دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر / 30

محمدرضا فروتن: از بس خانم‌ها را کتک زدم، خسته شدم!/ نیکی کریمی: چرا فیلم‌سازی مرا جدی نمی‌گیرند؟

محمدرضا فروتن گفت: «خشونت در فیلمنامه‌هایی که بازی می‌کنم وجود دارد، وگرنه باور کنید من هم از بس خانم‌ها را کتک زدم، خسته شدم!»
کد خبر : 2319

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی «شیفت شب» با حضور نیکی کریمی کارگردان برگزار شد.


در ابتدای این نشست نیکی کریمی کارگردان «شیفت شب» درباره سوژه چهارمین ساخته سینمایی‌اش گفت: «مهر ماه سال گذشته در پی سوژه‌ای برای فیلم بعدی بودم تا اینکه با طرح محمود آیدن برخورد کردم. فیلمنامه این طرح را در مدت زمان یک ماهه نوشتم، مراحل پروانه ساخت انجام شد و شهریور ماه ۹۳ آن را بازنویسی کردم. به موازات طی شدن مراحل پیش تولید به دنبال بودجه بودیم و در نهایت مهرماه امسال «شیفت شب» را کلید زده و در ۴۵ جلسه فیلمبرداری کردیم.»


وی در واکنش به این سوال که چرا در فیلم شعارزدگی بیش از اندازه دیده می‌شود، اذعان داشت: «به هیچ عنوان در «شیفت شب» شعارزدگی دیده نمی‌شود. این فیلم مسایل جامعه را در زمان بحران‌ها و مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی نشان می‌دهد. در این فیلم تاثیری که جامعه بر کانون خانواده می‌گذارد برایم مهم بود و می‌خواستم آن را نشان دهم.»


کریمی افزود: «بازی بازیگران در «شیفت شب» نه تنها گل درشت نیست، بلکه کاملا زیرپوستی است. در فیلم من، شخصیت زن محترم، فداکار و مسئول است. «شیفت شب» درباره یک زن ایرانی است که خود را در کانون خانواده نشان می‌دهد.»


این کارگردان اظهار کرد: «مخاطبان ما فیلم‌هایی را می‌پسندند که شبیه به خیانت‌های موجود در جامعه است، اما من ترجیح می‌دهم در مورد درد جامعه صحبت کنم و فیلم بسازم. »


کارگردان فیلم سینمایی «سوت پایان» با اشاره به ۲۵ سال فعالیت‌ هنری خود انتقاد کرد و گفت: «ده سال است کارگردانی می‌کنم اما فیلمسازی مرا جدی نمی‌گیرند و این موضوع باعث شده خیلی‌ها گمان کنند من فیلم اولی هستم. چرا نباید من را در لیست کارگردان‌ها قرار دهند؟»


محمدرضا فروتن گفت: «همکاری با نیکی کریمی و گروهش از بهترین تجربه‌های دوران کاری‌ام بود. مسائل و بحران‌های مالی دلیلی برای کاهش امید و احساس خوشحالی در خانواده است و مسئولیت‌پذیری و شوق برای زندگی را کم می‌کند. فکر می‌کنم با شرایط اقتصادی امروز خیلی‌ها با این موضوع دست به گریبان هستند.»


وی با تاکید بر اینکه فیلم «شیفت شب» به رابطه معکوس بدهی‌های مالی و شادی‌های خانوادگی می‌پردازد، ادامه داد: «امیدوارم کسانی که تحصیلات دارند و برای کار تلاش‌هایی می‌کنند، موفق شوند و شرایط اجتماعی کشور در جهتی حرکت کند که اقتصاد نیز در مسیر مناسبی قرار بگیرد و با وضع قوانین جدید، امنیت مالی افراد جامعه نیز تامین شود.»


فروتن در پاسخ به این پرسش که چرا در نقش‌هایش خشونت زیادی دارد، گفت: «این خشونت در فیلمنامه‌هایی که بازی می‌کنم وجود دارد، وگرنه باور کنید من هم از بس خانم‌ها را کتک زدم، خسته شدم!


امیر حسین آرمان دیگر بازیگر این اثر سینمایی گفت: «نقشی که در «شیفت شب» داشتم، بسیار روان و کامل نوشته شده بود و من فقط در مسیری که کارگردان برایم تعریف کرده بود، حرکت می کردم.»


لیلا زارع یکی دیگر از بازیگران فیلم سینمایی «شیفت شب» با اشاره به اینکه فیلمنامه خوب این اثر سینمایی او را ترغیب به پذیرفتن نقش کرده است، عنوان کرد: «در ابتدا با زنی روبرو هستیم که درگیر زندگی عادی و روزانه است، اما هرچه داستان پیش می رود، شخصیت این زن هم درونی تر می شود.»


وی ادامه داد: «بعد از خواندن فیلمنامه، نقشم را خیلی کامل دیدم و ارتباط خوبی هم با آن برقرار کردم. وفادار بودن زن و تلاش برای حفظ زندگی اش او را برایم بسیار ارزشمند کرده بود.»


علیرضا برازنده مدیر فیلمبرداری این فیلم سینمایی در پاسخ به این پرسش که چرا برای فیلمبرداری این فیلم از تکنیک دوربین روی دست استفاده کرده است، گفت: «استفاده از این تکنیک ایده خانم کریمی بود و اگر در فیلمبرداری آن اذیت می شوید، حتما اشکال از من است. ولی فکر می کنم حرکت های بی وقفه دوربین به حس و حالی که در فیلم «شیفت شب» بود، کمک زیادی کرد.»


این فیلمبردار ادامه داد: «از حسن های کار کردن با خانم کریمی این است که زبان کاری دیگر عوامل را خیلی خوب درک می کند و اطلاعاتی که در زمینه های مختلف کاری دارد، بسیار بار ارزش و به روز هستند.»


علی اصغری که به همراه نیکی کریمی، نویسندگی فیلم سینمایی «شیفت شب» را بر عهده داشت، گفت: «نسخه ابتدایی فیلمنامه را خانم کریمی نوشته بودند که من به پروژه دعوت شدم، بعد از ۹ ماه که روی فیلمنامه کار کردیم، به نسخه نهایی رسیدیم اما کارگردانی، بازی و تصویر فیلم است که به داستان فیلمنامه شکل داده اند.»


پیمان جعفری مدیر تولید این اثر سینمایی نیز با ابراز خوشحالی از همکاری با نیکی کریمی، عنوان کرد: «حضور هوای تازه در سینمای ایران آن را از کهنگی خارج می کند و من معتقدم خانم کریمی جز همین نسل جدید فیلمسازی است.»


عباسی تهیه کننده پیشکسوت سینما نیز در این نشست اظهار کرد: «درخشان ترین مسئله ای که من در این سال ها در سینمای ایران لمس کردم، حضور پر ثمر بانوان در این عرصه است و این موضوع باعث تغییر شگرفی در سینما شده است.»


وی ادامه داد: «از اینکه خواهران ما در سینما قدم های محکمی برداشته اند، احساس خرسندی می کنم و خوشحالم که خانم کریمی خودش را از بازیگر ممتاز به کارگردان ممتاز رسانده است.»


هایده صفی یاری تدوینگر و افروز بوجاریا طراح گریم این فیلم سینمایی از دیگر عوامل حاضر در این نشست رسانه ای بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته