمای موضعی در محل ایجاد کرده و باعث تعریق در ناحیه کمر و شکم می‌ شوند.»


به گفته عضو هیات علمی واحد شیروان، مکانیسم اثر کمربندهای لاغری این است که با ایجاد یک حرارت موضعی نسبت به جابه‌جایی چربی‌ها در نقاط کمری اقدام می‌کند. کار اصلی این کمربندها لاغرکردن نیست بلکه جابه‌جایی چربی است.


وی با بیان دروغین بودن تبلیغات مربوط به کرم‌های لاغری افزود: «کرم‌ها و ژل‌های لاغری موضوع جدیدی نیست. مکانیسم کارکرد همه آنها یکسان است. کرم با نفوذ به داخل پوست مواد فعالی را وارد آن می‌کند که باعث تبخیر آب ناحیه مورد نظر و عرق کردن می‌شود. بنابراین شما با از دست دادن آب میان‌بافتی وزن مختصری کم می‌کنید اما این کاهش وزن ربطی به از بین رفتن چربی‌های موضعی ندارد.»


این دانش آموخته دکتری تربیت بدنی با تاکید بر مضر بودن ژل‌های لاغری اضافه کرد: «بر اثر استفاده مداوم از ژل‌های لاغری بدن آب زیادی را از دست می‌دهد و با مشکل کم‌آبی و شوک ناشی از آن مواجه می‌شود. متخصصان پوست عقیده دارند افرادی که پوست‌های حساسی دارند به هیچ وجه نباید سراغ چنین محصولاتی بروند به دلیل مکانیسم اثر این ژل‌های به اصطلاح لاغری، پوست با تعریق زیادی مواجه می‌شود و باعث حساسیت‌های شدید و حتی سوختگی پوست خواهد شد. البته برخی ترکیب‌های دارویی می‌توانند به صورت موقتی در درمان سلولیت و چربی‌های موضعی خاص تا حدودی موثر باشند.»


وی درباره اثرات طب سوزنی در کاهش وزن به آنــا گفت: «در مکتب طب سنتی چین گفته می‌شود چاقی معمولا به خاطر عملکرد ضعیف دستگاه گوارش و نامتعادل بودن میزان مواد‌غذایی هضم شده که وارد دستگاه گردش خون می‌شوند، ایجاد شده و با بیماری‌هایی چون بالا رفتن قند خون، چربی خون، فشار خون، افزایش اسیداوریک و درد مفاصل خود را نشان می‌دهد.»


رسیدن به تناسب اندام، پروژه کوتاه مدتی نیست. لاغر شدن به برنامه‌ریزی دقیق، زمان کافی، اراده و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی نیاز دارد و به مرور زمان اثرات آن دیده می‌شود

این متخصص رشد و تکامل و یادگیری حرکتی در بیان روش چربی سوزی طب سوزنی اضافه کرد: « در این روش، نقاط حساس با سوزن‌های مخصوص هدف گرفته می‌شوند تا کانال‌های انرژی تمیز شود و تعادل خون و «چی» تنظیم شده و با تخریب مستقیم سلول‌های چربی، تعداد سلول‌های چربی در بدن کمتر شود و اشتهای فرد کاهش یافته و در نهایت وزن کاهش یابد. سوزن‌ها حدود 40 دقیقه در نقاط خاص بدن باقی می‌مانند تا باعث تحریک همان نقاط شده و کانال‌های انرژی فعال شوند و همچنین گردش خون شتاب گرفته و گرمای بدن رها می‌شود تا کاهش وزن اتفاق بیفتد.»


ذوقی با بیان اینکه لاغری موضعی هم رژیم می‌خواهد هم ورزش، خاطرنشان کرد: «رسیدن به تناسب اندام، پروژه کوتاه مدتی نیست. لاغر شدن به برنامه‌ریزی دقیق، زمان کافی، اراده و پیروی از یک رژیم غذایی اصولی نیاز دارد و به مرور زمان اثرات آن دیده می‌شود. به‌عنوان مثال شما با پیروی از یک رژیم غذایی اصولی در کنار ورزش در هفته نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن خواهید داشت و بعد از گذشت 6 ماه این کاهش وزن مشهود خواهد بود.»


این استادیار واحد شیروان ادامه داد: «بنابراین واقع بین باشید و توقعتان را بیش از حد بالا نبرید. بدون شک رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند به کاهش یا افزایش وزن شما کمک کند اما در صورتی‌که ورزش را هم به برنامه زندگی روزانه‌تان اضافه کنید، سرعت شما برای رسیدن به تناسب اندام تا دو برابر بیشتر می‌شود. البته اگر می‌بینیم چربی بیشتر در ناحیه شکم و پهلو جمع می‌شود به خاطر تنظیمات خاصی است که در بدن ما حاکم است. بدن چربی‌های اضافی را در جایی که کمترین خطر را برایش دارد ذخیره می‌کند و هر وقت هم که لازم داشت از همان جا برمی‌دارد.»


به گفته ذوقی بهترین راه برای کاهش اضافه وزن حذف تمام میان وعده‌ها و چاشنی‌ها از جمله شیرینی، شربت، سس، دلستر و نوشابه و ... و کاهش مصرف غذاهای برنجی در وعده شام همراه با فعالیت‌های جسمی و نیم ساعت پیاده‌روی است.


گفت‌وگو از مریم ریحانی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته