دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
لیلا امینی:

دغدغه من در سینمای مستند، گمشدگان هستند

لیلا امینی که پیش از این سینمای مستند را روی میز تدوین تجربه کرده بود، امسال با فیلم «هاسوخته» در بخش مسابقه ملی مستندهای بلند یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند حضور دارد.
کد خبر : 237290

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، امینی درباره‌ی مضمون فیلم مستند خود گفت: «هاسوخته» یک اصطلاح محلی به معنای حیات سوخته و موسوم به منطقه‌ای در 60 کیلومتری مشهد است. به تعبیر اهالی محلی، این منطقه را نفرین شده می‌نامند. داستان فیلم از یک اتفاق برای یک خانواده شروع می‌شود که تا حدودی در جریان آن بودم. یک خانواده پسر خودشان را نزدیک به 22 است که گم کرده‌اند. این اتفاق در همان منطقه نفرین شده رخ داده است.


وی ادامه داد: این خانواده باور دارند که پسرشان زنده است و کل ایران را جستجو کرده‌اند تا گمشده خود را پیدا کنند. این پسر در سن 13 سالگی گم شده و هنوز ردی از او پیدا نکردند. در واقع علت اینکه چرا خانواده این پسر می‌گویند او زنده است، داستان فیلم «هاسوخته» است.


امینی با تاکید بر این که به دنبال مضمون‌هایی می‌رود که مبنای آن جستجو باشد، تصریح کرد: دغدغه‌ی من پیدا کردن گمشدگانی است که پیگیر آن‌ها می‌شوم.


این کارگردان فیلم مستند در ادامه بیان کرد: سینمای مستند همیشه جزء دغدغه‌های من بوده، چرا که سینمای حقیقت، سینمای گویایی است. سال‌هاست که فیلم مستند تدوین می‌کنم و همیشه در جریان جشنواره سینماحقیقت بوده‌ام.


وی با توجه به مسیری که تا‌کنون در فیلم مستند تجربه کرده است، عنوان کرد: من از پایان مسیر فیلمسازی به ابتدا رسیده‌ام؛ به این معنی که در رشته سینما و فیلمنامه‌نویسی تحصیل کردم و سال‌ها فیلمنامه نوشتم، حتی فوق لیسانس ادبیات نمایشی گرفتم و خیلی جدی درگیر نمایش و نمایشنامه‌نویسی بودم. سینمای داستانی را هم دنبال کردم اما دغدغه‌ی فعلی من سینمای مستند است. فکر می‌کنم سینمای مستند جذابیت بیشتری نسبت به سینمای داستانی دارد. برای ساخت یک فیلم مستند، ممکن است کارگردان سال‍‌ها درگیر باشد تا واقعیت را به ثبت برساند.


امینی درباره اهمیت تدوین در فیلم مستند اظهار کرد: با توجه به اینکه چند کار مستند را تدوین کرده‌ام، معتقد به اعجاز تدوین فیلم مستند هستم، چرا که کارگردان با یک تدوینگر خوب می‌تواند فیلم را به نقطه مطلوبی برساند. تدوین معجزه هر فیلمی است. تدوین‌گر در زمینه فیلم‌های مستند می‌تواند یک اتفاق جدید را رقم بزند. کار مستند باید یک تدوین‌گر مستقل داشته باشد و بودجه هم نمی‌تواند سدی مقابل انتخاب تدوین‌گر و یا صدابردار یک فیلم باشد، چرا که نیاز است تا فیلم به شکل مطلوب ساخته شود.


وی در ادامه بیان کرد: من برای این فیلم، مدت‌ها با دوربین روشن با این خانواده زندگی کردم؛ بدون اینکه بخواهم راش‌‎های مختلف را در این فیلم استفاده کنم. در واقع ناچار بودم به تنهایی این فیلم را بسازم تا بتوانم موقعیت‌های حساس این خانواده را مقابل دوربین ثبت کنم، اما پس از اتمام تصویربرداری، تیم خوبی برای انجام امور پس از تولید داشتم.


امینی معتقد است: «هاسوخته» فیلمی از یک اتفاق جمعی خوب است. من در این فیلم تهیه‌کننده خوبی چون «مهدی شامحمدی» داشتم و نتیجه خوبی گرفتم؛ چرا که تهیه‌کننده حمایت خیلی خوبی از فیلم کرد و فیلم جان دوباره گرفت. امیدوارم تهیه‌کنندگان خوب به سینمای مستند تزریق شوند.


این مستندساز در پایان عنوان کرد: «هاسوخته» از سال 1394 شروع و تا 1396 ادامه یافت؛ اما تحقیق این فیلم سال‌ها طول کشید. من لحظه به لحظه با این فیلم زندگی کردم و امیدوارم مخاطب هم این فیلم را دوست داشته باشد؛ چرا که بخشی از این فیلم به وجود هر کدام از ما بازمی‌گردد.


*مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۱۹ تا ۲۶ آذرماه ۱۳۹۶، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در پردیس سینمایی چارسو شهر تهران برگزار خواهد کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته