دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1396 - 15:05
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد

بزرگترین کتابخانه دانشگاهی غرب آسیا با 350 هزار جلد کتاب در دسترس دانشجویان

کتابخانه یادگار امام خمینی(ره) دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در فضایی به وسعت 32 هزار متر مربع، هشت طبقه و با 350 هزار جلد کتاب، عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاهی غرب آسیا را به خود اختصاص داده‌است.
کد خبر : 231417

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در نجف‌آباد با تبریک روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار اظهار کرد: «کتابخانه یادگار امام خمینی(ره) با تنوع چشمگیر کتاب در تمام زمینه ها مانند فنی مهندسی، معماری، مکانیک، صنایع، مواد، علوم انسانی و حقوق، لاتین و مرجع، منابع کم نظیری را در اختیار دانشجویان این واحد دانشگاهی قرار داده است.»



دکتر مهران مجلسی ادامه داد: «وجود بیش از 10هزار جلد پایان نامه، 820عنوان نشریه چاپی، 4هزار کتاب الکترونیک و 700عنوان ژورنال استاندارد الکترونیکی، بر غنای هر چه بیشتر این کتاب خانه افزوده است.»



مجلسی افزود: «سیستم رده بندی کتابخانه به روش سیستم کتابخانه کنگره (Lc) و نرم افزار آن تحت وب است. این سیستم رده بندی یکی از بهترین سیستم های رده بندی جهان است که در این کتابخانه استفاده می شود. کتابخانه مجهز به نرم افزار کتابخانه دیجیتال سیمرغ نیز هست که امکان دسترسی به متن پایان نامه ها را به صورت تحت وب ارائه می دهد. این کتابخانه تعدادی کتاب و سایر منابع دیجیتالی را نیز از همین طریق ارائه می دهد.»


مجلسی از دسترسی اعضای کتابخانه به پایگاه های مهم بین المللی چون Science Direct, Springer, Wiley, Scopus و سیویلیکا خبر داد و خاطرنشان کرد: «اعضای این کتابخانه شامل همه دانشجویان استادان و کارکنان واحد نجف آباد می توانند به این منابع دسترسی داشته باشند. دانشجویان نیز با ثبت نام در دانشگاه به سایر اعضای این کتابخانه نیز می پیوندند. در واقع عضویت در این کتابخانه و شبکه کتابخانه های این دانشگاه بدون نیاز به طی فرآیند خاص یا پرداخت حق عضویتی مازاد بر شهریه به ساده ترین شکل انجام می پذیرد.»


هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه خرید کتاب نداریم و هر کتابی که استادان جهت کتابخانه مناسب تشخیص دهند و یا دانشجویان به آن اعلام نیاز کنند که در کتابخانه وجود نداشته باشد تهیه شده و به مجموعه اضافه می شود

رئیس واحد نجف آباد، رزرو آنلاین و بدون حضوری را به عنوان یکی دیگر از مزایای این کتابخانه دانست و اظهار کرد: «تعداد و زمان امانت کتابها نیز متناسب با مقاطع تحصیلی دانشجویان متفاوت بوده و زمان بازگرداندن کتابها نیز حداکثر راحتی اعضای کتابخانه را مد نظر قرار داده به طوری که دانشجویان کتاب های امانت گرفته شده را تا زمان اعلام نیاز از طرف سایرین با رزرو اینترنتی، می توانند در اختیار داشته باشند و تا زمانی که سایر اعضا کتابی را رزرو نکنند آن کتاب می تواند مورد استفاده امانت گیرنده قرار گیرد.»


مجلسی درباره تهیه و خرید کتاب های جدید به آنــا گفت: «به لطف خدا هیچ‌گونه محدودیتی در زمینه خرید کتاب نداریم و هر کتابی که استادان جهت کتابخانه مناسب تشخیص دهند و یا دانشجویان به آن اعلام نیاز کنند که در کتابخانه وجود نداشته باشد تهیه شده و به مجموعه اضافه می شود. علاوه بر این، با برقراری ارتباط مستمر با ناشران تخصصی کتاب های دانشگاهی، جدیدترین کتاب های متناسب با رشته های موجود در دانشگاه تهیه می شود. به همین دلیل این کتابخانه و نیز سایر کتابخانه های این واحد همواره مجهز به جدیدترین و به روزترین کتاب های مربوط به رشته های موجود در واحد هستند.»



مجلسی به کتابخانه دانشکده پزشکی واحد نجف آباد در مساحتی بالغ بر 800متر مربع اشاره کرد افزود: «این کتابخانه در ساختمان دانشکده پزشکی دانشگاه واقع شده و دارای سالن های مطالعه مجزای خواهران و برادران و دارای نزدیک به 33هزار عنوان جلد کتاب تخصصی در زمینه پزشکی، پرستاری ، مامایی، بهداشت و سایر رشته های وابسته است.»


وی ادامه داد: «بنابر ماهیت رشته های تحت پوشش منابع این کتابخانه نیز شامل جدیدترین ویرایش منابع داخلی و خارجی است. سیستم عضویت آن نیز به صورت متمرکز و با کتابخانه مرکزی و سایر کتابخانه ها یکی است. سیستم رده بندی آن نیز رده بندی کنگره یا (LC) و به صورت مخزن باز اداره می شود.»



وی افزود: «واحد نجف آباد علاوه بر کتابخانه های مستقر در سایت دانشگاه دارای یک کتابخانه تخصصی در حوزه بالینی پزشکی پرستاری و مامایی در بیمارستان دکتر شریعتی اصفهان است. این کتابخانه دارای 150متر مساحت، با 17هزار جلد کتاب تخصصی و سیستم رده بندی آن NLM است. سیستم اداره آن نیز به صورت قفسه باز است و از نظر نرم افزاری با وجود بعد مسافتی، در شبکه داخلی دانشگاه قرارگرفته و منابع آن در سیستم نرم افزاری جامع و تحت وب کتابخانه های دانشگاه واقع شده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته