دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چند ساله خانه‌دار می‌شویم؟

در حالی که معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی متوسط مدت زمان خانه‌دار شدن مردم را 12 سال عنوان می‌کند، مدیر علمی طرح جامع مسکن معتقد است دهک نخست و کم‌درآمد جامعه باید 40 سال برای تامین مسکن خود پس‌انداز کنند.
کد خبر : 22854

فردین یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه مدت زمان تامین مسکن برای دهک چهارم جامعه حدود 18 سال است، گفت: میانگین مدت زمان لازم برای تامین مسکن با پس‌انداز 4 دهک نخست جامعه حدود 30 سال است که این زمان برای دهک‌های 9 و 10 و پردرآمدها به حدود 2 سال و کم‌تر می‌رسد.


وی افزود: ایران جز معدود کشورهایی است که حداقل دستمزد آن زیر خط فقر قرار دارد و این امر میانگین زمانی مورد نیاز برای تامین مسکن را افزایش می‌دهد.


یزدانی با بیان اینکه وام‌های 80 میلیون تومانی مسکن برای دهک‌های 5 تا 8 برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: به لحاظ توان بازپرداخت اقساط، این تسهیلات برای گروه‌های کم‌درآمد مناسب نیست.


مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه دهک‌های 1 و 2 نیازی به وام‌های 80 میلیون تومانی مسکن ندارند، ادامه داد: توزیع درآمد میان کارگران، مزدبگیران و سرمایه‌داران بسیار نابرابر است و گروه‌های کم‌درآمد کماکان به حمایت همه جانبه دولت نیاز دارند، چرا که در غیر این صورت حتی با وام بانکی نیز نمی‌توانند صاحب‌خانه شوند.


وی تاکید کرد: یکی از اهداف طرح جامعه مسکن کاهش زمان خرید خانه از 12 سال به 8 سال است که در صورت تحقق رشد حداقل 5 درصد اقتصادی و کنترل قیمت زمین، این امر میسر می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته