دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1396 - 12:24
وزیر آموزش و پرورش کشور در نشست خبری:

مدارس مناطق زلزله‌زده موقتا دوشیفته و کانکسی اداره خواهند شد/ 20نفر از فرهنگیان مصدوم و 12 دانش‌آموز کشته شدند

وزیر آموزش و پرورش کشور با بیان اینکه 44 مدرسه در حادثه اخیر استان کرمانشاه غیرقابل استفاده شده‌اند، بیان کرد: ما موقتا برای تداوم آموزش دانش‌آموزان ناچار هستیم مدارس را به صورت دوشیفته یا کانکسی اداره کنیم.
کد خبر : 231770

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش کشور در نشست خبری که پیش از ظهر امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، ضمن تسلیت حادثه اخیر کرمانشاه و جانباختن صدها نفر از هموطنان در این حادثه، گفت: براساس آخرین آماری که به بنده اعلام شده، در این حادثه 13 دانش‌آموز جان خود را از دست دادند و 20 همکار فرهنگی نیز در زلزله اخیر دچار مصدومیت و آسیب شدید شده‌اند.


وی در ادامه ضمن تماس تلفنی با مدیر اداره کل نوسازی و بازسازی مدارس استان کرمانشاه اعلام کرد: در حادثه اخیر 44 مدرسه دیگر قابل استفاده نیستند که بیشتر این مدارس دارای عمر بیش از 20 تا 30 سال بودند. تعدادی از مدارس جدیدالتاسیس نیز دچار آسیب بسیار زیادی شده‌اند که با ترمیم و بازسازی قابل استفاده هستند.


وزیر آموزش و پرورش کشور درخصوص نحوه اداره مدارس کرمانشاه پس از وقوع زمین‌لرزه عنوان کرد: با توجه به تعداد زیادی از مدارس که قابل استفاده نیستند، ما به صورت موقتی ناچار هستیم از مدارسی که قابل استفاده و دارای امنیت برای دانش‌آموز هستند، به صورت دوشیفته کلاس‌ها را برگزار کنیم. همچنین ممکن است در برخی مناطق مدارس کانکسی را راه‌اندازی کنیم تا آموزش و پرورش دانش‌آموزان ادامه داشته باشد. اما در تلاش هستیم هرچه سریع‌تر مشکلات آموزشی مناطق زلزله‌زده را برطرف کنیم.


وی یادآور شد: فردا کمیته‌ای متشکل از معاون پشتیبانی، نوسازی و بازرس ویژه وزارت آموزش و پرورش عازم مناطق زلزله‌زده خواهند شد و گزارشی را تهیه خواهند کرد که ما براساس گزارش تهیه شده تصمیمات لازم را اتخاذ و اجرایی خواهیم کرد.


مهمترین اولویت‌های آموزش و پرورش دولت دوازدهم


بطحایی در ادامه در بخش دیگری از سخنانش با توجه به مهم‌ترین برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم، تصریح کرد: مهم‌ترین برنامه وزارت آموزش و پرورش که بر تمامی برنامه‌های آن حاکمیت دارد، اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین است. ما در ابتدای کار یک وضعیت‌سنجی را از وضعیت موجود انجام دادیم و با اهتمام همکاران دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش، مطالعاتی درخصوص نتایج این وضعیت‌سنجی انجام شد که نتایج آن نشان می‌دهد در کدام راهکارها و به چه میزان توانسته‌ایم سند تحول بنیادین را پیاده کنیم که خوشبختانه امیدوار هستیم در پایان کار بتوانیم توزیع و استقرار سند تحول را در تمام نقاط یکسان‌سازی کنیم. بنابراین اولین اقدام ما مطالعه و اصلاح برنامه‌های سال 96 و 97 است.


وی در ادامه انتخاب مدیران شایسته برای مدارس را دومین گام اساسی وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و گفت: دومین برنامه مهم ما شایسته‌سالاری در مدیران مدارس است. مدیر مدرسه یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کیفیت آموزش و پرورش است. ما باید در انتصاب مدیران مدرسه مولفه‌های شایسته‌سالاری را رعایت کنیم. گام اول برای انتخاب و انتصاب مدیر شایسته را برداشته‌ایم که براساس آن فراخوانی را در آبان‌ماه منتشر کردیم و از تمام همکاران فرهنگی درخواست شد تا نظرات خود را در مورد ویژگی‌ها و صلاحیت‌های مدیران اعلام کند که ما نظرات آنها را در سامانه‌ای ثبت و نگهداری کردیم.


وزیر آموزش و پرورش کشور افزود: با طراحی این سامانه و جمع‌آوری نظرات همکاران فرهنگی بنا شد اگر در منطقه‌ای نیاز به مدیر مدرسه داشتیم، افرادی که خود را واجد شرایط اعلام شده و دارای صلاحیت می‌دانند، در این سامانه اعلام کاندیداتوری کنند. در این موارد مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه با لیستی از افرادی که خود را واجد شرایط اعلام شده و دارای صلاحیت دارند مواجه خواهند شد که کمیته‌ای سوابق این افراد را بررسی خواهد کرد و در نهایت شخصی را که دارای تمام شرایط برای مدیریت باشد، انتخاب می‌شود. در واقع با راه‌اندازی این سامانه، مدیر مدرسه از میان فرهنگیان و براساس صلاحیت‌ها انتخاب می‌شود و دیگر مدیر منطقه در انتخاب مدیر مدرسه هیچ‌گونه دخل و تصوری نخواهد داشت.


بطحایی یادآور شد: می‌دانیم که تمام شایسته‌سالاری به این‌گونه و با این روش اجرایی نخواهد شد، اما شروع خوبی است تا انتصابات شفاف و روشن باشد. تا پایان دی‌ماه سامانه تکمیل و تا آخر اسفندماه دستورالعمل آن ابلاغ خواهد شد و امیدواریم که پس از این در سال 97 انتخاب مدیران براساس روش فوق و شایسته‌سالاری صورت پذیرد.


رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان در دستور کار است


بطحایی رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را سومین گام و برنامه مهم وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم دانست و گفت: ما رسیدگی به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را یکی از ضرورت‌های اصلی کاری خود دانسته‌ایم و قرار شده نمایندگانی از وزارت آموزش و پرورش در هیات امنای این صندوق حضور داشته باشند تا بتوانیم بر عملکرد صندوق نظارت و در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت داشته باشیم. ما به دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های اجرای این امر هستیم که امیدواریم تا پایان سال بتوانیم با انتخاب الکترونیک 2 تن از اعضای صندوق را که توسط اعضا انتخاب می‌شوند به عنوان عضو هیات امنا در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند و یک نفر نیز به عنوان بازرس ویژه که توسط معلمان انتخاب می‌شود، در هیات امنا حضور داشته باشد.


وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان طی سال‌های اخیر با فراز و نشیب‌های طولانی و استرس‌زایی مواجه بوده است، اما امیدواریم با تصمیمات گرفته شده طی ماه‌های اخیر شاهد اخبار خوبی از صندوق ذخیره فرهنگیان باشیم.


بطحایی یادآور شد: امیدواریم با تصمیمات گرفته شده ارزش افزوده سهام فرهنگیان افزایش پیدا کند.


وزیر آموزش و پرورش کشور یادآور شد: اما باید گفت وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان آن‌گونه که در رسانه‌ها و فضای مجازی مطرح شده نیست، اما باید بگوییم طی سال‌های 74 تا 95 نرخ بازده سهم‌الشرکه اعضا 17.9 درصد سالانه سود داشته است. این در حالی است که باید بگوییم طی این سال‌ها بسیاری از شرکت‌های اقتصادی دچار مشکل بودند، اما در برخی از شرکت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان نه تنها مشکلی نبوده، بلکه نرخ سود افزایش داشته است. حتی می‌توانیم بگوییم در برخی شرکت‌های صندوق ذخیره ارزش دارایی‌ها تا 4 برابر افزایش داشته است.


وی با انتقاد از اطلاع‌رسانی نادرست برخی رسانه‌ها درخصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: متاسفانه در برخی موارد به دلیل اطلاع‌رسانی نادرست توسط رسانه‌ها و برخی افراد غیرمرتبط، ما شاهد کاهش سود سهام بوده‌ایم. بنابراین از همکاران مسئول و رسانه‌ها درخواست می‌کنیم در ارائه آمار و گزارش وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان دقت لازم را داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته