دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس مرکز ملی فرش ایران با حضور در غرفه آنا گفت:

نزول ارزش فرش دستبافت از سبد صادرات غیر نفتی به دلیل افت تولید نیست

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: سهم فرش دستبافت کشورمان در سبد صادرات غیر نفتی به دلیل رشد محصولاتی نظیر پتروشیمی، میعانات گازی و ... کم بوده ، اما این به معنای افت شدید صنعت فرش نیست بلکه سایر اقلام غیر نفتی مانند فرآورده‌های پتروشیمی قیمت بسیار بالاتری را به نسبت فرش داشته‌اند.
کد خبر : 226873

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران در بازدید از غرفه خبرگزاری آنا در خصوص کاهش حجم ارزشی صادرات فرش دستبافت کشورمان در سبد کالاهای صادراتی غیر نفتی گفت: فرش از دیرباز یکی از مهم‌ترین اقلام صادراتی غیر نفتی در کشور بود که امروز سهم بسیار کمی را در سبد درآمدی صادرات غیر نفتی دارد اما این به معنای افت شدید صنعت فرش نیست بلکه سایر اقلام غیر نفتی مانند فرآورده‌های پتروشیمی قیمت بسیار بالاتری را به نسبت فرش داشته‌اند.


وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت تمامی اقلام صادرات غیر نفتی و سنتی ایران مانند زعفران، فرش، پسته و ... ثابت مانده و رشد چندانی نداشته نیز گفت: ‌رتبه‌های اولیه صادرات غیر نفتی طبیعتا به خاطر ارزش دلاری پتروشیمی‌ها، میعانات گازی و سایر فرآورده‌های نفتی توسط این شاخص‌ها اشغال شده و طبیعتا سهم فرش از صادرات غیر نفتی کوچک شده اما این کوچکی به خاطر نزول شدید نفت نیست.


وی با اشاره به حالت ایده‌آل صنعت فرش دستبافت نیز گفت:‌ فرش دستبافت ایرانی درحالت ایده‌آل خود یعنی درآمد 500 میلیون دلاری دو دهه پیش طبیعتا فاصله دارد و امروز تفاوت 200 میلیون دلاری را نسبت به آن دوره تجربه می‌کنیم اما پتانسیل این صنعت سنتی کشور گویای آن است که می‌توانیم بار دیگر به اعداد صادراتی بالاتری نیز دست یابیم.


"خبرگزاری آنا" در نمایشگاه مطبوعات از ساعت 9:30 تا 20:30 در راهروی اصلی، غرفه 150 میزبان مخاطبان است.


انتهای پیام/

برچسب ها: پتروشیمی صادرات
ارسال نظر
هلدینگ شایسته