دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 خرداد 1394 - 17:04

نشنال اینترست: اشغال تنها راه‌حل جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران است!

پایگاه خبری «نشنال اینترست» آمریکا در گزارشی نوشت حملات هوایی علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تنها تاثیر محدودی خواهد داشت.
کد خبر : 24373

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری «نشنال اینترست» آمریکا در گزارشی نوشت: هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع هسته‌ای شدن ایران شود مگر اینکه وارد جنگ با ایران شد و این کشور را اشغال کرد.


براساس این گزارش، «نشنال اینترست» با بیان اینکه اگر آمریکا می‌توانست ساختاری عرضه کند که از غیر هسته‌ای شدن ایران حمایت کند، بسیار بهتر از بازداشتن این کشور از دستیابی به سلاح هسته‌ای بود، می‌نویسد: «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از زمان در اختیار گرفتن این منصب در سال 2009 تاکنون تلاش کرده است تا مانع ایران شود.


این پایگاه آمریکایی می‌افزاید: در راستای اجرای این سیاست حتی «اوباما» به فکر حملات هوایی به ایران نیز افتاده بود، موضوعی که با واکنش مثبت بسیاری از سیاستمداران، قانون‌گذاران و نخبگان سیاسی آمریکا مواجه شده بود.


باوجود این، همه متفق‌القول بودند که حملات هوایی علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تنها تاثیر محدودی خواهد داشت. ممکن است این حملات روند رو به‌رشد ایران را با تاخیر مواجه کند ولی آن‌ها قادرند زیرساخت‌های خود را به سرعت بازسازی کنند مگر اینکه این روند با ادامه تحریم‌های اقتصادی و عملیات‌های نظامی آمریکا متوقف شود.


از سوی دیگر این پایگاه آمریکایی فرضیه اشغال ایران را به‌عنوان تنها راه‌حل بازداشتن تهران مطرح می‌کند اما در این باره می‌نویسد: درست است که واشنگتن از جنگ‌های افغانستان و عراق گذشت ولی ارتش ایران در مقابل نیروهای مسلح آمریکا هیچ چیز کم ندارد. با وجود این ما نمی‌توانیم (در مواجهه با ایران) از جنگ و دستاوردهایی همچون عراق و افغانستان سخن بگوییم زیرا تهران قادر است هزینه‌های جنگ علیه خود را برای ارتش آمریکا حتی پیش از آغاز عملیات اشغال، بالا ببرد.








همه متفق‌القول بودند که حملات هوایی علیه زیرساخت‌های هسته‌ای ایران تنها تاثیر محدودی خواهد داشت و مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نمی‌شود.

«نشنال اینترست» می‌نویسد: مرزهای جغرافیایی ایران همچون قلعه‌ای است که از سه جهت با کوه‌های بلند محافظت شده است، موضوعی که یاعث می‌شود تنها بتوان از یک جهت خاص به حمله به ایران فکر کرد و طبعا بسیار مشکل خواهد بود.


به‌نوشته این پایگاه امریکایی، تنها گذرگاهی که می‌توان از آن به جنگ با ایران فکر کرد، مرزهای غربی در محل تلاقی دو رود دجله و فرات با رودخانه «اروند رود» در ایران است. این منطقه، تنها گذرگاهی است که نیروهای عراقی در جنگ علیه ایران در مابین سال‌های 1980 تا 1988 از آن برای ورود به ایران و عملیات نظامی از آن استفاده می‌کردند.


علاوه بر این، «نشنال اینترست» گزینه دیگری را برای جنگ علیه ایران مطرح می‌کند و آن حمله از سواحل جنوبی به امتداد 800 مایل است که میان خلیج فارس و دریای عمان تقسیم شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته