دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

20درصد زمین لرزه‌های جهان مربوط به ایران است‎

زلزله‌های ویرانگر هر از چند گاهی بخشی از کره زمین را به لرزه در می‌آورد و موجب تلفات مالی و جانی فراوان می‌شود.
کد خبر : 232000

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در یک قرن اخیر حدود 1000 زلزله مخرب در جهان روی داده است که بیش از یک میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است. آنچه در این میان نگران کننده بوده این است که حدود 20درصد زمین لرزه هایی که در جهان اتفاق می افتد مربوط به ایران است و حدود 80 درصد تلفات ناشی از زلزله به 6 کشور مربوط می شود که متاسفانه ایران نیز یکی از آنهاست.


زلزله یکشنبه21 آبان غرب کشور، باز هم جامعه را در مورد یک نگرانی همیشگی، زلزله این بلای طبیعی در حالت هشدار قرار داد. این زلزله باز هم به ما یادآوری کرد که چه خطر بزرگی در کمین ماست. بار دیگر ایران عزیز به غم نشست و بر اثر زمین لرزه ای مهیب و کم سابقه، شماری از هموطنان عزیزمان به سوگ از دست رفتن عزیزانشان دچار شدند.


برای بررسی موضوع، دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر با دکتر محمدرضا ملک پور استادیار و عضو هیات علمی و معاون آموزشی و پژوهشی این واحد انجام داده است.


ملک‌پور با تاکید بر اینکه زلزله یکشنبه شب را بیش از 150 میلیون نفر در منطقه احساس کرده اند، گفت: «این زلزله ساعت 21 و 48 دقیقه یکشنبه، 21 آبان در سی کیلومتری شمال غرب سرپل ذهاب و 32 کیلومتری جنوب غرب حلبچه رخ داد. کانون زلزله در مرز بین ایران و عراق و مرکز اصلی آن حدفاصل ازگله و سرپل ذهاب در استان کرمانشاه واقع شده است.»


این مسئول ادامه داد: «این زلزله دارای بزرگی بیش از 7 ریشتر بود و شهر سنندج با 112 کیلومتر و شهر کرمانشاه با 122 کیلومتر نزدیکترین مرکز استان به کانون زلزله بوده اند. البته این زمین لرزه چندین پس لرزه 5/3 تا 4 ریشتری هم داشته است. زلزله علاوه بر کشورهای ایران، عراق در کشورهای قطر، کویت، ترکیه، امارات، عربستان و .... نیز احساس شده است.


وی درباره گسل های مسبب زلزله افزود: «با توجه به اینکه استان کرمانشاه در کمربند چین خوردگی زاگرس واقع شده است، در این استان گسل های فعال زیادی وجود دارد. طبق نظر همکاران، گسل اصلی مسبب این زلزله فعلا مشخص نیست ولی گسل های فعال خمیدگی جبهه کوهستان زاگرس از جمله گسل صحنه و گسل فعال سرپل ذهاب در این ناحیه واقع شده اند.»


ملک پور درباره زلزله های تاریخی منطقه یادآور شد: «13 دسامبر 1957 در شهر صحنه استان کرمانشاه زلزله مهیب بیش از 7 ریشتری به وقوع پیوست که در آن 2000 نفر جان خودر را از دست دادند. بررسی سابقه تاریخی استان کرمانشاه نشان می دهد که این منطقه از زمان های قدیم در معرض زمین لرزه های شدید قرار داشته است. زلزله های سال 1283 شهر دورود با 7/4ریشتر، 1336 فارسینج با 7 ریشتر و 1337 نهاوند با 6/6 ریشتر نشانه ای از ناآرام بودن زمین در این منطقه است.»


وی با اشاره به آسیب پذیری حدود 90 درصد کشور در مقابل زلزله های احتمالی خاطرنشان کرد: «زلزله 6 ریشتری در بم بیش از 30 هزار نفر کشته و زلزله 7/2 ریشتری منجیل و رودبار ۳۵ هزار نفر تلفات داشت. کشور ایران جزء آسیب پذیر ترین کشورها در مقابل زلزله است. زلزله پدیده ای که به دستور کسی عمل نمی کند و در طبیعت فوق العاده ناهمگن اتفاق می افتد. ولی می توان با همدلی و همیاری در کوتاه مدت و با رعایت اصول ساخت و ساز، استانداردها و آئین نامه های اجرائی کشور در حوزه مقاوم سازی، اثرات مخرب این پدیده را کاهش داد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته