دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1396 - 15:09

8 اشتباه تغذیه‌ای که موجب بیماری می شود

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر نقش تغذیه صحیح در حفظ و بهبود سلامت جسمی جامعه، گفت: امروزه شاهد تغیرات اساسی در شیوه زندگی افراد خصوصا در بحث تغذیه می باشیم که این مهم باعث بوجود آمدن مخاطراتی برای سلامت جامعه شده است.
کد خبر : 236248

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا اباصلتی در به ۸ اشتباه رایج تغذیه‌ای در جامعه اشاره کرد و گفت: توصیه‌های علمی به مصرف ۲۴۰۰ میلی گرم سدیم در روز است، اما برای افراد با سن بالای ۵۰ سال یا مبتلا به فشارخون، دیابت و یا نارسایی کلیه نباید دریافت سدیم بیشتر از ۱۵۰۰ میلی گرم باشد. بیشترین دریافت سدیم از طریق غذاهای رستورانی ،غذاهای آماده و فرآوری شده و کنسروها و یا استفاده از نمکدان سر سفره است.


وی خاطرنشان کرد: مصرف زیاد شکر که موجب افزایش دریافت کالری بالا بدون دریافت مواد مغذی می‌شود و مصرف ناکافی پروتئین که خود باعث عدم احساس سیری و مصرف مواد اضافی می‌شود از دیگر اشتباهات رایج تغذیه‌ای است.


اباصلتی در ادامه با بیان اینکه افراد روزانه به 25 گرم فیبر نیاز دارند، افزود: بی‌توجهی به مصرف فیبر نیز یکی دیگر از عادات اشتباه غذایی افراد است. فیبر باعث می‌شود هضم غذا به آهستگی انجام گیرد و سطح انرژی ثابت بماند و احساس سیری ایجاد شود. مصرف فیبر خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان کولون (روده) را کاهش می‌دهد.


وی افراط در مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را از دیگر اشتباهات تغذیه‌ای افراد دانست و گفت: مطالعات نشان داده رابطه مستقیمی بین مصرف زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده مانند سوسیس،کالباس با سرطان‌هایی مثل سرطان کولون وجود دارد.


اباصلتی در ادامه به مصرف ناکافی آب و مایعات اشاره کرد و یادآور شد: نوشیدن مایعات به اندازه کافی می‌تواند مانع گرسنگی شود. نیاز به مایعات به دمای هوا، رطوبت و میزان فعالیت بستگی دارد.


وی با بیان اینکه مایعات می‌تواند از طریق مصرف میوه و سبزی دریافت شود بر مصرف ۶تا۸ لیوان مایعات در روز تاکید کرد.


اباصلتی مصرف زیاد کربوهیدرات را از دیگر اشتباهات رایج تغذیه‌ای در جامعه عنوان کرد و گفت: کربوهیدرات‌ها سوخت اصلی برای سوزاندن انرژی هستند و توصیه می‌شود ۴۵ تا ۶۵درصد کل انرژی مورد نیاز روزانه از طریق کربوهیدرات‌ها تامین شود. عمده‌ترین منابع کربوهیدرات‌ها ماکارونی،برنج، نان، میوه و سبزی است.


رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد حذف وعده غذایی را بزرگترین اشتباه تغذیه‌ای عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از افراد وعده صبحانه را حذف می‌کنند که خود به دلیل نیاز بدن به انرژی جهت سوزاندن کالری منجر به اضافه وزن می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته