دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

جزئیاتی درباره نحوه اعلام نرخ ارز آزاد از سوی بانک مرکزی

مدیر اداره صادرات بانک مرکزی درباره نحوه اعلام نرخ ارز در بازار آزاد از سوی بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 22642

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، صمد کریمی با بیان اینکه اقدامات لازم برای اجرای بندهای مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها به‌خصوص محاسبه میانگین موزون نرخ خرید و فروش توسط این بانک انجام شده است، گفت: میانگین موزون نرخ خرید و فروش اسعار مختلف پس از درج در پایگاه اینترنتی www.sanarate.ir برای اطلاع و بهره‌برداری تمام اشخاص حقیقی و حقوقی، خانوارها و صاحبان کسب و کار، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کشور، صرافی‌های مجاز و فعالان اقتصادی توسط این بانک اعلام عمومی شد.


وی درباره نرخ‌های اعلامی مندرج در این پایگاه اینترنتی گفت: میانگین‌ وزنی نرخ‌های خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت‌ ‌شده در سامانه سنا توسط صرافی‌های مجاز کل کشور (شبکه صرافی‌های مجاز) محاسبه شده و مربوط به معاملات نقدی دلار آمریکا، یورو و درهم امارات است.


کریمی افزود: معاملات نقدی معاملاتی هستند که خریدار و فروشنده به محض انجام معامله ارز و ریال را مبادله کرده‌اد که البته شامل حواله‌های ارزی نیز هست.


وی ادامه داد: اطلاعات معاملات توسط صرافی‌های مجاز در سامانه سنا ثبت و راساً توسط صرافی‌ها به سامانه فوق ارسال می‌شود. سپس میانگین موزون نرخ خرید و فروش نقدی برای هر ساعت و کل روز محاسبه و در پایگاه اینترنتی فوق درج می‌شود.


مدیر اداره صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه معاملات عمده به صورت همزمان در سامانه سنا ثبت می‌شود، اظهار کرد: ثبت معاملات جزئی در سامانه سنا می‌تواند در پایان روز کاری توسط صرافی‌های مجاز انجام شود.


وی افزود: میانگین وزنی معاملات انجام‌ شده در سامانه سنا بیانگر نرخ کف بازار و نرخ معاملات تک تک صرافی‌ها نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته