شرایطی فراهم شود تا مدارس و دانشگاه از پتانسیل یکدیگر بهرهمند شوند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمد مهدی طهرانچی در جلسه شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران با تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت امام حسن عسگری(ع) و گرامیداشت هفته بسیج گفت: «میوه شجره طیبه بسیج در قالب گروه های حزب الله ، حشد الشعبی ، فاطمیون و .. کام جهان اسلام را شیرین کرد و شبکه تشیع از زمان امام یازدهم علی رغم وجود محدودیت ها همواره به فعالیت های خود ادامه داده است و از ایران و عراق و شامات تا افریقا این شبکه کارکرد خود را داشته است و در نهایت قضای الهی به این امر تحقق یافت تا امام دوازدهم در پرده غیبت قرار گیرد.»
وی افزود: «ابتدا باید به این سوال بپردازیم که فلسفه داشتن مدرسه از سوی یک دانشگاه چیست؟ و در ذیل این سوال باید به این امر که چالشهای پیشروی نظام آموزش و پرورش در تربیت فرزندان این کشور چیست؟ پرداخته شود که با شناختن این چالشها باید دست به اقداماتی بزنیم که دیگران که در این حوزه فعالیت میکنند،انجام ندادهاند.»
طهرانچی با مقایسه مدارس سما با سایر مدارس افزود: «باید در عمل و در برونداد تفاوت بین مدارس سما و سایر مدارس مشخص شود. باید دانش آموزانی را تربیت کنیم که تحصیلات خود را از سما آغاز کرده باشند و در دانشگاه ادامه تحصیل بدهند و دارای ویژگیها و شاخصهایی باشند که از دیگر افراد متمایز باشد. »
وی ادامه داد: «بعنوان مثال رابطهای بین مدارس و دانشجویان علوم تربیتی و روانشناسی ایجاد شود تا دانشجویی که در دانشگاه آزاد در رشتههای مرتبط با علوم آموزشی درس میخواند بتوانند دورههای تعلیمی و کسب تجربه خود را در فضای حقیقی تجربه کند تا همانند دانشجویان پزشکی که دوره تعلیم خود را در بیمارستان تجربه می کند، بعد از فراغت از تحصیل تبدیل به افراد کار آزموده شوند. مدارس سما و واحدهای دانشگاهی این توان را دارند تا با اجرای چنین طرحهایی برای یکدیگر ایجاد انگیزه کنند.»
طهرانچی با توجه به اهمیت داشتن یک مدل آموزشی –تربیتی گفت: «با داشتن یک مدل آموزشی و تربیتی اعم از مدل دینی، فرهنگی، علمی و مهارتی مناسب باید از افتادن در دام مدلهای ناکارآمد آموزشی روزمره جلوگیری کرد. مدارس سما باید رابطه خود را با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مشخص کند. به عنوان مثال دیگر مدارس سما باید مدل و الگوی مناسبی در مواجه با کنکور و نحوه برخورد با آن و تربیت دانش آموزان در این راستا داشته باشند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با توجه به اهمیت مهارت آموزی افزود: «باید ضریب اشتغال فارغالتحصیلان را رصد کرد تا نقاط قوت و ضعف ما در رابطه با بازار کار مشخص شود. ما باید بدانیم که تفاوت ما با سایر مراکز نظیر فنی و حرفهای، علمی و کاربردی چیست؟ و سهم مان در بازار کار چه میزان است.؟»
وی با بیان اینکه آموزش در دانشگاه آزاد اسلامی باید کارآمد شود و کارآمدی یعنی متناسبسازی تحصیل با اشتغال، ادامه داد: «فرصتی خوبی برای مدارس سما و واحدهای دانشگاهی است تا از شرایط نیروی انسانی متخصص یکدیگر بهرهمند شوند و سما باید با رصد کردن تحولات علمی پیشروی واحدهای دانشگاهی و ارائه برنامههایی در این راستا به این تعامل عمق بیشتری بخشد.»
طهرانچی شرط همکاری همه جانبه واحدهای دانشگاهی را با سما، پیدا کردن هویت دانشگاهی سما و تبین آن دانست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با توجه به فضای مجازی ادامه داد: «باید در حوزه مدرسه و دانشگاه برای رویارویی با فضای مجازی برنامه و مدل داشت تا دانش آموزان و دانشجویان از آسیبهای ناشی از استفاده ناصحیح از فضای مجازی مصون بمانند.»
داشتن هستههای فکری در امور مختلف و پرداختن به آموزشهای غیر رسمی و پودمانی مانند مدیریت چرخه تامین دارو، غذا، آموزش افراد صاحب مشاغل آزاد، از توصیه های طهرانچی به مسئولان سما تهران در این جلسه بود.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران نیز با ارائه گزارشی وضعیت مدارس و آموزشکدههای سما استان تهران با توجه به برگزاری جشنواره فیلم 120 ثانیه ای گفت: «با هماهنگی آموزش و پرورش به منظور کشف استعداد و خلاقیت دانشآموزان در راستای حمایت همه جانبه از آنان، اقدام به برگزاری جشنواره فیلم 120 ثانیه ای کرده ایم که این جشنواره بزودی برگزار خواهد شد.»
علیرضا آزادبر با توجه به حضور در مسابقات رباتیک گفت: «امسال همه مدارس سما با تشکیل تیمهای رباتیک و بهرهمندی از مدرسان با تجربه در این امر در مسابقات بین المللی IRAN OPEN شرکت خواهند کرد.»
تشکیل آزمایشگاه نانو با همکاری نهاد ریاست جمهوری از دیگر مطالب بیان شده از سوی دبیر شورای نظارت و هماهنگی سما استان تهران بود.
آزادبر با توجه به تحقق شعار هر دانش آموز یک مهارت در مدارس سما تهران، ادامه داد: «با توجه به اهمیت مهارتآموزی، آموزش یک مهارت در سال جاری در همه مدارس به انجام میرسد که در سالهای گذشته نیز پرورش قارچ و پرورش گلهای زینتی، آموزش مکانیک خودرو، مباحث مربوط به نجوم، نمونههایی از فعالیتهای مهارت محور در مدارس سما تهران است.»
وی با توجه به آموزش مهارت های ICDL در مدارس سما تهران گفت: «با همکاری بنیاد بین المللی ICDL آموزش این مهارت هفت گانه در مدارس سما تهران انجام میشود و طی جلسه ای که با معلمان و مسولین آموزش رایانه داشتیم این مفاهیم از مقطع دبستان تا دبیرستان به صورت منسجم و مکمل تدریس میشود.»
علیرضا آزادبر با توجه به تشکیل انجمن خیرین در سما تهران ادامه داد: «به منظور کمک به دانش آموزان و دانشجویان کم بضاعت، بزودی انجمن خیرین را با همکاری افراد خیر، راه اندازی خواهیم کرد.»
کارگاه آموزش پرلز برای دانش آموزان، تشکیل کارگاه توانمندسازی معلمان، بازدید از مدارس موفق، تولید محتوای برنامههای آموزشی به کمک دانشگاه شهید بهشتی از دیگر مطالب بیان شده از سوی آزادبر در این جلسه بود.
مدیر مشارکتهای مردمی آموزش و پرورش شهر تهران نیز با حضور در این جلسه با تبین رویکرد آموزش و پرورش نسبت به مدارس غیر انتفاعی، گفت: «با توجه به رویکرد مثبت آموزش و پرورش به مدارس غیر انتفاعی، فرصت مناسبی برای سما است که نسبت به گسترش مدارس خود اقدام کند و ما نیز به عنوان آموزش و پرورش آمادگی همکاری همه جانبه با سما را داریم.»
در ادامه جلسه سایر مسولان سما استان تهران به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداختند.
انتهای پیام/