دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

ایده‌پرداز صنعت رباتیک و هوانوردی از «هواپیما آر- سی چیپ مانک» می‌گوید

«هواپیما آر- سی چیپ مانک» ساخته غلامرضا طهماسبی از ایده‌پردازان نوجوان صنعت رباتیک و هوانوردی در زون الکترونیک و میکروالکترونیک پنجمین نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی به نمایش گذاشته شد.
کد خبر : 231839

غلامرضا طهماسبی از ایده‌پردازان صنعت رباتیک و هوانوردی از شرکت‌کنندگان نمایشگاه RINOTEX2017 در زون ارتباطات الکترونیک و میکروالکترونیک است، این ایده پرداز نوجوان بستان آبادی از سن 15 سالگی به مدت سه سال روی طراحی مدل «هواپیما آر- سی چیپ مانک» تحقیقات کرده است و اکنون نیز همزمان با تحصیل در رشته ریاضی مقطع پیش دانشگاهی به تلاش خود برای این طرح ادامه می‌دهد.


وی با بیان اینکه کار خود را با تحققیات در زمینه های علمی و نگاه دانش بنیان آغاز کرده است به خبرنگار آنا گفت: «اوایل روی طراحی مدل هواپیما کار می‌کردم و سپس تصمیم گرفتم نوآوری‌هایی را روی آن پیاده کنم تا تفاوتی با مدل های مشابه داشته باشد.»


این هواپیما علاوه بر وزن برخواستی خود، می تواند 4 کیلو بار حمل کند، دارای سه حالت آیرودینامیک از جمله خرپایی، تخم مرغی و نیمه تخم مرغی، دارای حالت زیر مال، موتور ماکسیمم «او اس 55» با یک و نیم اسب بخار و 14هزار آرپی ام در دقیقه است

طهماسبی درباره کارایی این هواپیما گفت: «این مدل برای پرواز در نقاط حساس و پرواز ممنوع و شکار پرنده های کنترل از راه دور طراحی شده است و کاربرد دفاعی، دولتی و غیر دولتی دارد.»


وی که با سن جوان خود تامین امنیت و آرامش مردم را یک اولویت در کشور می‌بیند، اظهار کرد: «این هواپیما می تواند قبل از اینکه نیروهای پدافند وارد عمل شوند به منطقه مورد نظر پرواز کرده و به وسیله تور طراحی شده در قسمت زیر آن، هواپیمای دشمن را شکار کند.»


طهماسبی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته از دو راه کار استفاده از سلاح های «ام پی» آموزش پرندگانی مثل عقاب برای شکار هواپیماهای جاسوسی استفاده می شود، گفت: «موتور این هواپیماها در سه کشور ژاپن، چین و آمریکا ساخته می شود که کشور ایران فقط امکان واردات از کشور ژاپن را دارد، زیرا کیفیت موتورهای چینی بسیار پایین است و از سوی دیگر ایران امکان خریداری این موتور از آمریکا را ندارد.»


وی از ویژگی‌های مدل «هواپیما آر- سی چیپ مانک» سخن گفت و افزود: «این هواپیما علاوه بر وزن برخواستی خود، می تواند 4 کیلو بار حمل کند، دارای سه حالت آیرودینامیک از جمله خرپایی، تخم مرغی و نیمه تخم مرغی، دارای حالت زیر مال، موتور ماکسیمم «او اس 55» با یک و نیم اسب بخار و 14هزار آرپی ام در دقیقه است.»


وی ادامه داد: «سوخت این هواپیما سوختی ترکیبی از امگا، روغن گرچک، نیترو متان و الکل تشکیل می‌شود که باید با درصدهای مشترک ترکیب شوند در غر اینصورت موتور کارکد خود را از دست می دهد.»


این دانش‌آموز فناور گفت: «از دیگر مزیت‌های این مدل امکان نصب دوربین برای شناسایی و بازرسی، راکت و اخلالگر برای زمین گیر کردن کوات‌های دشمن است.»


طهماسبی با بیان اینکه تاکنون طرح خود را به شرکت های هواپیمایی ارائه نداده است ولی از سمت دانشگاه خواجه نصیر دعوت شده است، اظهار کرد: «این دانشگاه درخواست همکاری به من داد اما بدلیل تحصیل در مدرسه نتوانستم بروم.»


وی با بیان نظر خود راجع به پنجمین نمایشگاه نواوری و فناوری ربع رشیدی و زون الکترونیک که به مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی است، خاطرنشان کرد: «نمایشگاه به شرطی نقش خوبی در معرفی محصولات دارد که افراد متخصص در حوزه مختلف به بازدید از غرفه‌ها بیایند. طرح من مربوط به حوزه هوا و فضا یا هوانوردی است و در ایام نمایشگاه کسانی که در این رشته مهارت لازم را داشته باشند یا علاقه به سرمایه گذاری در آن نشان دهند، مراجعه نکرده اند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته