دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
گفتگو با مدیر سوره مهر؛

کتاب برای انبارکردن چاپ نمی‌کنیم/ اولویت‌ حوزه‌هنری اولویت ماست

مدیر عامل سوره مهر می‌گوید اولویت‌های حوزه هنری در انتشار کتاب اولویت این موسسه نیز به شمار می‌رود و در عین حال تصمیم ندارد برای انبار کردن، کتاب منتشر کند.
کد خبر : 238116

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، یکی از جوان‌ترین مدیران حوزه هنری است و البته یکی از استراتژیک‌ترین مدیران. کار او در واقع چیدن ویترین مکتوب حوزه هنری پیش روی مخاطبان است. عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل جوان انتشارات سوره مهر کمتر از یکسال است که به دفتر این موسسه بزرگ نشر در خیابان رشت در شهر تهران کوچ کرده است.


قره‌داغی کارشناس ارشد مدیریت البته با تخصص در هنر گرافیک است و در همین زمینه فعالیت‌هایی در زمینه عکاسی، فیلم سازی و مستند سازی هم انجام داده است. از سال ۸۵ به حوزه هنری کرج می‌رود، ابتدا در بخش روابط عمومی و بعد در سمت معاون فرهنگی و در نهایت از سال ۸۷ هم مسئولیت ریاست حوزه هنری شهر کرج و بعد از تشکیل استان البرز ریاست حوزه هنری استان البرز را بر عهده گرفته، از سال ۹۴ به عنوان قائم مقام معاون هنری حوزه هنری کشور مشغول فعالیت شده و در زمستان سال گذشته نیز در نهایت به عنوان مدیرعامل سوره مهر انتخاب می‌شود.


در یک سالگی انتصاب وی به عنوان مدیر انتشارات سوره مهر با وی درباره این موسسه بزرگ نشر به گفتگو نشستیم. بخش اول این گفتگو را در ادامه می‌خوانیم:


* جناب قره‌داغی شما کمتر از یکسال است که مدیریت انتشارات سوره مهر را در اختیار گرفته‌اید و سوره مهر یکی از برندهای مهم نشر در ایران به شمار می‌رود و بالطبع، این تغییر مدیریتی اتفاق مهمی در حال و هوای امروز نشر ایران به شمار می‌رود. به همین خاطر مایلم بدانم که شما این موسسه بزرگ نشر را در چه وضعیت مالی و کاری تحویل گرفتید؟


سخت است که بخواهم شرایط شرکت را در زمان قبول مسئولیت وصف کنم. سوره مهر در چند سال اخیر و یا بهتر است بگویم در ۱۰ سال اخیر جزو بهترین ناشران ایران بوده و شش دوره نیز به عنوان ناشر برگزیده کشور انتخاب شده است و همه همکاران سوره مهر در این مساله سهم داشته‌اند.


سوره مهر به همین اعتبار مولفان و صاحبان آثار بسیاری را به خود دیده بود و آثار مهمی از آنها نیز منتشر شده بود. با این همه آنچه منجر به تغییر مدیریت در انتشارات شد عدم توفیق مدیر قبلی نبود و بیشتر به خاطر مشغله‌های جدیدی بود که حوزه هنری بر عهده ایشان گذاشته بود و این مساله ممکن بود برای سوره مهر مشکلاتی فراهم کند کما اینکه در آستانه چنین رخدادی نیز بودیم. زمانی که من انتشارات را تحویل گرفتم تعهد بالایی به مولفین ایجاد شده بود چه از منظر بخش مالی و پرداخت حق‌التالیف و چه از منظر انتظار مولفان برای انتشار آثار.


* و این موضوع را چگونه مدیریت کردید؟


راهی نبود جز تسویه حساب با مولفان. ما طی سه ماه با شیوه‌ای که به کار گرفتیم مطالبات مولفان پرداختیم و از آن پس پرداخت‌ها را به روز کردیم و امروز می‌توانم بگویم که به هیچ مولفی بدهی نداریم.


* منظورتان این است که با حضور شما در موسسه، مبلغی برای تسویه حساب با مولفان به آن تزریق شد؟


آنچه که بیشتر رخ داد، مدیریت منابع بود. با این روش و تغییر برخی اولویت‌بندی‌ها، معوقات پرداخت و تسویه شد و همین رویه را تا به امروز پی‌گرفته‌ایم. البته ما هنوز ماه به ماه سررسید پرداخت داریم اما بدهکاری معوق نداریم. این مسأله که در بیرون از موسسه رایج شده بود که سوره مهر ناشر بدقول و بدحسابی است، امروز دیگر وجود ندارد.


* در مورد انتشار کتاب هم این مساله رخ داده است؟


بنا بر مشکلات متعدد که بخشی از آن مسائل نشر کشور است و نه ما، صدمات زیادی در زمینه انتشار کتاب به نشر ما وارد شده بود. در ابتدای حضور من در سوره مهر، حدود ۴۰۰ عنوان کتاب در انتظار نشر داشتیم. این مساله هم با مدیریت منابع و تعریف فضای کاری تازه با چاپخانه‌ها مدیریت شد. انتشار این آثار در دستور کار قرار گرفت و به ترتیب اولویت در ده ماه گذشته چاپ و منتشر شد.


اولویت کاری سوره مهر همان اولویت‌های کاری حوزه هنری است و تغییر زیادی نکرده است. ولی با این همه با توجه به اینکه به چرخه اقتصادی آثار فکر می‌کنیم در پذیرش و انتشار، سخت‌گیرتر شده‌ایم

الان ما از گذشته عدد قابل توجهی در صف انتشار نداریم و امروز هیچ کتاب در انتظار مانده‌ای پیش ما باقی نمانده الا برخی از آثار معدود که خود مولفان از دلایل آن مطلع‌اند و از قضا در موارد عمده‌ای دلیل این مساله خود آنها هستند و یا اینکه کتاب فرآیند چاپ خاص دارد. در کنار این موضوع ما از این پس شرایط سخت‌گیرانه‌تری برای انتشار کتاب داریم و با توجه به مساله اقتصادی نشر و امکان فروش کتاب برای چاپ آن اقدام می‌کنیم.


* یکی از ماموریت‌های سوره مهر انتشار آثاری است که دفاتر حوزه هنری آماده می‌کنند. سوالم این است که آیا هر کتابی که در دفاتر حوزه تدوین می‌شود از نظر انتشار، اقتصادی نیز هست و می‌توان برایش بازار پیدا کرد؟


خیر. قطعا اینطور نیست. هر کتاب مناسبی لزوما انتشارش اقتصادی نیست. اما اخیرا دقت بیشتری در مراکز و دفاتر حوزه برای انتشار کتاب به عمل می‌آید. از دفاتر خواسته‌ایم که با ما همراهی کنند و به فرآیند پس از انتشارش نیز فکر شده باشد. دفاتر باید به این مساله فکر کنند و البته وظیفه اصلی این کار با ماست. بارها به دفاتر گفته‌ایم که باید امکان سنجی خود برای فروش کتاب را به ما اعلام کنند مثلا بگویند برای کتاب چند جلسه معرفی تدارک دیده‌اند و در هر جلسه پیش‌بینی فروش چند نسخه را دارند؟ باید انتشارات را در این زمینه مطمئن کنند.


* کتاب‌هایی که در این نشست‌ها رایگان اهدا می‌شود، با هزینه کجا اهدا می‌شود؟


در هر چاپ تعداد بسیار محدودی برای اهدا توسط انتشارات در نظر گرفته می‌شود لکن در حاشیه جلسات عمدتا فروش ویژه کتاب برنامه‌ریزی می‌شود و اگر نیاز به تعداد بیشتری برای هدیه باشد منابع آن توسط برگزارکننده باید تامین شود. در واقع منابع انتشارات دیگر صرف انتشار کتابی نمی‌شود که تنها در انبار جا بگیرد. البته کتمان هم نمی‌کنم که شاید برخی آثار از دست ما در برود ولی این که عرض کردم سیاست ماست.


* به نظرم سیاست محتوایی انتشار کتاب هم در سوره مهر تغییر کرده است. مثلا ادبیات داستانی دیگر در اولویت شما نیست. درست می‌گویم؟


اینطور نمی‌شود گفت. من تعهدی دارم به آنچه از آثار تالیفی که از گذشته به سوره مهر سپرده شده بود. این آثار تنوع یکسانی ندارد. ما یکی از ناشران مطرح عرصه ادبیات دفاع مقدس هستیم و وزن این آثار در کارهای ما بالاتر است اما به هر تقدیر وزن شعر و ادبیات داستانی هم در مجموعه ما به قوت خود باقی است و در میان آثار اخیر منتشر شده همه نمونه‌ها وجود دارد. و البته سهم یکسانی هم ندارند. البته به نظرم سیاست های کنونی انتشارات سوره مهر چیزی است که حاصل آن را در شش ماه آینده خواهید. در این ۱۰ ماه ما بیشتر آثار در صف انتشار را روانه بازار کردیم و به نوعی ناگزیر از انتشار آنها بودیم.


* پس اولویت‌های شما تغییر کرده است؟


اولویت کاری سوره مهر همان اولویت‌های کاری حوزه هنری است و تغییر زیادی نکرده است. ولی با این همه با توجه به اینکه به چرخه اقتصادی آثار فکر می‌کنیم در پذیرش و انتشار، سخت‌گیرتر شده‌ایم و البته به فکر تقویت حوزه ادبیات و شعر و سینما و نمایش هم هستیم و به نظرم تعادل بهتری شکل خواهد گرفت.


منبع: مهر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته