دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1396 - 12:08
حداد عادل:

سردرگمی و اعوجاج در فضای رسانه ملاحظه می‌شود

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: نوعی سردرگمی و اعوجاج در فضای رسانه در جامعه ملاحظه می‌شود که باید ساماندهی شود.
کد خبر : 244880

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در جلسه 135 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست دکتر غلامعلی حداد عادل برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: فعالیت‌های شورای تحول علوم انسانی از مصادیق بارز وحدت حوزه و دانشگاه است.


وی افزود: نخبگان حوزوی و دانشگاهی در این طرح عظیم و تجربه موفق توانستند با تعامل و همکاری یکدیگر نشان دهند که حوزه و دانشگاه به سوی یک هدف حرکت می‌کنند.


سپس دکتر سیدحمید طالب‌زاده، دبیر شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گزارشی از اقدامات انجام‌شده پیرامون نظرات ارائه‌شده در جلسه گذشته در مورد برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی رشته علوم ارتباطات ارائه کرد.


دستور نخست جلسه 145 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی، ادامه بررسی برنامه درسی و سرفصل‌های آموزشی رشته علوم ارتباطات بود که دکتر فرقانی به تشریح ابعاد مختلف این برنامه درسی پرداخت. رئیس کارگروه ارتباطات اجتماعی گفت: در بررسی موضوع باید توجه شود که سرفصل این رشته با توجه به همه نظرات تدوین و ویرایش شده است.


پس از سخنان فرقانی، دکتر حداد عادل هم طی سخنانی گفت: رویه شورا بازنگری سرفصل‌ها و برنامه‌ها نیست بلکه در سطحی عمیق‌تر انجام می‌شود. عموم سرفصل‌های و برنامه‌های رشته‌های علوم انسانی بیش از دو دهه است که هیچ تغییر و تحولی نداشته‌اند.


سپس برخی از ویژگی‌های این سرفصل‌ها به شرح ذیل مطرح و توسط رئیس کارگروه ارتباطات اجتماعی تشریح شد: خودداری از ورود بیش از حد به مباحث فنی و توجه بیشتر به مسائل نظری و بنیادین، در نظر گرفتن مباحث جدید مانند نقش رسانه‌ها در جهانی شدن، طرح مباحث انتقادی، طرح مباحث هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی در نظریات جدید علوم ارتباطات، نقش مؤثر ارتباطات و رسانه در شکل‌دهی به تلقی جامعه از مفاهیم نظری.


حداد عادل هم در این زمینه گفت: نوعی سردرگمی و اعوجاج در فضای رسانه در جامعه ملاحظه می‌شود که باید ساماندهی شود. فضای مجازی نقش بسیار مهمی در شکل‌دهی افکار عمومی و به ویژه جوانان دارد و باید این فضا پالایش شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، آینده‌ای مبهم در پیش رو داریم.


رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با اشاره به لزوم کاربردی بودن سرفصل‌ها گفت: در عین توجه به مباحث نظری با مهارت‌آموزی هم مورد توجه باشد، به همین دلیل باید در تدوین این سرفصل و برنامه نهایت دقت به عمل آید.


دستور بعدی جلسه 145 شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گزارش سازمان سنجش آموزش کشور پیرامون آمار و اطلاعات آزمون سراسری 1396 بود که در این گزارش اعلام شد، 1146738 نفر به عنوان داوطلب در این آزمون شرکت کرده‌اند.


بیشترین متقاضیان آزمون سراسری از گروه تجربی هستند


در ادامه این گزارش با اشاره به برخی از سهمیه‌های تحصیلی اعلام شد بیش از 100 سهمیه در آزمون سراسری اعمال می‌شود که این سهمیه‌ها بر اساس مصوبات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی اعمال می‌شوند.


در بخش مربوط به آمار تفکیکی شرکت‌کنندگان نیز اعلام رشته علوم ریاضی وقتی 155868 نفر و بیش از 13 درصد، تجربی 59399 نفر و بیش از 50درصد، علوم انسانی 212175 نفر و بیش از 18درصد، هنر 64346 نفر و بیش از 5 درصد و زبان خارجی 121952 نفر و بیش از 10 درصد را به خود اختصاص داده‌اند.


در بخش مربوط به سهمیه‌های اعمال‌شده در آزمون سراسری با تشریح برخی از سهمیه‌های قانونی که در آزمون سال 1396 در نظر گرفته‌شده بر لزوم بازنگری در قوانین و مقررات در این زمینه نیز تأکید شد.


در ادامه گزارش سازمان سنجش آموزش کشور پیرامون آزمون سراسری 1396 با اشاره به جذابیت برخی رشته‌ها، فشار ایجادشده بر اثر این جذابیت و تأثیر منفی آن در مدیریت و برنامه‌ریزی تحصیلی از اهم مشکلات دانشگاه‌ها عنوان شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب