انتقال مفاهیم ارزشی به جامعه با جنبههای هنری خوشنویسی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، راضیه فولادی سپهر در باره هنر حرفه ای خود درباب خطاطی و خوشنویسی اظهار کرد: «خوشنویسی نمود تصویری زیبا از پیامی والاست. پیامی که ارزش ماندگاری دارد و از دالانهای حس و تجربه و عواطف فرد گذرکرده و بر سینه صفحه نقش بسته است.»
فولادی سپهر افزود: «خوشنویسی هنر بسیار دشوار و دیریابی است و برای رسیدن بدان، صبوری، ریاضت، تداوم، تمرکز و هوشمندیِ فراوان لازم است. بنابراین شاهدیم که افراد بسیار کمی در این رشته به ثمر میرسند یا در این هنر ماندگار می شوند.»
وی ادامه داد: «همه انسانها بهنوعی آرزوی رسیدن به کمال مورد نظر خود را دارند و در این مسیر کمال، هر فردی راهی را برمیگزیند. شاید آنچه در فراسوی هنرخطاطی و خوشنویسی و جلوههای پرزینت و رویایی و سحرانگیزآن مرا این همه سال شیفته خود کرده و به دنبال خود کشیده است، همان میل متعالی و آرزوی دست یافتن به کمال انسانی است.»
عضو هیات تحریریه نشریه فرهنگی- ادبی- هنری روناک با بیان آنکه رشته تحصیلی وی ادبیات فارسی است، ادبیات غنی ایرانی را سرچشمه الهام خود در هنر خوشنویسی عنوان کرد و درباره شیوه کار خود گفت: «خوشنویسی را به شیوه سنتی با آب مرکب و قلم نی دزفولی انجام میدهم و در هر قطعه و تابلو ابتدا موضوعی انتخاب میکنم و بعد با توجه به معیارهای هنری و تخصصی و صفحه پردازی های متفاوت و گاه اقلام گوناگون، کار را انجام میدهم .»
فولادی سپهر در باب پیام حاصل از خوشنویسیهای خود افزود: «در خوشنویسی چون غالباً از سخنان بزرگان شعر و ادبیات ایران زمین مانند اشعار حافظ، سعدی و مولانا که پیامبران سخن و قلههای اخلاق و انسانیتند و هر بیت از کلام وی را باید با زر نوشت و در لوح سینه حفظ کرد استفاده میکنم بنابراین پیام من در وهله اول یادآوری مفاهیم والای این بزرگان به شخص خودم و سپس به مخاطبان و علاقهمندان است.»
وی با بیان آنکه هنر ناب سنتی ایرانی برای ماندگاری و اشاعه بشدت به حمایت و پشتیبانی صاحبان امر نیازمند است درباره وضعیت هنرسنتی ایران و حفظ هنر اصیل ایرانی گفت: «ما شاهدیم که با ورود صنعت چاپ دیگر خوشنویسی مثل گذشته بار نسخهبرداری را به دوش نمیکشد. امروزه نیز جنبه بازاری این هنر با ورود فونتهای ویژه زیبانویسی که برای بسیاری از موارد کاربردیِ مورد نیاز از آن استفاده می شود، راهحلی مناسب پیش پای مخاطبان خاص خود گذاشته است و تنها جنبه ناب هنری خوشنویسی سنتی است که هرگز جایگزینی نخواهد یافت. بنابراین بر ما فرض است که به قدر طاقت خود بر حفظ و اشاعه آن بکوشیم.»
عضو انجمن خوشنویسان ایران ادامه داد: «بنظر میرسد اگر امکان برگزاری نمایشگاه، امکان چاپ و انتشار آثار هنری هنرمندان و نیز خریداری آثار هنری، روندی جدی و مستمر در پیش گیرد، هنرمند در تداوم فعالیت خود دلگرم تر عمل خواهد کرد و میتوان گامهای موثری برای حفظ آثار و ارزشهای خطاطی- نقاشی اصیل ایرانی برداشت.»
فولادی سپهر تاکید کرد: «با ورود و معرفی آثار فرهنگی و هنری ایرانی درعرصه های جهانی، می توان علاوه بر کسب اعتبار و نمایش قدرت هنرورزی ایرانیان، به دستاوردهای اقتصادی مطلوب رسید.»
وی از مجموعه اقداماتی که در عرصه خوشنویسی تا حال انجام داده از برپایی نمایشگاههای انفرادی در فرهنگسرای نیاوران (سال95)، در موسسه فرهنگی هنری صبا (سال 88) و در گالری والی (سال83) و شرکت در اکثر نمایشگاههای جمعی خوشنویسی (از سال 1376): نمایشگاههای دایمی و سالیانه قرآن، جوان، دانشجویان مسلمان جهان، دوسالانههای هنری تخصصی تجسمی، مرقع گلرخ، جشنواره خوشنویسی کشورهای عضواکو در تاجیکستان، پاکستان، افغانستان، نمایشگاه بانوان استادان قزوین، نمایشگاه محمدرسول الله و سماع شکسته نام برد.
فولادی سپهر، برگزاری کلاس های خوشنویسی در سه نوع خط (نستعلیق، شکسته نستعلیق و تحریری با خودکار) در دانشکده علوم انسانی واحد تهران غرب را از مجموعه فعالیتهای خود نام برد و با بیان اینکه این برنامه برای دانشکده علوم پایه نیز خواهم داشت، گفت: «کتابی با عنوان «تعامل ادبیات فارسی و هنر خوشنویسی» در دست چاپ دارم و سه مقاله علمی پژوهشی نیز به نامهای عرفان و رابطه آن با نی در خوشنویسی و موسیقی، حافظ و خوشنویسی و تأثیرپذیری هنر خوشنویسی از علوم ادبی را در زمینه گره خوردگی بین دو شاخه ادبیات و خوشنویسی در مجلات معتبر ادبی ارائه کرده ام.»
وی از برنامه های در پیش رو برگزاری نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی نام برد و برای طرح و توسعه کارهای هنری پیشنهاد کرد که با استفاده از روشهای تازه و ارتباطات در دنیای مجازی، در معرفی آثار هنری به جهانیان اقدامات تازهای کرد.
استادیار گروه علوم پایه واحد تهران غرب نمایشگاه ها و فروشگاه های مجازی و اینترنتی را روشی موثر و نسبتاً تازه برای این امر دانست.
فولادی سپهر از اساتید هنرمند و افتخارآفرینی است که از سال 1390 تاکنون با این واحد دانشگاهی در سمت عضو هیات علمی همکاری دارد. وی با درجه استادی از انجمن خوشنویسان ایران در زمینه خوشنویسی در دو نوع خط نستعلیق و شکسته نستعلیق با قلم نی تاحالا فعالیتهای قابل توجهی ارائه کرده است. در سوابق اجرایی خود عنوان سرپرستی و عضو هیات تحریریه نشریه فرهنگی- ادبی- هنری روناک و سرپرستی کانون شعر و ادب (قند پارسی) واحد تهران غرب را دارد.
عضو انجمن خوشنویسان ایران- تهران درخط نستعلیق زیرنظر استاد صداقت جباری و درخط شکسته نستعلیق زیرنظر استاد عباس رفیعی فراهانی و استاد یدالله کابلی خوانساری تعلیم دیده است. وی از سال 80 تا 95 دارای بیش از 35 عنوان رتبه اول تا سوم و برگزیده در جشنوارههای خوشنویسی، هنرهای تجسمی، هنرهای سنتی و فرهنگی - هنری بوده و علاوه بر تدریس خوشنویسی در مدارس، کانونهای فرهنگی و هنری آموزشگاههای دولتی و خصوصی و دانشگاهی از سال 73، داور جشنواره های فرهنگی هنری در دانشگاه آزاد سما از سال89 تا1392(شش دوره) نیز بوده است .
انتهای پیام/