دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش 300درصدی صادرات صنعت چرم در یک دهه گذشته

پارسال 8100 تن صادرات در حوزه چرم صورت گرفته که این رقم در سال 85 بالغ بر 24.4 هزار تن بوده به عبارت دیگر این محصول، در ده سال گذشته، از نظر حجمی سه برابر کاهش صادرات داشته است.
کد خبر : 248554

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،‌ مروری بر آمارهای صادراتی گویای این است که در سال 95 در حوزه چرم 8100 تن صادرات صورت گرفته که این رقم در سال 85 بالغ بر 24.4 هزار تن بوده به عبارت دیگر این محصول از نظر حجمی سه برابر کاهش صادرات داشته، البته با این وجود ارزش صادرات این بخش در سال گذشته بالغ بر 61.3 میلیون دلار بوده که این رقم در قیاس با 110 میلیون دلار سال 85 حداقل به نسبت وزن کاهش کمتری داشته است.


سال 91 را می‌توان پررونق‌ترین سال برای صادرات چرم ایرانی دانست، چراکه در این حوزه بالغ بر 174 میلیون دلار صادرات داشتیم اما در سال 92 به یکباره صادرات این بخش به کمترین رقم‌های خود در 10 سال گذشته رسید و تا ۷۴ میلیون 74 دلار کاهش پیدا کرد.


در سال گذشته هند، ایتالیا، ترکیه، پاکستان و هنگ‌کنگ بزرگترین بازارهای چرم ایران بوده‌اند البته در سال‌های قبل کشورهایی مانند عراق، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، چین نیز دیگر مشتریان چرم ایرانی بوده‌اند.


در سال گذشته 32 درصد از چرم ایران به مقصد هند، 25 درصد به ایتالیا، 15 درصد ترکیه، 14 درصد پاکستان و هشت درصد به ایتالیا صادر شده است.


وارداتی نه چندان بالا


البته میزان اندکی واردات هم در این بخش صورت گرفته که بدین ترتیب در سال گذشته رقمی حدود 60 تن واردات انواع چرم به ایران بوده که ارزش آن 200 هزار دلار است؛ هند، ترکیه و آلمان نیز کشورهایی بودند که چرم به ایران صادر کرده‌اند.


در سال‌های گذشته میزان واردات چرم در کشور در اغلب سال‌ها به هزار تن نرسیده و رقمی پایین‌تر از آن را در بر گرفته و به غیر از دوره‌ای در سال‌های 86-89 که در این سال‌ها واردات چرم به 5هزار تن هم رسیده و در سایر سال‌ها حتی یک هزار تن هم صادرات در این بخش نداشته‌ایم.


در سال 2016 میلادی در دنیا بالغ بر 19.256 میلیارد دلار چرم صادر شده و ایتالیا، هنگ‌کنگ، برزیل، آمریکا و هند صادرکنندگان عمده این بخش بوده‌اند.


سر راه صادرات چرم ایرانی مشکلاتی مانند بیماری‌های دامی، محدود بودن دامنه بازارهای هدف و دسترسی نداشتن به تکنولوژی پیشرفته در تولید چرم مرغوب وجود داشته است.


به استناد آمارهای منتشر شده، تولید سالانه چرم سنگین در ایران 60 میلیون فوت مربع، چرم سبک 48 میلیون فوت مربع و چرم زیره 468 تن اعلام شده همچنین در حال حاضر 225 واحد تولید چرم در ایران وجود دارد که از این تعداد 120 واحد به تولید چرم سنگین، 43 واحد به تولید چرم سبک، پنج واحد به تولید چرم زیره و 57 واحد به تولید چرم سبک و سنگین مشغول هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته