محدودیت در نگاهها مهمترین عامل تکراری بودن نمایشهای حوزه مقاومت است
قاسم زارع در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: دستاندرکاران تئاتر دفاع مقدس باید با وسعت دید نسبت به این موضوع بتوانند جذابیتهای آثار نمایشی را افزایش دهند. نیروهای حرفهای را به سمت این حوزه بیاورند و آثار خوبی در اینباره به مخاطب ارائه کنند.
وی ادامه داد: چه از نویسنده که اولین قدم در مسیر تولید یک نمایش را برعهده دارد، باید بتواند به خوبی قلم زند و وسعت دید داشته باشد و چه کارگردان در نوع پرداخت به این موضوع نیاز است که دید گستردهتری داشته باشد. چرا که این مسائل موضوعاتی است که باید به آن دقت زیادی شود.
زارع بیان کرد: نویسندگانی که حرفهای بتوانند کار کنند باید نیروهای حرفهای را نیز جذب کنند، اما متاسفانه این اتفاق در حوزه تئاتر دفاع مقدس نیفتاده و موفق نبوده است. از حوزه هنری تا نهادهای مختلف و کسانی که در این حوزه هستند حتی مرکز هنرهایش نمایشی که میخواهد متولی این ماجرا باشد، آن اتفاق که باید و شاید را نتوانسته ایجاد کند تا آثار ماندگاری تولید و اجرا شود و ادامه پیدا کند.
وی با توجه به اهمیت خروجی جشنوارهها تصریح کرد: نگاه مسئولان در این حوزه محدود است و با اینکه موضوع دفاع مقدس تاثیر عمیق میگذارد، اما نگاه به آن و پرداختن به آن دچار محدودیتهای زیادی شده که کارکرد آن در حوزه فرهنگ و هنر برخلاف آن چیزی است که انتظار میرود.
زارع تاکید کرد: کارکرد دفاع مقدس در حوزه فرهنگ و هنر که فضای بازی دارد نگاه بسیار وسیع میطلبد زیرا ما 8 سال جنگ داشتیم و اتفاقات عجیب و غریبی که میتواند در آن اتفاق افتاده باشد، کم نیست؛ بنابراین پرداختن و توجه کردن به موضوعات مختلف که اشاره به دفاع مقدس نیز دارد راهگشاست و تمامی رویدادهای 8 ساله جنگ میتواند در قالب یک اثر حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی با انتقاد به عملکرد نهادها و ارگانهای مختلف تاکید کرد: بخشهای مختلف اجتماعی که باید موضوع دفاع مقدس را سرلوحه تولید و اجرا قرار میدادند، نتوانستند آنچنان که باید و شاید موفق عمل کنند. جشنوارههای مختلف با نگاه کلیشهای و مدیریتی که در آنها اعمال شده شرایطی را ایجاد کرده که کسی تمایل برای دیدن نمایشهایشان را نداشته باشد و از سوی دیگر متاسفانه برخی ارگانها در جامعه نام خوشی ندارند.
این هنرمند تئاتر در اشاره به راهکارهای موجود تشریح کرد: تولیدکنندگان و مدیران هنری باید مردم را بشناسند و از خواستههای آنها اطلاع داشته باشند، ضمن اینکه باید ببینند که در چه عصر و زمانهای زندگی میکنیم. برخی زمانها مدیران به گونهای صحبت میکنند که گویا در سال 1359 هستیم. این نگاه باید تغییر کند و نباید دلخوش به یک اتفاق شویم.
وی افزود: آثار نمایشی ساخته میشوند اما آنقدر نگاه ارگانی به آن تزریق شده که مردم خط و ربطهای آن را به خوبی فهمیدند، بنابراین طبیعی است که تمایلی برای دیدن آن نداشته باشند. در این صورت نمایشها قطعا مناسبتی و اتوبوسی است و این اصلا اتفاق خوبی نیست و در حوزه دفاع مقدس که برای ما اهمیت دارد جایگاهی نخواهد داشت. تمام این موارد به سیستم بازمیگردد که جوابگوی نیاز مردم نبوده است.
زارع ادامه داد: معتقدم دو چیز انسان را نابود میکند، یک قدرت و دوم ثروت. افراد باید بشنوند و براساس واقعیت عمل کنند. این نگاهها وقتی به تئاتر و مردم تاثیر مستقیم میگذارد که برای مردم قابل قبول باشد.
لازم به یادآوری است، قاسم زارع بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان سالها است که به واسطه حضور در فیلمهایی مانند بوی پیراهن یوسف، آژانس شیشهای، موج مرده، جایی برای زندگی، فرزند خاک، نفوذی و... توانسته به خوبی واقعیاتی از دوره 8 ساله دفاع مقدس را به مخاطبان خود ارائه کند. جذابیتهای این آثار و نوع بازی درخشانش در این حوزه باعث شده تا در ارزیابی آثار نمایشی هم عملکرد و نگرش خوبی داشته باشد.
انتهای پیام/