توسعه پسکرانهها و تثبیت دیواره ساحلی بندر چابهار در اولویت قرار گرفت
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش که فازهای ۲ و دیگر فازهای بندر شهیدبهشتی چابهار در چه مرحلهای از روند احداث قرار دارند گفت: فاز ۲ در قالب بخشی از ظرفیتهای فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار، تقریبا ۱۵ درصدش اجرا شده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر این که در حال حاضر سازمان بنادر و دریانوردی برنامه شروع فاز ۲ را در دستور کار ندارد، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در تلاش است تا از ظرفیتهای فاز یک برای توسعه یکسری از نیازهای دیگر فاز یک از جمله دسترسی پسکرانهای بندر و تثبیت دیواره ساحلی استفاده کند.
راستاد تصریح کرد: اجرای کامل فاز ۲ در آینده و با توجه به درنظرگرفتن شرایط روند جذب کشتی و کالا تصمیمگیری خواهد شد.
گفتنی است، بندرچابهار به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در جنوب کشور و در بخش شمالی دریای عمان از موقعیت استراتژیک برخوردار است و دستیابی به آبهای آزاد بینالمللی از طریق اقیانوس هند از مهمترین ظرفیتهای ترانزیتی این بندر اقیانوسی ایران در منطقه است.
این بندر به علت نزدیکی به کشورهایی نظیر افغانستان، پاکستان و آسیای میانه در آیندهای نزدیک با اتصال به شبکه ریلی کشور جایگاه ویژه ای در ترانزیت کالا در کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق - غرب خواهد داشت.
بندر چابهار به عنوان دروازه ترانزیتی کشور با ۵۴۱ کیلومتر مرز دریایی در کریدور شرق - غرب نیز می تواند در زمینه ترانزیت و ترانشیب کالا به بنادرجنوبی کشورهای خلیج فارس ایفای نقش کند و با افتتاح طرح توسعه فاز اول بندر چابهار این بندر به عنوان یکی از کانون های داد و ستد و تجارت بین المللی در کشور مطرح شده است.
همچنین قرار است بندر شهید بهشتی در ۵ فاز تکمیل شود و از ظرفیت کنونی که ۸.۵ میلیون تن است را به ۸۰ تا ۸۵ میلیون تن برساند.
انتهای پیام/