دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 خرداد 1394 - 13:59
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا

ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها تقابل با دولت تدبیر و امید است/ از زنان استفاده ابزاری نکنید

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نشان‌دهنده نوعی رویارویی و تقابل با دولت تدبیر و امید دانست و گفت: حضور زنان با مناسبات قدرت سیاسی در ایران گره خورده است.
کد خبر : 24045

عالیه شکر بیگی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، در خصوص ورود زنان به ورزشگاه ها اظهار کرد: بحث حضور زنان در ورزشگاه ها ناشی از مناسبات قدرت و استفاده ابزاری از زنان است. زمانی ما به نابرابری و تبعیض جنسیتی در جامعه می‌رسیم که نگاه ما ناشی از بیان قدرت باشد. گروه هایی که به هر دلیلی مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها هستند آنان همان کسانی هستند که اندیشه‌های رادیکال و تندروانه‌ای در برابر زنان داشتند و همیشه از زبان زور و بیان قدرت استفاده کرده‌اند.








یک اقلیت محدود با تفکر افراط گرایانه می‌خواهند اکثریت جامعه ایران را فدای منویات فکری خودشان کنند و این اقلیت قد علم کرده و از واژه‌هایی استفاده می‌کنند که به نوعی ناشی از مدار و بیان قدرت و زور و اندیشه های این گروه است

این استاد دانشگاه گفت: امروز می‌بینیم مسیری که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را طلب کرده همان مسیری است که قانونا طی شده است. به هرحال این موضوع آنقدر در جامعه ما مهم بوده است که حضور زنان در ورزشگاه‌ها به مطالبه بسیاری از زنان جامعه تبدیل شده است. حتی این موضوع به یک مساله جهانی تبدیل شده است. به طوری که فدراسیون بین المللی والیبال اعلام می‌کند زمانی میزبانی مسابقات والیبال را به ایران می دهند که زنان ایرانی در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند.


شکربیگی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه ها را نوعی هتک حرمت به جامعه زنان دانست و گفت: معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برای تحقق مطالبه زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها بسیار تلاش کرد اما امروز که این تلاش‌ها به منصه ظهور رسیده است، می‌بینیم که یک اقلیت محدود با تفکر افراط گرایانه می‌خواهند اکثریت جامعه ایران را فدای منویات فکری خودشان کنند و این اقلیت قد علم کرده و از واژه‌هایی استفاده می‌کنند که به نوعی ناشی از مدار و بیان قدرت و زور و اندیشه های این گروه است، تا هر جایی که خوشآیندشان نیست قد علم کرده و حضور خونین در ورزشگاه را شعار می دهند.


وی ادامه داد: ظاهرا قرار است بلیط به بانوان فروخته نشود و دلیل این موضوع را تکمیل ظرفیت ورزشگاه اعلام کرده‌اند در حالی که این نشان دهنده آن است که قدرت و اراده‌ای که خواهان محدودیت حضور زنان در اجتماع و جامعه ایران است اینجا نیز قدرت و زور خود را نشان می‌دهد.


این استاد دانشگاه یادآور شد: حضور زنان با مناسبات قدرت سیاسی در ایران گره خورده است در واقع هرجا که مناسبات قدرت سیاسی خواسته، از زنان استفاده سیاسی و ابرازی کرده است، چطور زمانی که بحث انتخابات و جلسات سیاسی و اجتماعی مطرح می‌شود زن و مرد دوشادوش هم در انتخابات شرکت می کنند و آرای خود را به صندوق می اندازند و در راهپیمایی ها در کنار یکدیگر در خیابانها حرکت می‌کنند حال مگر در این مناسبات چه اتفاقاتی بین زن و مرد بروز کرده که نگرانیم در ورزشگاه‌ها نیز بروز کند.


وی گفت: حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند رفتارهای نامطلوب برخی از تماشاگران مرد را تلطیف کند و آنان برای بیان الفاظ خود بخاطر حضور زنان با محدودیت روبرو شوند.








حضور زنان در ورزشگاه‌ها می‌تواند رفتارهای نامطلوب برخی از تماشاگران مرد را تلطیف کند و آنان برای بیان الفاظ خود بخاطر حضور زنان با محدودیت روبرو شوند.

شکر بیگی ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها را نشان‌دهنده نوعی رویارویی و تقابل با دولت تدبیر و امید دانست و گفت: باتوجه به اینکه مساله حضور زنان در ورزشگا‌ه‌ها در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شده به نوعی قصد بحران سازی و جو سازی دارند تا عملکرد رئیس جمهوری را در برابر چشم مردم کاهش و فرسایش دهند.


این استاد دانشگاه ادامه داد: ما باید پایبند به قانون اساسی جمهوری اسلامی باشیم زیرا ما در صحبت‌های خود دائما دم از قانون مداری و قانون‌مندی می‌زنیم باید اصول قانون اساسی را در زندگی خود نیز رعایت کنیم بر همین اساس در قانون اساسی منعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ وجود ندارد.


شکر بیگی ادامه داد: بزرگترین تهدید جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، ایجاد شکاف و جدایی و کاهش اجتماعی حاکمیت در نزد زنان جامعه است زیرا رئیس جمهور دولت تدبیر و امید در ابتدای دولت وعده‌های انتخاباتی بسیاری برای حضور زنان در کابینه دولت و واگذاری مدیریت های کلان به زنان داد اما آن اراده اقلیت حتی اجازه ندادند که زنان در کابینه حضور پیدا کنند


وی تاکید کرد: یک بار برای همیشه به زنان نگاه انسانی داشته باشیم زیرا وقتی ما بین خودمان انسان‌ها را به دو طبقه و طیف تقسیم بندی می‌کنیم و زن را جنس دوم می‌نامیم اینجاست که بحث فرادستی و فرودستی در جامعه ایجاد می‌شود .


این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی یاد آور شد: آن تفکر محدود کننده باید بداند که زنان و دختران امروز جامعه به آگاهی و خود باوری رسیده ‌‌اند و حضور زنان در ورزشگاه ها نه تنها آثار و پیامدهای منفی به همراه نخواهد داشت بلکه نشاط و شادی را در فضای اجتماعی ورزشگاه به همراه خواهد داشت.


شکر بیگی با اشاره به نامگذاری امسال که به نام همدلی و هم زبانی بین دولت و مردم گفت: اگر قرار باشد که سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم گیری‌های دولت در مرحله اجرا خنثی شده و نافرجام بماند طبیعتا پیامدهای بسیار بدی برای دولت به همراه خواهد د اشت به طوری که نارضایتی زنان و دختران از دولت را به ارمغان خواهد آورد .


انتهای پیام/

برچسب ها: تبعیض جنسیتی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب