دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 آذر 1396 - 15:34
گزارش عملکرد 100 روزه حوزه علم و فناوری؛

اشتغال 105هزارنفر و فروش 400 هزار میلیارد ریالی در شرکت‌های دانش‌بنیان

گزارش صد روزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره موضوع توسعه علم و فناوری در کشور منتشر شد.
کد خبر : 236633

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در این گزارش تاکید شده است؛ توسعه نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اتکا به منابع محدود و دولتی ناممکن است و نیاز است منابع مالی بخش عمومی و خصوصی در این مسیر سازماندهی شوند بر این مبنا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه در بازار بورس، 12 صندوق با سرمایه بیش از 500 میلیارد تومان مصوب شده است. همچنین مجوز راه‌اندازی بیش از 6 صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صادر شده است.


همچنین در این گزارش آمده است؛ عملکرد صندوق‌های جدید در حوزه سرمایه‌گذاری خطر‌پذیر ساماندهی شود. برای حمایت از زیست بوم کارآفرینی در دور جدید سیاست حمایت از شتاب‌دهنده‌های نوآوری در دستور کار قرار گرفته است که در دور جدید حدود 11 مرکز شتابدهی با مشارکت بخش غیردولتی فعال شده‌اند. برنامه "توسعه شهر نوآور" با مشارکت شهرداری تهران را می‌توان اقدام بعدی معاونت علمی در این حوزه عنوان کرد؛ این طرح، برای تغییر چهره شهری به ویژه بافت‌های فرسوده صنعتی به کارخانه‌های نوآوری در دستور کار قرار گرفته است که اولین کارخانه نوآوری کشور برای حضور استارتاپ‌ها در این محدوده‌ها در ماه جاری افتتاح خواهد شد.


شکل‌گیری بیش از 100 استارتاپ جدید در حوزه‌های خدمات عمومی


بر‌اساس گزارش منتشر شده؛ بیش از 100 استارتاپ جدید در حوزه‌های خدمات عمومی مانند حوزه نظام توزیع محصولات باغی و پروتئینی، حمل و نقل (موتوری، تاکسی و باربری بین شهری)، نظام پرداخت و فناوری‌های نوین خدمات مالی و سرویس‌های ضروری عموم مردم در این دوره شکل گرفته که تا پایان دولت دوازدهم شاهد اثرات جدی در حوزه خدمات از نظر کیفیت، قیمت و رضایت مردم خواهیم بود.


دولت یازدهم و دوازدهم در طول 5 سال اخیر، تلاش خود را بر روی موضوع توسعه علم و فناوری در کشور و بسترسازی در این بخش متمرکز کرده است و با همت دانشمندان و مدیران این مرز و بوم، تلاشی دوباره برای اعتلای جایگاه اصلی ایران در حوزه علم و فناوری آغاز شده است. برای کاربردی کردن علم و دانش گام‌های موثری برداشته شده که منجر به ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران در تولید علم و فناوری شده است. به گونه‌ای که بر‌اساس گزارش سال 2017 شاخص جهانی نوآوری، رتبه ایران از نظر شاخص‌های مختلف علم، فناوری و نوآوری طی سال‌های 2017-2014 بهبود یافته است.


بر‌اساس این گزارش؛ رتبه ایران از نظر شاخص‌های مختلف علم و فناوری طی سال‌های 2017-2014 45 رتبه بهبود یافته است و نسبت به سال 2014 به جایگاه 75 جهان در سال 2017 رسیده است. دلیل این ارتقای جایگاه به بهبود چارچوب نهادی و افزایش در خروجی‌ها (اعم از خروجی‌های دانش و فناوری و خروجی عملکرد خلاقانه) باز می‌گردد.


در این گزارش با اشاره به اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان آمده است؛ اجرای این طرح، فضای امیدبخشی در جامعه نخبگانی و جوانان تحصیل کرده در مسیر ایفای نقش قابل توجه در حوزه اقتصادی ایجاد کرده است. در این راستا آمار اشتغال شرکت‌های دانش‌بنیان به مرز 105هزارنفر و فروش آن‌ها به حدود 400 هزار میلیارد ریال رسیده است.


از زاویه رشد علمی، در یک سال اخیر علائم امیدوار کننده‌ای در حوزه شتاب گرفتن مجدد تولیدات علمی کشور مشاهده می‌شود، در این بخش، با وجود اینکه هنوز آمارهای مربوط به سال 2017 کامل نشده است اما آمارهای پایگاه نمایه استنادی ISI از ارتقای یک پله‌ای جایگاه کشور در دستیابی به تبه 16 دنیا خبر داده است.


در پایگاه Scopus نیز جایگاه کشور در سال 2017 رتبه 16 گزارش شده است که در ادامه این مسیر، در صد روزه اول دولت دوازدهم تلاش شده است حرکت‌های جدیدی برای تداوم این فضا و به ویژه تحول در بخش‌های اقتصادی کشور در دستور کار قرار گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته