دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
شافعی در حضور رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

سواستفاده از کارت‌های بازرگانی فیصله داده می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص کارت‌های بازرگانی و رشد فساد موجود در این بخش گفت:‌ کارت‌های بازرگانی محیط کاری فعالان اقتصادی که کارنامه شفافی دارند را تحت‌الشعاع قرار داده و باید هر چه سریعتر به این موضوع فیصله داده شود.
کد خبر : 229385

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مراسم صبحانه کاری این اتاق با رئیس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص نیاز این دو سازمان به ایجاد کمیته مشترک برای حل معضلات پیش آمده، تاکید کرد: سالم‌سازی محیط کسب و کار یکی از اولویت‌های مهم در اتاق بازرگانی است، زیرا اگر روح اخلاق در بین تمامی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تقویت شود طبیعتا اطمینان حاکمیت نیز به فعالان اقتصادی افزایش پیدا می‌کند.


وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد می‌دهیم تا یک کمیته کاری را با سازمان بازرسی تشکیل داده و این کمیته در تمامی اتاق‌های بازرگانی استان‌های کشور با سازمان‌های استانی بازرسی فعالیت‌های مشترک را انجام داده و کار هماهنگی بین این دو نهاد را پیش ببرند.


شافعی همچنین گفت:‌ نباید افراد و تجار ما که به صورت سالم در محیط اقتصادی مشغول هستند دچار حاشیه شوند. بنابراین با سالم‌سازی و اطمینان بخشی به این محیط می‌توانیم فضایی سالم را برای اقتصاد کشور پدید بیاوریم.


عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران همچنین در مورد کارت‌های بازرگانی نیز این گونه گفت: اقداماتی برای کارت‌های بازرگانی و ساماندهی آن در اتاق بازرگانی آغاز شده و باید موضوع سواستفاده از این کارت‌های فیصله داده شود که البته این موضوع محیط کاری ما را هم تحت‌الشعاع قرار داده و تجار سالم را با دغدغه‌های شدیدی روبرو کرده است.


شافعی همچنین در خصوص مشکلات فعالان بخش خصوصی اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل فعالان خصوصی کشور اقتصاد رانتی و فسادپذیری است که شیوع فراگیر این پدیده متوجه همه مسئولین کشور شده که باید مبارزه با فساد و رانت در اولویت کار سازمان‌های مربوطه باشد.


رئیس اتاق بازرگانی مشهد گفت:‌ فساد پیامدهای بی‌شماری را در امور سیاسی، ‌اقتصادی و اجتماعی دارد و می‌تواند مسیر رشد 8 درصدی که ما برای اقتصادمان ترسیم کردیم را منحرف کند.


رئیس پارلمان بخش خصوصی با اشاره به اینکه فساد، عملکرد اقتصاد را به حاشیه می‌برد، تاکید کرد: فساد اداری رشد سرانه تولید ناخالص داخلی را از 1 تا 8 درصد کاهش می‌دهد و در جاهایی که فساد اقتصادی وجود دارد رانت‌خواری نسبت به تولید سودآور می‌شود.


وی همچنین در خصوص اصل 174 قانون اساسی سازمان بازرسی که وظیفه نظارت بر حسن اجرای امور و اجرای صحیح قوانین در تمامی دستگاه‌های اداری را دارد، اضافه کرد: فعالین اقتصادی احساس می‌کنند که حال اقتصادمان اصلا خوب نیست در حالی که اگر رابطه بین سازمان بازرسی با اتاق‌های بازرگانی نزدیک‌تر شود می‌توان این حال بیمار را بهبود بخشید.


وی گفت: خارج از مسائل مالی آنچه که امروز بخش خصوصی را گرفتار کرده فضای نامناسب محیط کسب و کار بوده که بر اساس گزارشات بانک مرکزی ایران بار دیگر در شاخص‌ها سقوط را تجربه کرد و آمارمان نسبت به ماه و سال‌های گذشته باز هم افزایش یافت.


شافعی تاکید کرد:‌ فضای پیچیده کسب و کارمان به دلیل قوانین و مقررات در هم پیچیده‌ای است که هر گونه حرکت‌های سازنده و مثبت را از فعالان اقتصادی گرفته و مدیران بنگاه‌های بخش خصوصی نیز باید نصف بیشتری انرژی خود را صرف حل این مسائل کنند.


وی در پایان خاطر نشان کرد: افزایش فعالیت‌های زیرزمینی موجب بی‌ثباتی در کشور شده که همین روند اختلال در سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت، انحراف استعدادها، صدمه جدی به اعتماد و باور عمومی و خدشه‌دار شدن روحیه فعالان اقتصادی دارای کارنامه شفاف را در بر دارد که این صدمه‌ها لطمه جبران‌ناپذیری را به اقتصاد ایران وارد می‌سازد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته