دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آذر 1396 - 15:17
آنا بررسی می‌کند؛

چرا عربستان برخورد موشک‌های انصارالله را تکذیب می‌کند؟

شلیک موشک جنبش انصارالله یمن به کاخ یمامه در عربستان سعودی، محل نزاع و گفتگوهای زیادی در فضای رسانه‌های جهان شده است و رسانه‌های منطقه در موضوعات مختلفی درباره این موشک به مناقشه پرداخته‌اند. 
کد خبر : 243705

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، شلیک موشک جنبش انصارالله یمن به کاخ یمامه در عربستان سعودی، محل نزاع و گفتگوهای زیادی در فضای رسانه‌های جهان شده است و برخی رسانه‌ها در موضوعات مختلفی درباره این موشک به مناقشه پرداخته‌اند.


محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش انصارالله یمن ضمن تایید خبر حمله موشکی نیروهای مردمی یمن به سمت کاخ یمامه در شهر ریاض، اعلام کرد که این موشک بالستیک، برکان اچ 2 نام داشته است و هدف اصلی آن محل نشست رهبران نظامی عربستان سعودی، یعنی کاخ یمامه بوده است.


اما رسانه‌های عربستانی ضمن تایید خبر حمله موشکی، نگاه‌ها را به سمت انهدام این موشک در آسمان عربستان و در 25 کیلومتری شهر ریاض، توسط سامانه دفاع موشکی پاتریوت برد. سامانه دفاع موشکی پاتریوت چندی قبل توسط دولت عربستان از ایالات متحده خریداری شده بود.


هدف و برد موشک انصارالله برای دولت سعودی و سایر کشورهای منطقه بسیار معنی‌دار بود. کاخ یمامه مقر رسمی پادشاه عربستان سعودی است که در حومه غربی شهر ریاض واقع شده است . در کاخ یمامه دیدارها و کنفرانس‌های مهمی تاکنون برگزار شده است. ریاست گارد شاهی عربستان سعودی و همچنین چندین مرکز خدمات رسانی و مراکز امنیتی و اداری مهم دیگر نیز در کاخ یمامه قرار دارد.


شبکه یورونیوز گزارش داد که در حالی که مقامات سعودی هر بار مدعی انهدام این موشک‌ها به وسیله پدافند خود بوده‌اند، اما برخی تصاویر و ویدئوهایی که از حمله موشکی دیروز در ریاض منتشر شده است، ادعای مقامات سعودی مبنی بر پیروزی در این نبرد و نیز کارآیی سامانه دفاع موشکی پاتریوت ساخت آمریکا را زیر سؤال برده است.


درباره پرتاب موشکی یک ماه قبل انصارالله هم نظیر این جنجال رسانه‌ای به پا شده بود اما تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اخبار رسانه‌های سعودی را رد می‌کرد. روزنامه نیویورک تایمز از قول برخی کارشناسان موشکی می‌نویسد کلاهک موشک پرتاب شده در شب ۱۳ آبان 1396 از سپر دفاعی فراز فرودگاه ملک خالد ریاض عبور کرده بود و تقریباً به هدف اصابت کرده بود. این کلاهک در لحظه انفجار آن قدر به پایانه فرودگاه نزدیک بوده که مردم نشسته روی صندلی‌های فرودگاه با تکان شدید کاملاً آن را حس کرده بودند.


یورونیوز در گزارش خود مدعی شده است که ساقط کردن موشک‌های اسکاد کار ساده‌ای نیست و دولت‌های عربستان و آمریکا احتمالا در مورد انهدام موشک حوثی ادعای غلطی را مطرح کرده‌اند. موشکی که دیروز (19 دسامبر 2017) توسط نیروهای انصرالله به سمت ریاض شلیک شده بود (برکان اچ 2)، یکی از انواع موشک اسکاد محسوب می‌شود که در خاورمیانه کاربرد زیادی دارد و برای رسیدن به هدف خود در خاک عربستان حدود هزار کیلومتر را طی کرده است.


