تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری در اسلامیسازی علوم انسانسازی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سرپرست واحد ملارد در این همایش با طرح موضوع حوزه و دانشگاه گفت: «در الگوی مدیریتی و در توسعه کشوری مفهومی را در سند چشمانداز داریم با عنوان چشم انداز 1404 که تراز زیبایی در آن ذکر شده با این مضمون که ایران کشوری توسعه یافته است و همه ما امیدوار هستیم که این مهم در تمام جهات تحقق پیدا کند و امروزه الگوهای توسعه یافته آن چیزی که مدنظر متخصصین و برنامه ریزان امر توسعه قرار میگیرد الگوی توسعه مبتنی برمنابع فیزیکی نیست.»
دکتر مهدی فتح الله افزود: «در دنیای پیشرفته امروز چیزی که مبنأ و محرک توسعه است که از آن به عنوان توسعه مبتنی بر سرمایههای اجتماعی یاد میکنند و هنگامی که در مورد توسعه سرمایههای اجتماعی تأمل میکنیم، خواهیم دید که به شدت آموزههای دینی و فرهنگی و آن چیزی که در مبانی دانشگاه و حوزه در کنار هم قرار میدادیم، امروزه در این واژه «توسعه مبتنی بر سرمایه های اجتماعی» نشان داده میشود.»
وی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم مصادیقی در این راستا مطرح کنیم میتوان علم بعلاوه تقوا، علم به علاوه وجدان، علم بعلاوه اخلاق را نام برد که همه ما علاقهمندیم تحقق پیدا کند و بهانه طرح موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، تجلی و پیداکردن دانش و فناوری است که به اخلاقیت و انسانیت، وجدان کاری و بصیرت مجهز میشود.»
حجت الاسلام حسینی نوری امام جمعه ملارد نیز به جایگاه علوم انسانی پرداخت و گفت: «برای تحقق جایگاه علوم انسانی سه مولفه وجود دارد، دانشگاهها اسلامی باشد، اعزام روحانیون در دانشگاه در راستای تقویت علوم انسانی که در این زمینه شهید مفتح تلاش ارزندهای کشیدهاند و نیز تغییر بعضی از سرفصل دروس در دانشگاهها که متأسفانه هنوز به آن ایدهال نرسیده ایم و همه مسئولان باید تلاش و کوشش کنند تا به اهداف اصلی وحدت بین حوزه و دانشگاه که تأکید مقام معظم رهبری است، برسیم.»
مدرس حوزه علمیه قم و مجری طرح سراسری تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری هم با توضیحات کامل از کتابهای مقام معظم رهبری درباره وحدت حوزه و دانشگاه و نحوه رسیدن به جایگاه علوم انسانی مسائلی را عنوان کرد.
در پایان حجت الاسلام اسمعیل فخریان به سوالات مطرح شده از سوی روحانیون، استاداند و دانشجویان درباره رسیدن به این جایگاه علوم انسانی پاسخ دادند.
انتهای پیام/