بقایای موشک ساقط شده در ریاض نشان می‌دهد که پدافند ضدموشکی عربستان یا به آن اصابت نکرده یا اگر اصابت کرده، تنها به بخشی از قسمت عقبی آن آسیب رسانده است. گفته می‌شود پیش از آن که پدافند ارتش سعودی به کار بیفتد، بخش‌هایی از موشک در مرکز شهر ریاض سقوط کرده است. در یکی از ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده یک قطعه نسبتا بزرگ از این موشک حوثی‌ها که در پارکینگ مدرسه ابن خلدون ریاض سقوط کرده دیده می‌شود. ویدئوهای دیگری هم هستند که در آنها قطعات دیگری از موشک یاد شده در شعاع پانصد متری یک بزرگراه دیده می‌شوند.


روزنامه نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان خود نوشته است که با بررسی این قطعات اثری از کلاهک حامل مواد منفجره در آن یافت نشده است. این در واقع به معنی آن است که مواد منفجره موشک احتمالا از سامانه دفاع موشکی پاتریوت عربستان عبور کرده است.


در ویدئوی دیگری که از روی باند فرودگاه گرفته شده است، خودروهای امداد در انتهای باند پرواز دیده می‌شوند. در بالای این خودروها نیز دودی به چشم می‌خورد که نشان از وقوع انفجار و احتمالاً اصابت موشک دارد. همچنین در تصاویر ضبط شده، کلاهک موشک در حال پرواز در بالای سر ضد موشک پاتریوت دیده می‌شود.


علاوه بر مناقشه بر سر اصابت موشک به نزدیکی‌های هدف تعیین شده و مهم‌تر از آن ناتوانی سامانه دفاعی موشکی پاتریوت عربستان، مساله ارسال این موشک‌ها از سوی ایران به یمن و یا دخالت نیروهای ایرانی در ساخت و خرید موشک‌های جنبش انصارالله بود که با موج رسانه‌ای عربستان سعودی و برخی از دیگر دولت‌ها و رسانه‌های منطقه همراه شد.


قبل از ارسال موشک دیروز به سمت عربستان هم مقامات عربستان سعودی به همراه نیکی هیلی نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، نمایش‌های مضحک فراوانی را علیه جمهوری اسلامی ایران درباره ارسال‌ موشک و کمک‌های نظامی ایران به نیروهای انصارالله یمن در شورای امنیت سازمان ملل و رسانه‌های خود پیاده کرده بودند.


در جریان حمله موشکی دیروز هم ترکی المالکی سخنگوی ائتلاف عربی ضد یمن به رهبری عربستان سعودی مدعی شد که این حمله موشکی از سوی حوثی‌ها(انصارالله) و ایران بوده است و ثابت می‌کند که حمایت ایران از حوثی‌ها ادامه‌دار است و مدعی شد که جامعه بین‌الملل باید گام‌های جدی بردارد و انتقال سلاح بالستیک از ایران به نیروهای انصارالله یمن و نقض آشکار قوانین بین‌المللی را متوقف کند.


ناتوانی عربستان سعودی در مقابله با خطر موشک‌های بالستیک برکان ۲-اچ باعث شده که این کشور از آمریکا در خواست کمک کرده و تلاش کند با فشار سیاسی، مانع استفاده بیشتر نیروهای انصارالله از این موشک‌ها شود. دولت آمریکا معتقد است که این موشک‌ها به نیروهای انصارلله فروخته شده و این نقض تحریم‌های تسلیحاتی است که دولت ایران را از فروش هرگونه صادرات و فروش تسلیحات به کشورهای دیگر منع می‌کند.


این ادعاها در حالی مطرح شد که سازمان ملل چندی پیش درباره شلیک اول انصارالله به سمت ریاض، تاکید کرده بود که هیچ‌گونه شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک شده توسط حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته