دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آبان 1396 - 08:22
گزارش کامل آنا از جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو

کابینه تکمیل شد/ غلامی با کسب 180 و اردکانیان با 225 رأی راهی پاستور شدند

منصور غلامی و رضا اردکانیان با کسب رای اعتماد از مجلس شورای به عنوان وزرای علوم و نیرو وارد کابینه دوازدهم شدند.
کد خبر : 226199

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه) بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را در دستور کار دارند.


رئیس‌جمهور هفته گذشته در نامه‌ای منصور غلامی و رضا اردکانیان را برای تصدی وزارتخانه‌های علوم و نیرو به مجلس معرفی کرد.


همچنین دقایقی پیش حسن روحانی به همراه جمعی از وزرای کابینه دوازدهم برای دفاع از برنامه و صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در جلسه علنی مجلس حاضر شد.


نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز بررسی صلاحیت منصور غلامی و رضا اردکانیان وزرای پیشنهادی علوم و نیرو را در دستور کار دارند.


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری در جلسه رای اعتماد به وزاری پیشنهادی نیرو و علوم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: حساسیت‌های اخیر که از سوی دانشگاه مطرح شد، نشان می‌دهد دانشگاه زنده است و دانشجویان و استادان فعال هستند و به آینده خود اهمیت می‌دهند.


وی ادامه داد: دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن محیط دانشگاه، احترام به آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.


روحانی تصریح کرد: درباره هر آنچه در انتخابات 92 و 96 درباره امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه بیان شد، همچنان رئیس‌جمهوری و دولت به عهد خود وفادار خواهد بود.


رئیس جمهوری گفت مبنای من در سلوک با وزرای، پیوست حکم است، تمام وزرا در کنار حکم وزارت، یک پیوست حکم دارند که در آن مشخص شده است قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آنها چیست و دولت این پیوست را به صورت منظم پایش می کند، مبنای ادامه یا توقف کار همین پیوست است که این پیوست هم از برنامه دولت که مردم به آن رای داده اند و اسناد قانونی بالا دستی استخراج شده است.


وی افزود: صبر و تعامل کردیم اما معامله نکردیم، من بر سر دانشگاه با هیچکس معامله نکرده‌ام و نخواهم کرد، آنچه وعده من با ملت ایران بوده است تا روز آخر این دولت ادامه خواهد یافت. نخستین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرات مختلف است.


روحانی حاطرنشان کرد: تاکید من به غلامی این بود که محیط دانشگاه باید از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف باشد و هیچ فرد و انجمنی و هیچ جمعی در دانشگاه نباید احساس بی‌پشتوانگی کند و نباید احساس کند که برای دیگران امنیت است و برای او نیست.


از معیارهایی که برای وزارت علوم بوده، کوتاه نیامدم


روحانی ادامه داد: همه معیارهایی که برای وزارت علوم بوده است، من از آن کوتاه نیامدم. ممکن است که برای ایجاد هماهنگی زمان طولانی شده باشد اما من پای همه اصولم ایستاده‌ام.


وی درباره وزیر پیشنهادی علوم تصریح کرد: من با آقای غلامی که استادی باتجربه و دارای مراحل علمی طی شده در علم و پژوهش و از استادان برجسته است و کار مدیریت لازم را در ستاد و مدیریت دانشکده و دانشگاه انجام داده، صحبت کردم و همه شرایطم را با وی در میان گذاشتم و با افراد دیگری هم که البته نشد به مجلس معرفی شوند، صحبت کردم.


رئیس‌جمهور با بیان اینکه مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده گفت: اکثریت باید حاکم باشد اما اقلیت هم باید به‌طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. نه قانون و نه شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد که در مسایل جزیی رو در روی هم بایستیم و اگر دو سال پیش اختلافات مکروه بود، اکنون گناه کبیره است.


وی تاکید کرد: امروز نیازمند وحدت بیشتری هستیم. بار بزرگ مسئولیت در وحدت ملی و ایستادگی ملت در برابر دیگران، بر دوش دانشگاه است. بار اول در نهضت اسلامی به دوش دانشگاه بود. دانشگاهیان بودند که در کنار حوزویان و سایر مردم بار انقلاب را به دوش کشیدند و نهضت را برای مردم تبیین کردند. وقتی وارد جنگ تحمیلی هم شدیم، باز هم دانشگاه نقش بزرگی را ایفا کرد.


روحانی گفت: در بسیاری موارد دانشگاه‌های علمی و صنعتی ما از جمله دانشگاه شریف به ما یاری رساندند و کمک کردند که علاوه بر آنکه دانشجویان و استادان ما در جبهه‌های جنگ بودند و پزشکان در بیمارستان‌های خط مقدم حضور داشتند، هر کجا مشکلی برای کشور پیش آمده دانشگاه در صف مقدم حضور داشته است.



رئیس‌جمهور اظهار کرد: امروز هم برای اداره دولت دست نیاز ما به سوی فارغ‌التحصیلان دانشگاهها است و فردا هم برای اداره کشور دست ملت ما به سوی دانشجویان امروز دانشگاه ها دراز خواهد بود. اگر ما امروز به فکر اقتصاد مقاومتی هستیم راهی جز اقتصاد دانش بنیان وجود ندارد.


وی خاطرنشان کرد: اگر ما به فکر روابط سیاسی باعزت هستیم، راهی جز داشتن دیپلمات های متخصص وجود ندارد؛ اگر ما می خواهیم از حقوق ملت ا یران در دادگاه های بین‌المللی دفاع کنیم، راهی جز داشتن متخصصین برجسته حقوقی نخواهیم داشت.


روحانی ادامه داد: برای مدیریت و اقتصاد کشور و حقوق ملت ما نیازمند به دانشگاه هستیم. دانشگاهی که بتواند آزاداندیش باشد و دانشگاهی که در آن کرسی آزاد اندیشی به پا باشد. دانشگاهی که تفکرات مختلف سیاسی فضا را برای فعالیت سیاسی خود آماده و باز ببینند.


رئیس‌جمهور تصریح کرد: وزارت علوم و وزیر علوم باید شرایط را برای فعال تر شدن دانشگاه ها و اساتید و دانشجویان و همچنین سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته را فراهم کند. من از شما نمایندگان و دانشجویان عزیز می پرسم آیا فضای دانشگاه ما امروز نسبت به سال 91 بهتر شده است یا خیر؟


وی عنوان کرد: آیا فضای دانشگاه های ما آزادتر شده است یا خیر؟ آیا دانشجویان ما در اجتماعات خود در بیان نظرات خود آزادتر هستند یا نه؟ آیا در مسیر رشد علمی دانشگاه های ما نسبت به چهار یا پنج سال پیش پیشرفت کرده اند یا نه؟ آیا شرکت های دانش بنیان که امروز در سایه تلاش وزارت علوم، وزارت بهداشت و معاونت فناوری ریاست جمهوری فعالیت می کنند، مورد حمایت دولت هستند و حلقه اتصال میان دانشگاه ها و تولید و اقتصاد مقاومتی برقرار کرده اند، آیا با سال های قبل قابل مقایسه هستند؟


روحانی گفت: یکی از مواردی که از آقای غلامی به صراحت خواستم که دانشجوی ما باید صاحب علم و مهارت باشد؛ اینکه ما بگوییم دانشجویی فارغ‌التحصیل شده است و کاغذی را هم به عنوان مدرک دانشگاهی در دست گرفته است این نمی تواند برای ما افتخار چندانی باشد.


رئیس‌جمهور تاکید کرد: آن روزی که دانشجوی ما مدرک کارشناسی یا مراتب بالاتر در دست دارد و یک مهارت را در صحنه جامعه به خوبی فراگرفته است، مراکز تولیدی ما او را جذب خواهند کرد. من این را به وزیر آینده علوم گفتم که دانشگاه های ما با صنعت و کشاورزی و خدمات ما متصل باشد.


وی ادامه داد: دانشجو از سال دوم باید مهارت و کارآموزی یاد بگیرد و از سال سوم باید به فردی کاردان در صحنه عمل باشد و بعد از همان دوره اول لیسانس باید بتواند شغل قابل قبول، متناسب با علم و دانش و مهارتش به عهده بگیرد.


روحانی اضافه کرد: درست است که امروز شرایط کار در جامعه ما ایده آل نیست اما درعین حال دولت این افتخار را دارد که در فصل دوم سال جاری دارای رشد کم نظیر و یا حتی بی نظیر در مسئله اشتغال بوده است. اینکه نزدیک به 800 هزار نفر تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته مشغول به کار شده اند، این رقم امیدوار کننده است. اگرچه تا رسیدن به رقم مطلوب فاصله داریم اما این به آن معناست که مسیر ما، مسیر امید است.


رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: من بار دیگر به وزیر آینده علوم خطاب می‌کنم که اساس وزارت علوم باید بر مبنای امید باشد کما اینکه صنعت آب و برق ما باید بر مبنای تدبیر باشد. وزارت علوم و دانشگاه‌های ما باید به گونه‌ای باشد که دانشجوی امروز امیدوار باشد.


رئیس‌جمهور با اشاره به تعداد بالای فارغ‌التحصیلان بیکار اظهارکرد: اینکه فارغ‌التحصیلان زیاد باشند و از طرفی بیکار هم بسیار باشد، برای ما قابل قبول نیست. باید فضا را برای اشتغال دانشجویان به وجود آوریم.


روحانی افزود: آقای غلامی فردی مدیر، مدبر و انقلابی هستند که بی تردید فضای دانشگاه‌ها را در روند سال ۹۳ و ۹۴ قرار خواهند داد و دانشگاه ۹۶ با ۹۳ تفاوتی نخواهد داشت. به مردم این وعده را خواهم داد و خود نیز این روند را دنبال می‌کنم من به‌خوبی جایگاه دانشگاه و دینی که دانشگاهیان در انقلاب و دفاع مقدس و بعد از آن بر گردن انقلاب دارند را می‌دانم.


وی درباره وزارت نیرو هم گفت: درباره وزارت نیرو بیشتر باید از تدبیر سخن گفت. یکی از مسائل مهم کشور مسأله آب است البته در این زمینه بعد از جنگ تحمیلی اقدامات خوبی انجام گرفت تا آب‌‌ها مهار شود و پایدار بمانند تا به مصارف ضروری برسند. در زمینه عرضه آب تقریبا بیشتر کارها انجام گرفته است. یک دوره‌ای در جهان دروه سدسازی بود که حدود ۴۶ هزار سد ساخته شد البته نیمی از اینها در کشور چین بود.


رئیس‌جمهور افزود: امروز دیگر فضا مثل گذشته نیست و سدهایی که داریم به اندازه کافی آب برای ذخیره کردن در آنها نداریم. یک روز در کشور بحث واردات آب مطرح بود. مذاکرات زیادی در این زمینه صورت گرفت و صورت می گیرد البته اگرچه این موضوع منتفی نشده است اما مانند گذشته امید وجود ندارد. تامین آب از دریا و مناطق پرآب کشور یکی از اقدامات دیگری است که نمایندگان مجلس مطرح کردند اما باید به این مسئله توجه کنیم که آب به چه قیمتی انتقال پیدا می کند. در این بخش نیز نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی هستیم.


روحانی با اشاره به هزینه‌های انجام شده درباره جمع‌‌آوری پساب‌ها گفت: دولت برای جمع‌‌آوری و تصفیه پساب‌ها سرمایه‌گذاری فراوانی کرده و باید بگوییم در همه حوزه‌ها مشغول تلاش هستیم اما تردیدی نکنید بیشتر سرمایه‌گذاری باید در بخش تقاضا انجام شود، بهره‌برداری صحیح از منابع موجود و عدم اسراف از نکات اساسی است که دولت و مجلس باید دست در دست هم دهند تا به آن دست یابند.


وی گفت: بیشترین آب در بخش کشاورزی مطرح می‌شود که باید با استفاده از روش‌های مخلتف از جمله کشت در کشورهای دیگر و تامین محصولات کشاورزی که نیاز به آب فراوانی دارد از دیگر کشورها چاره‌ای برای مصرف آب در بخش کشاورزی شود. ما باید در زمینه تقاضا قدم‌های زیادی را برداریم، تلاش دولت دوازدهم نیز برای بالا بردن بهره‌وری و استفاده از شیوه‌‌های نوین در کشاورزی است. به دنبال آن هستیم که با آب و زمینی کمتر محصولات بیشتری برداشت کنیم البته اقدمات خوبی در این زمینه در برخی از استان‌ها مثل کرمانشاه برداشته شد.


رئیس‌جمهور اظهارکرد: اگر بتوانیم ۲۰ درصد در آب مصرفی کشاورزی صرفه جویی کنیم، اقدامی اساسی در مصرف آب انجام شده است البته برا رسیدن به این نقطه نیاز به سرمایه گذاری بخش خصوصی و خارجی داریم. به نظر من معضل آب با تدبیر قابل حل است. اقدامات در حوزه آب برای این مجلس و دولت نیست و نتیجه آن برای نسل آینده است.


روحانی ساعت 9 و 35 دقیقه پس از نطق خود در دفاع از وزاری پیشنهادی علوم و نیرو جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد.


قاطبه تشکل‌های دانشجویی با انتخاب غلامی مخالف هستند


عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم نقده و اشنویه در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: انتخاب فردی که کمترین سابقه اجرایی را برای پرچالش ترین وزارتخانه داشته آیا می تواند مفید باشد؟


وی افزود: باید صادقانه نسبت به مسائل کشور حساس بود پس باید انتخاب‌های دقیقی داشته باشیم.


نماینده مردم نقده و اشنویه ادامه داد: مخالفت من از سر دلسوزی برای نظام و دانشگاه و دانشگاهیان است.


حسین زاده اظهار کرد: توان مدیریتی غلامی قابل توجه نیست، آیا وی می‌تواند نارضایتی‌های دانشجویان را پاسخ دهد.


قاطبه تشکل‌های دانشجویی با انتخاب غلامی مخالف هستند، آیا عدم مشروعیت مدیریتی برای وزیر پیش نخواهد آمد؟


«غلامی» به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارند


قاسم احمدی لاشکی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی گفت: حساسیت وزارت علوم بسیار بالاست. معتقدم این وزارتخانه در دولت قبلی و فعلی به دلیل بی‌وزیر ماندن، مظلوم واقع شده است. در دولت قبل سه وزیر به مجلس معرفی شدند ولی رای نیاوردند و با سرپرست اداره شد در این دولت نیز همین رویه ادامه یافت.


نماینده مردم نوشهر در مجلس با اشاره به ارزیابی‌های یک هفته‌ای خود در خصوص صلاحیت‌های عملی و اجرایی منصور غلامی، گفت: با بررسی‌هایی که از هیات علمی دانشگاه همدان و جهاد دانشگاهی اصفهان و شهرکرد و تمام مراکز علمی که غلامی در آنجا مسئولیت داشته، داشته ام، از ایشان دفاع می‌کنم. ۱۵ آذر در راه است و همه وزارتخانه‌ها خود را آماده کرده‌اند تا دولت با هماهنگی، بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهند اما وزارت علوم به دلیل اداره شدن با سرپرست نتوانسته برنامه‌ریزی درست، اصولی و با برنامه داشته باشد. با وجودی که برادر عزیزم سیدضیاء هاشمی این مسئولیت را بر عهده دارند اما ایشان به دلیل سرپرست بودن نمی‌توانستند تصمیم‌گیری نهایی کنند.


احمدی لاشکی یادآور شد: نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه همدان را بارها جویا شدم آنان هیچگاه نگفتند غلامی نیرویی ضعیف در انجام مسئولیت‌ها بوده است. ایشان را که ترامپ به مجلس معرفی نکرده است بلکه دکتر روحانی ایشان را به ما معرفی کرده است.


نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به حمایت برخی جریان های سیاسی و نمایندگان مجلس، گفت: فراکسیون مستقلین مجلس در جلسه صبح امروز به ایشان رای داد. شب گذشته هم مجمع اصلاح طلبان اصفهان نیز جلسه گذاشتند و تلویحا از وزارت ایشان حمایت کردند. مجمع نمایندگان استان همدان نیز که متشکل از اعتدالگرایان، اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است نیز با ایشان موافق هستند.


وی افزود: وزارت علوم با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو منتظر تعیین تکلیف هستند. دکتر فرهادی از وزارتخانه دیگری به این وزارتخانه آمد اما دکتر غلامی از درون وزارتخانه معرفی شده است که سلسله مراتب سازمانی را در حوزه دانشگاهی طی کرده‌اند و به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافیت دارد.


غلامی ایراد فردی ندارد اما نمی‌تواند مسئولیت وزارت را ایفا کند


جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب، شاهین‌دژ و تکاب در مجلس در جلسه علنی امروز و در مخالفت با منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری گفت: همه می‌گوییم که از وضعیت دانشگاه‌ها راضی نیستیم، چون در راستای سوگندی که خورده‌ایم بر اساس منافع ملی عمل نمی‌کنیم.


وی با بیان اینکه در بُعد فردی ایرادی به آقای غلامی نیست و ایشان فردی متدین و دانشمند است، تصریح کرد: اما در جاهایی مشکل دارد و نمی‌تواند مسئولیت وزارت علوم را برعهده بگیرد.


محبی‌نیا ادامه داد: برنامه‌های آقای غلامی فقط یک دسته‌بندی از اسناد بالادستی کشور است و در آنها هیچ اشاره‌ای به استقلال دانشگاه‌ها نشده است.


وی با طرح این سوال خطاب به وزیر پیشنهادی علوم مبنی بر اینکه برای به روز کردن سرفصل‌های درسی چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: از جهت سرفصل‌های علمی ۳۰ سال است که عقب هستیم، اما هیچ‌کسی ککش هم نمی‌گزد.


نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: دیپلماسی علمی با حرف محقق نمی‌شود و باید برای این مسائل برنامه داشته باشیم، اما با این وضعیت چهار سال بعد باید بیاییم و بگوییم که شاخص‌های علمی کشورمان نسبت به دیگر کشورها پایین است.


افق مرجعیت دانشگاه در برنامه وزیر پیشنهادی مشخص نیست


سیدحمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس در جریان روند رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم و در مخالفت با منصور غلامی گفت: آقای روحانی آیا صدای دانشجویان دانشگاه‌ها را شنیده‌اید؟ آیا وعده دانشگاه امن نه امنیتی اینطور محقق شده است؟


زرآبادی افزود: سوابق اجرایی وزیر پیشنهادی علوم نشان می‌دهد که وی در رابطه با ایجاد ارتباط بین دانشگاه و تولید تجربه و تلاش اندکی داشتند.


نماینده مردم قزوین گفت: در برنامه معرفی شده غلامی گزارشی از وضعیت نهاد عالی آموزشی وجود ندارد و نمی‌توان برنامه وی را نظارت پذیر دانست. معلوم نیست افق مرجعیت دانشگاه در برنامه وزیر پیشنهادی کجاست؟ در هیچ جای برنامه نشانی از نحوه مواجهه با تهدیدات پیش رو در حوزه آموزش عالی وجود ندارد.


وی تأکید کرد: در اجرای طرح آمایش دانشجو، نقش دانشگاه‌ها در محرومیت‌زدایی در مناطق چندان مورد توجه نبوده است. در برنامه پیشنهادی کلی گویی شده است و نمی‌توان تضمین‌های لازم برای اجرایی شدن را انتظار داشت. استقلال آکادمیک زمینه توسعه نهادهای مدنی را فراهم می‌کند در حالی که واژه استقلال حتی یکبار در برنامه پیشنهادی غلامی وجود ندارد.


جوانگرایی ویژگی‌ مهم وزیر پیشنهادی علوم است


عباس گودرزی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: برای نمایندگان مهم است که فردی که مدیریت وزارت علوم را بر عهده می‌گیرد، این وزارتخانه را به سمت تمدن نوین اسلامی هدایت می‌کند و یا به سمت تمدن غربی؛ آقای غلامی اثبات کرد که فرزند انقلاب است و ادبیات ایشان در برنامه‌ریزی‌ها انقلابی است.


وی با بیان اینکه از آرزوهای انقلاب، اسلامی شدن دانشگاه‌ها بود، افزود: مشکل امروز ما این است که نتوانسته‌ایم پیوندی بین صنعت و دانشگاه ایجاد کنیم، اگر دانشجویان امیدوار به آینده، معتقد به انقلاب و میهن بوده و احساس مسئولیت داشته باشند، حرکت کشور در مسیر پیشرفت سریعتر خواهد شد.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولویت امروز کشور ما اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است زیرا اقتصاد مقاومتی، راه‌حل برون‌رفت از مشکلات کشور است.


گودرزی با تأکید بر اینکه باید از صنعت مونتاژ به نوآوری در صنعت برسیم، تصریح کرد: دانشگاه‌ها محل نوآوری هستند؛ گِره‌ی تعامل صنعت و دانشگاه به دست وزیری انقلابی که معتقد به اصول نظام باشد، باز خواهد شد.


وی غلامی را فردی بی‌حاشیه، با سعه‌صدر و تحمل، اهل استفاده از همه گرایش‌های سیاسی و اعتماد به جوانان خواند و گفت: دانشگاه‌ها باید سیاسی باشند، نه سیاست‌زده؛ دانشگاه باید گره‌های اقتصادی را باز کند.


نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزیر پیشنهادی علوم فردی متدین است که در کنار علم و اخلاق، مدیریت موفقی را در دانشگاه‌های کشور در سابقه خود ثبت کرده است؛ اعتقاد به جوانگرایی و سپردن مسئولیت‌ها به جوانان انقلابی، ما را بر آن داشت که به ایشان رأی اعتماد دهیم.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که غلامی در آینده نیز ولایتمدار بوده و منویات مقام معظم رهبری را مد نظر داشته باشد.


غلامی مراتب مدیریتی را پلکانی طی کرده است


محمدنبی هزارجریبی در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: برخی از نمایندگان به من گفتند با دفاع از وزیر پیشنهادی علوم خود را تخریب می کنی اما من اعتقاد و وظیفه دارم از گزینه خوب رئیس جمهور برای وزارت علوم دفاع کنم. فردی تحصیل کرده که جوانی خود را برای ارتقای علمی کشور صرف کرده است.


عضو فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه یکی از ارکان دولت ها، توسعه علم و فناوری است اظهار داشت: دانشگاه ها، محل تولید علم هستند و دولت باید از آن به دور از مسائل سیاسی حمایت کند و بداند دانشجویان می توانند در آینده کشور را بسازند.


هزار جریبی گفت: دانشجو باید محیطی آرام برای خلق ایده های خود داشته باشد زیرا یک ایده خوب می تواند کشور را به صورت جهشی رشد دهد.


وی با تأکید بر لزوم اتحاد ملی افزود: دولت مردان و احزاب چپ و راست باید برای پیشرفت کشور فعالیت کنند.


این نماینده مجلس ادامه داد: اگر فردی عقیده اش مثل ما نبود نباید از گردونه علم و دانش و استادی دانشگاه حذف شود. در گذشته شاهد بودیم به علت ورود افرادی که مسائل سیاسی و علمی را از هم تفکیک نمی کردند، جامعه دانشگاهی ضربه های شدیدی خورد. باید از علم و دانش افراد برای پیشرفت کشور استفاده کنیم، چرا با تفتیش عقاید باعث فرار مغزها می شوید.


عضو فراکسیون امید، غلامی را فردی تحصیل کرده و لایق خواند و تصریح کرد: وزیر پیشنهادی علوم مراتب مدیریتی را به صورت پلکانی طی کرده است و به این جایگاه رسیده است. اگر فردی را برای مسندی قبول نداریم نباید او را تخریب کنیم.


شایسته سالاری و تدین مهمترین ویژگی وزیر پیشنهادی علوم است


حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در موافقت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: حمایت از کارآفرینی در دانشگاه‌ها، حمایت از زیرساخت‌های مناطق محروم، اجرای آمایش سرزمینی در وزارت علوم، پذیرش دانشجویان خارجی، تقویت پارک‌های علمی و فناوری از مهمترین برنامه‌های وزیر پیشنهادی است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات ادامه داد: ارتقای علمی آموزش با تأکید بر افزایش مهارت دانش آموختگان، اهتمام ویژه بر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت، تعامل با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش، به‌کارگیری افراد توانمند و عدم سیاسی کاری در تصمیم‌گیری‌ها و توسعه تشکل‌های دانشجویی نیز از برنامه‌های مهم وزیر پیشنهادی علوم است.


وی در تشریح خصوصیات فردی غلامی گفت: قریب به ۲۵ سال است که ایشان را می‌شناسم و مدت زیادی با هم رئیس دانشگاه بوده ایم. ایشان فردی متدین، ولایی و مدیری بی ادعاست.


نماینده مجلس تصریح کرد: آقای غلامی استاد تمام دانشگاه، معتقد به اقتصاد مقاومتی، شایسته‌سالاری در مدیریت است و سابقه ریاست در دانشگاه‌های شهرستان را دارد که نوید دهنده شناخت مشکلات دانشگاه‌های دور از پایتخت است.


دهمرده اعتقاد به اسلامی شدن دانشگاه ها را از ویژگی‌های مهم وزیر پیشنهادی علوم خواند و گفت: رأی اعتماد بالا به آقای غلامی برای وزارت علوم، جز باقیات و صالحات است.


برآمده از جریان اصلاحات هستم/ برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام


منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح برنامه‌های خود گفت: به عنوان معلمی کوچک از خانواده بزرگ دانشگاهی وظیفه می‌دانم از حسن نظر ریاست‌جمهور برای معرفی اینجانب به عنوان وزیر پیشنهادی علوم قدردانی کنم.


غلامی با گرامیداشت یاد امام راحل و شهدا و آرزوی تندرستی برای رهبر معظم انقلاب گفت: در صورت اینکه شما نمایندگان مجلس به بنده رأی اعتماد بدهید در معرض آزمون دشواری قرار خواهم گرفت که تنها عنایت خداوند یکتا و مشارکت و حمایت دانشگاهیان و دانشجویان و پشتیبانی تمامی نهادها و جامعه می تواند عبور از آن را برای من آسان کند.


وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: وظیفه خود دانستم که اعتبار، داشته‌ها و تجربه‌های خود را در این مقطع حساس تاریخی در خدمت دولت تدبیر و امید و جامعه فهیم دانشگاهی قرار دهم. پیش از بنده بزرگانی عهده دار این مسئولیت حساس بوده اند که میراث آن این بوده نظام علمی کشور به جایگاه قابل قبولی رسیده است.


وی افزود: حافظه تاریخی دانشجویان نام نیک عزیزانی که در پیشرفت دانش نقش داشتند به ویژه اساتید دانشگاهی که در دولت یازدهم و در شرایط سخت مسئولیت علم آموزی به جوانان را برعهده داشتند همواره به خاطر خواهد سپرد و در این راستا بنده خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردهای تحول آفرین به تناسب اولویت ها و مسائل دانشگاه و جامعه می دانم.


سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم


غلامی با بیان اینکه سرمایه‌‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبودم و فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و نهادهای علمی هستم، تصریح کرد: خدمت را از پایین ترین سطوح مسئولیت آغاز کردم و اکنون با تجربه 12 سال مدیریت در یکی از دانشگاه‌های بزرگ کشور نامزد مسئولیت وزارت شده‌ام.


وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از این بابت خوشحالم که نمایندگی مناطق محروم و دور از مرکز را در دولت یافته‌ام اما باید بگویم از دل دانشگاهی برآمده‌ام که این تجربه ایرانی را در نظام جدید آموزش عالی برای مسأله بنیادی آموزش بر مبنای نیاز محوری در نظام اسلامی دارد، اندیشه تحول در دانشگاه ایرانی با دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد و امروز طرح تاسیس دانشگاه مورد توافق کشورهای در حال توسعه جهان اسلام موسوم به D8 در دانشگاه بوعلی سینا آغاز شد.


وی با اشاره به تجربه مدیریت در واحدهای دانشگاهی چند استان ادامه داد: بر مشکلات اجرایی دانشگاه‌ها واقف هستم بنابراین سعی می کنم به رفع مشکلات اهتمام ورزم، رویکرد اصلی بنده دانشگاه محوری بر مبنای عمل است، قطعاً این کار با تاکید بر استقلال دانشگاه‌ها در انجام وظایفشان محقق خواهد شد.


غلامی با بیان اینکه من فرزند انقلابم گفت: برای پیشبرد آرمان های انقلاب، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی همواره کوشیده و خواهم کوشید تا در چارچوب قانون اساسی و رهنمودهای مقام معظم رهبری علاوه بر مسئولیت های علمی و دانشگاهی نسبت به نیازها و تحولات زمانه مسئولیت پذیر باشد.


وزیر پیشنهادی علوم افزود: بنده دانشگاه را عقل نقاد جامعه، محل اصلی گفتگو و تضارب اندیشه و مکان امن رشد و توسعه علمی می دانم، آزادی های علمی و اجتماعی، رعایت همه حقوق شهروندی و احساس امنیت استاد و دانشجو و کارکنان خدوم آموزش عالی و فراهم آوردن محیطی با نشاط و سرشار از امید، اعتقاد از نظر ایجاد لازمه حیات علمی در دانشگاه‌ها است.


وی با بیان اینکه دانشگاه محل همبستگی، تفاهم و وحدت ملی می دانم، افزود: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن هرکس که وارد می شود باید ارتقاء اخلاقی یابد و زیستن با تفاوت را یاد بگیرد و با وجود اینکه برآمده از جریان اصلاحات هستم اما معتقدم اصلاح طلب و اصولگرا می تواند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشیند و برای سربلندی ایران بکوشد، بر همین اساس تلاش خواهم کرد گوش شنوا برای همه نقد ها باشم و چشم را بر هیچ حقیقتی نبندم.


غلامی گفت: در این روزها که پس از معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی پشت سر نهادم جلسات فراوانی با فراکسیون ها و نمایندگان مجلس و اساتید و دانشجویان برگزار کردم، دغدغه ها و نگرانی آنها را در رسانه ها پیگیری کردم، با عمده نگرانی های به حق منتقدین احساس همدلی می کنم اگر چه در بسیاری از موارد به اعتبار اعتقاداتم و پیشینه ام، خود رامصداق آن نمی دانم.


اصولگرا و اصلاح‌طلب حق دارند حساس و منتقد باشند


وزیر پیشنهادی علوم افزود: به صراحت می گویم اصولگرا و اصلاح طلب، استاد و دانشجو، نماینده ومدیر در همه جا حق دارند حساس و منتقد باشند و باید قدردان این حساسیت ها و صراحت ها بود، راه درست پیش روی ما گفتگو است و باید برسر مسائل خرد و کلان بیاموزیم و بیاموزانیم که گفتگو درمانگر هرگونه سوء تفاهم است.


وی ادامه داد: باید دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک کرد و فرصت های نو را برای غلبه بر همه مشکلات فراهم کرد تا بر مشکلات غلبه کرد، بنده امروز آمده ام تا باری از مسئولیت های آموزش عالی را بردارم، برادر عزیزم دکتر سید ضیاء هاشمی وزارت را در روزهای نخست سال تحصیلی به خوبی سرپرستی کرد و اینک در صورت رأی اعتماد شما نمایندگان مسئولیت اداره مهمترین دستگاه علمی کشور و خروج آن از بلاتکلیفی به عهده من خواهد بود.


صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام


وزیر پیشنهادی علوم ادامه داد: در مسئولیت باید همه دست به دست هم دهیم تا این وزارت محور توسعه علمی کشور شود چراکه بی‌تردید زیربنای توسعه همه جانبه محسوب می‌شود، اینجانب صرفا برای حفظ وضع موجود نیامده‌ام، بلکه آمده‌ام در این بخش مهم کشور با همکاری مدیرانی متعهد، توانا، اندیشمند، شایسته و... تحول ایجاد کرده و کیفیت آموزش و پژوهش را ارتقاء دهم.


غلامی با بیان اینکه توان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را در خدمت حل مشکلات جامعه بکار خواهد گرفت بر بهره گیری از ظرفیت‌های موجود آموزش عالی در کمک به دولت برای رفع چالش‌های ملی، به‌ویژه اشتغال، اقتصاد و اجرای طرح اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.


وی با بیان اینکه برای پیشبرد آنچه امروز گفته است، برنامه مفصلی تدوین و تقدیم نمایندگان کرده است، افزود: این برنامه ماهیت عملیاتی داشته و بر بنیاد برنامه اجرایی برای تحقق اهداف آموزش عالی و نظام پژوهشی کشور استوار است.


در تدوین برنامه از تجارب و پیشنهادات رؤسای 13 دانشگاه سطح اول کشور بهره برده‌ام


وزیر پیشنهادی علوم دولت دوازدهم ادامه داد: در این راستا علاوه بر اخذ نظرات صائب و راهگشای برخی از رؤسای دانشگاه‌های کشور در نشستی حضوری با رؤسای13دانشگاه سطح اول کشور، از تجارب و پیشنهادات سازنده آن‌ها نیز به‌طور مستقیم بهره ‌برده‌ام.


وی با بیان اینکه رویکردهای اجرای برنامه‌هایش بر مبنای اسناد فرادستی اتخاذ شده، گفت: این برنامه‌ها مستخرج از مصوبات مجلس بوده و برای اجرای آن‌ها راهکارهای عملی با بکارگیری کارگروه‌های تخصصی ایجاد می‌شود تا با توجه به شرایط روز اجرایی شوند.


حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدی مهمترین رئوس برنامه‌ها


غلامی به بیان مهمترین رئوس برنامه‌های خود پرداخت و افزود: ارتقاء کیفی آموزش با تاکید بر افزایش مهارت‌آموزی در دانش‌آموختگان، حذف رشته‌های ناکارآمد و راه‌اندازی رشته‌های جدید بین رشته‌ای متناسب با رشته‌های جامعه، استفاده از توان دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در کمک به دستگاه‌های مسئول برای رفع بحران‌های پیشه‌رو همچون اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی.


وزیر پیشنهادی علوم به سرفصل‌های دیگر برنامه‌های خود اشاره کرد و افزود: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به ویژه مراکز تازه تاسیس، سوق دادن تدریجی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی به سمت دانشگاه‌های جامع محور، کارآفرین و خلاق که حل مشکلات جامعه را مدنظر قرار دهند، از اهم برنامه های اینجانب است.


نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی


وی از اهتمام ویژه به علوم انسانی به‌عنوان زیرساخت تولید فکر و اندیشه و پیشران هدایت و راهبردی جامعه و نهادینه کردن کرسی‌های آزاداندیشی و تقویت پارک‌های علم و فناوری برای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی و فناوری، انتقال دانش فنی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان متناسب با شرایط هر منطقه و استان، به عنوان دیگر برنامه‌های خود نام برد.


توسعه دیپلماسی علمی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری


غلامی توسعه دیپلماسی علمی را به‌عنوان مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری یکی از سرفصل‌های برنامه‌های برنامه خود برشمرد و افزود: توسعه همکاری‌های بین‌المللی به ویژه با کشورهای همسایه و منطقه و استفاده از ظرفیت‌های علمی ایرانیان متخصص مقیم خارج از کشور و همچنین افزایش جذب دانشجوی خارجی برای تحصیل در جمهوری اسلامی ایران را باید به این برنامه‌ها افزود.


وزیر پیشنهادی علوم در دولت حسن روحانی در این رابطه ادامه داد: تداوم و تقویت و توسعه بنیادهای خیرین و نیکوکاری به منظور کمک به توسعه علم و فناوری، توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه علم و فناوری با رعایت قانون‌مندی همراه با نظارت و رعایت استانداردهای آموزش عالی، توسعه تشکل‌های دانشجویی، فرهنگی، سیاسی و صنفی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آن‌ها در کمک به اداره بهتر دانشگاه‌ها به ویژه در عرصه‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی جامعه دانشجویی را مد نظر خواهم داشت.


نقش‌آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه اهمیت بالایی برخوردار است


وی رشد قابل توجه دانشجویان دختر را فرصتی مهمی برای تحول و توسعه اجتماعی در کشور دانست و توضیح داد: بر همین اساس نقش‌آفرینی جامعه زنان در توسعه همه جانبه و فراگیر از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مستلزم توجه ویژه است.


وزیر پیشنهادی علوم همچنین بر ایجاد فضای ضابطه‌مند و امن‌سازی محیط دانشگاه، رونق بخشیدن به فعالیت‌های قانون‌مند فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برای اعضای هیات علمی و دانشجویان و اجتناب از برخوردهای انضباطی با رویکرد سیاسی و امنیتی، تاکید کرد و افزود: هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون نباید با محدودیت فعالیت دانشگاه‌ها رو به رو شوند.


وی تاکید کرد: تلاش من برای ارتقاء وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت همه اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تاکید بر محوریت قانون، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن نگاه امنیتی به آن است.


غلامی با اعتقاد به اینکه بدیهی است که دغدغه‌ها و رهنمودهای مقام معظم رهبری در حوزه دانشگاه و علوم و تحقیقات دارای جامعیت و شفافیت لازم بوده و راهگشا است، افزود: به پیوندهای هم‌سنگ میان شرایط مساعد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تحرکات علمی، آموزشی و پژوهشی اعتقاد دارم و تعالی بخشی و نهادینه‌سازی آن را از رسالت‌های انقلابی در کشور می‌دانم.


ضرورت استفاده از ظرفیت مجلس در آینده


وی به حضور چند روزه خود در مجلس شورای اسلامی و گفت وشنود با نمایندگان اشاره کرد و گفت: دلسوزی و علاقه‌مندی در کمیسیون‌های گوناگون به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و تجربه همکاری با نمایندگان مجلس در 12 سال مسئولیت احساس خوب و نویدبخشی را دررابطه با ضرورت بهره گیری از این ظرفیت برای آینده در من ایجاد کرده است.


تشکر از نمایندگان مخالف و موافق


غلامی ادامه داد: از نمایندگان محترمی که به‌عنوان مخالف نطق کردند برای تذکر نکات خوب تشکر می‌کنم البته بسیاری از این نکات در برنامه‌ها آمده و ان شاءالله آیین‌نامه های اجرایی مورد توجه قرار می‌گیرد.


وزیر پیشنهادی علوم در پایان با تشکر از نمایندگان موافق وی، اضافه کرد: از نمایندگان موافقی که با امید را در بنده برای پیگیری برنامه‌ها در من زنده کردند آرزومندم ان‌شاءالله در صورت کسب توفق نمایندگان محترم در تمامی برنامه‌ها به صورت تشکیل کارگروه‌های تخصصی، فکری و اجرایی برای تحقق آن‌ها حرکتی وسیع و جدید آغاز کنم.


موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو


اردکانیان چهره‌ای متخصص، با تجربه، تلاشگر و آگاه به شرایط درون و بیرون کشور است


غلامرضا کاتب در جلسه علنی امروز(یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با معرفی رضا اردکانیان به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو با اشاره به احکام برنامه ششم توسعه درخصوص مقابله با بحران کم آبی و توسعه روش های آبیاری نوین است، گفت: مدیریت صحیح این موضوع از عهده آقای اردکانیان که یکی از متخصصان حوزه آب درون کشور و امور بین المللی است برمی آید و بدون تردید وی از افرادی است که در بخش آب توانسته است اطلاعات جامعی را به دست بیاورد.


نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع خوزستان عنوان کرد: بهتر است اولین سفر وزیر نیرو به استان خوزستان باشد تا دغدغه مخالفان وزیر برطرف شود همچنین در بحث انجام تمهیدات آب شیرین کن که گفته شد در برنامه وزیر نیست، بحث تنوع بخشی به سامانه های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره گیری از آب های غیرمتعارف وجود دارد که دقیقا به بحث آب شیرین کن اشاره دارد.


وی افزود: میزان آب های غیرمتعارف 200 میلیون متر مکعب است که آب شیرین کن جزء این مورد محسوب می شود همچنین در خصوص اسناد بالادستی که گفته شد در برنامه وزیر پیشنهادی اشاره نشد باید گفت عملیاتی کردن اسناد بالادستی از جمله راهبردهای بلندمدت توسعه منابع آب کشور و توسعه مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در طرح های آب و پسآب گفته شده است.


کاتب ادامه داد: امروز شاهدیم از وزرای گذشته و مدیران بخش برق و صنعت آب همه اذعان دارند که اردکانیان از چهره های متخصص، با تجربه، تلاشگر و آگاه به درون کشور و بیرون کشور است و این اجماع یقینا در راهبرد اجرایی کاری وزیر پیشنهادی بسیار مؤثر خواهد بود.


این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به دغدغه دیگر نمایندگان درخصوص افزایش قیمت آب، برق و گاز درون کشور اظهار داشت: روز گذشته به طول مفصل در این موضوع با شخص وزیر پیشنهادی گفتگو کردم؛ در ماده 35 برنامه ششم توسعه به دولت این اجازه را داریم که بحث عدالت اجتماعی و هدفمندی یارانه و قیمت حامل های انرژی را با ملاحظات اجتماعی، اقتصادی و حفظ مزیت نسبی انجام دهند و این نکته که مورد تأکید ایشان بود این است که افزایش قیمت حامل های انرژی را در راستای سیاست های اقتصاد کلان دولت انجام خواهد داد و این دغدغه مرتفع خواهد شد.


برنامه‌های اردکانیان برای وزارت نیرو بیشتر نظریه‌پردازی است


ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و در مخالفت با رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو با بیان اینکه آقای اردکانیان یک چهره علمی در حوزه آب است، اظهار داشت: به همین دلیل باید برنامه های وی به صورت علمی موشکافی شود.


وی افزود: در گزارش تطبیق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی یک پنجم برنامه های او هیچ تناسبی با این اسناد ندارد.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: در برنامه های آقای اردکانیان هیچ اشاره‌ای به تأمین آب کشاورزی در مناطقی که با شوری آب مواجهند، نشده است و از طرح جامع پسماند آب نیز خبری نیست.


ملکی با اشاره به برنامه وزیر پیشنهادی نیرو برای بالابردن سطح کیفی خدمات آب، گفت: این سوال وجود دارد که بالابردن سطح کیفی خدمات آب، قرار است با چه مکانیزمی انجام شود؟


وی خطاب به اردکانیان تصریح کرد: برنامه‌های شما بیشتر نظریه‌پردازی است تا کار عملیاتی؛ در حالی که برنامه باید عملیاتی و قابل اجرا باشد.


جای خالی پروژه‌های آب‌شیرین‌کن در برنامه اردکانیان


سید راضی نوری در نشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو، گفت: یکی از معضلات امروز کشور مساله بحران آب و خشکسالی است و سایر کشورهای دنیا نیز با این مساله درگیر هستند.


نماینده مردم شوش دانیال در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اردکانیان به مدت 20 سال در حوزه وزارت نیرو فعالیت می کند، افزود: وضعیت محیط زیست کشور در حال حاضر مطلوب و مناسب نیست و به دلیل عدم وجود برنامه مشخص و همچنین سوء مدیریت با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستیم از سویی در زمانی که اردکانیان در دو سال آخر این مسئولیت را پذیرفتند مسائل و مشکلات مدیریتی زیادی را برای برخی استان‌ها به وجود آورد.


وی با انتقاد از احداث سدسازی‌های غیرکارشناسانه در کشور، تصریح کرد: کنترلی بر برداشت غیرمجاز و بی رویه سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد به گونه ای که در کشور شاهد وجود 350 هزار چاه غیرمجاز هستیم و مشکلات زیادی را در زمینه آب به همراه داشته است.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی نیرو باید برنامه مشخص و قاطعانه‌ای را برای مدیریت تنش و بحران کم‌آبی داشته باشد، تصریح کرد: وزیر باید با همراهی میان مجلس و دولت معضل ریزگردها که امروزه استان خوزستان را درگیر کرده و نفس شهروندان را بریده است را رفع کند.


نوری ادامه داد: اگر هم اکنون به فکر رفع مشکلات دریاچه ارومیه نباشیم در آینده طوفان‌های نمکی همه مناطق کشور را در بر گرفته و حیات آیندگان را نیز تهدید می کند.


نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با بیان اینکه آب مربوط به یک نسل نیست بلکه مشکل نسل آینده است، گفت: 97 درصد منابع آب جهان شور بوده و دو درصد آن یخی و یک درصد مابقی شیرین است؛ برای آنکه بتوان آب شیرین را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم چه برنامه‌ای داریم؟


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو با توجه به مدیریت 20 ساله ایشان باید بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی ابلاغی، قانون برنامه ششم و قانون برنامه‌های توسعه باشد اما با بررسی برنامه‌های ایشان مشاهده می‌کنیم که تنها 42 درصد با این برنامه‌های مطابقت دارد و برخی از این برنامه منطبق نبوده و برای برخی مسائل حتی برنامه ای ندارند.


وی با انتقاد از اینکه وزیر پیشنهادی نیز برنامه‌ریزی مناسبی برای برای تخصیص آب به کشاورزان مطابق با الگوی کشت ندارد، تصریح کرد: تمهیدات لازم برای پروژه‌های آب شیرین‌کن‌ها و خرید تضمینی آب شیرین نیز در برنامه‌های وزیر وجود ندارد.


این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه اگر به فکر تامین آب شرب کشور هستیم باید به فکر استفاده از آب‌شیرین‌ها باشیم، افزود: این موضوع باید در راس برنامه وزیر پیشنهادی نیرو باشد اما متاسفانه در برنامه‌های ایشان دیده نشده است.


نوری با تاکید بر اینکه صنعت نباید در مناطق خشک احداث شود و باید بر اساس آمایش سرزمینی عمل کرد، گفت: خشکی تالاب‌های هوالعظیم، شادگان و نخیلات، ناشی از بی توجهی به آمایش سرزمینی است و این موضوع باید در برنامه‌های وزیر نیرو دیده شود.


نماینده مردم شوش دانیال در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه برنامه‌ریزی برای طرح‌های جامع مدیریت پسماند در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو ذکر نشده است، افزود: انتظار می رود وزیر نیرو در این رابطه حرفی برای گفتن داشته باشد تا بتوان راهکارهای مناسب را اتخاذ کرد.


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در برخی کشورهای پیشرفته با وجودی که مقدار نزولات جوی و آسمانی آنها نسبت به ما کمتر است اما به بازچرخانی فاضلاب توجه جدی دارند اما متاسفانه در برنامه‌های وزیر به این موضوع اشاره‌ای نشده است همچنین عدم شفافیت در انتقال آب بین حوزه ای وجود دارد و ما انتظار داریم که به صورت شفاف به این موضوع توجه کنید و راهکارهای مناسبی را برای بهبود وضعیت محیط زیست به ویژه خوزستان که منجر به مهاجرت نخبگان شده است داشته باشید.


تامین آب شرب از اولویت برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو است


عبدالله رضیان درنشست علنی امروز (یکشنبه 7 آبان) در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: آب و برق دو عامل مهم در توسعه اقتصادی کشور هستند که با افزایش جمعیت کشور، تامین این دو عنصر حیاتی با دشواری‌های زیادی روبروست.


نماینده مردم قائمشهر درمجلس شورای اسلامی، افزود: با بروز خشکسالی‌های پی در پی مسئله آب بیش از پیش اهمیت یافته است. چه در تامین آب شرب و کشاورزی و چه در زیرساخت‌های مربوط به آن با وضعیت نامناسبی روبرو هستیم. اینکه چه کسی و با چه اندیشه‌ای این وزارتخانه را اداره خواهد کرد، اهمیت بالایی دارد.


وی تاکید کرد: اردکانیان با زیر و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترین سطح مسئولیتی در وزارت نیرو تجربه کاری دارد. تحصیلات دانشگاهی ایشان مرتبط با این حوزه است. داشتن سوابق علمی درخشان، تدریس در دانشکده محیط‌زیست دانشگاه سازمان ملل متحد و تالیف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمی بین‌المللی از ایشان چهره‌ای عملی و بین‌المللی ساخته است.


رضیان سابقه بین‌المللی اردکانیان در سازمان ملل را از دیگر ویژگی‌هایی برشمرد که مجلس در بررسی رای اعتماد باید به آن توجه داشته باشد.


این نماینده مردم درمجلس دهم ،برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیرو را جامع دانست و افزود: به یقین فردی که از شرایط گذشته و حال آب و برق کشور اطلاع داشته باشد می‌تواند چنین برنامه‌ای بنویسد.


نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: صیانت از ذخائر آب کشور، جبران طراز آب‌های زیرزمینی، توجه به اقتصاد آب و برق، اصلاح فرهنگ مصرف آب و برق، بهینه‌سازی شبکه‌های انتقال آب و برق، افزایش ظرفیت برق تجدیدپذیر، اولویت‌بندی طرح‌ها و حمایت از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، افزایش سهم بخش خصوصی، انتقال فناوری ساخت تجهیزات داخلی و صادرات آنها را از جمله برنامه‌های اردکانیان است.


وی تاکید کرد: نمک‌زدایی و انتقال آب به سایر نقاط کشور و تنوع‌بخشی به آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آبهای غیرمتعارف در برنامه‌های ایشان آمده که در حقیقت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌هاست که موجب رفع دغدغه نمایندگان مخالف می‌شود.


رضیان ادامه داد: قاطعیت تصمیم‌گیری در شرایط سخت از ویژگی‌های اردکانیان است. با توجه به بحران آب نیازمند فردی متخصص و صاحب نظر و متکی بر دانش روز هستیم. کارنامه اردکانیان در این زمینه هم مثبت است. ایشان حمایت بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت آب و برق کشور را دارد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از اروند رود تا بندر گوادر پاکستان در ۶۳ نقطه دستگاه آب‌شیرین‌کن در حال کار است که سالانه ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب تولید می‌کند. در شمال کشور حدود هفت میلیارد مترمکعب آب از نزولات جوی به هدر می‌رود که باید فکری اساسی برای آن کرد تا بحث آب‌شیرین‌کن‌ها در این مناطق توجیه اقتصادی پیدا کند. افزایش یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی ظرفیت آبرسانی کشور در برنامه‌های ایشان درج شده است.


وی با بیان اینکه آبهای زیرزمینی با کاهش زیادی روبروست، افزود: تامین آب شرب برای شهرهای بزرگ در مرحله شکننده‌ای قرار دارد. تامین اب شرب به عنوان حیاتی‌ترین نیاز شهروندان از اولویت‌های برنامه های اردکانیان است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برنامه‌های اردکانیان در حوزه برق، بهره‌برداری از ۲۰ هزار مگاوات برق و ارتقاء بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی به ۴۰ درصد را از اهم برنامه‌های اردکانیان برشمرد.


دلیل مخالفت نمایندگان خوزستان با اردکانیان سوابق او در انتقال آب است


همایون یوسفی در جلسه نوبت عصر روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی رای اعتماد به وزیر نیرو در مخالفت با اردکانیان گفت: به عنوان نماینده مردم غیور خوزستان به موضوع آب به عنوان مهمترین چالش ایران می پردازم. ایران از نظر ناپایداری شاخص های محیط زیست در رتبه اول قرار دارد.


نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از برنامه‌ریزی‌های توسعه کشور گفت: آنچه که در برنامه‌ریزی‌های کشور برای توسعه ذکر می‌شود توهم توسعه است. نظام تصمیم‌گیری از بالا به پایین بدون توجه به جوامع محلی و نظر متخصصان تصمیم‌گیری می‌کند.


وی اظهار کرد: دولت‌ها فکر می‌کنند با برنامه‌ریزی تحکمی می‌توانند پاسخگوی مشکلات باشند، نیازمند تجدیدنظر در حاکمیت آب هستیم. ناچاریم نقشه راه ریاضت آبی را حاکم کنیم.


عضو کمیسیون بهداشت دلیل بحران آب را رویکرد مهندسی و نگاه صرف مهندسی به مسئله آب خواند و گفت: باید رویکرد اجتماعی جایگزین این رویکرد شود. با سیاسی شدن موضوع آب این مشکل پیچیده تر شده است.


یوسفی با تاکید بر اینکه امنیتی کردن موضوع آب خطرناک است، گفت: با توجه به چالش جهانی آب باید دیپلماسی آب در دستور کار قرار گیرد. فشار فقر و نابرابری موجب تعرض مردم به محیط زیست و منابع آبی شده است.


عضو کمیسیون بهداشت اظهار کرد: موضوعاتی مانند انتقال آب نه تنها مشکل را حل نکرده بلکه مشکل را به مبداء انتقال داده است. خوزستان درگیر مشکلات محیط زیست است، پروژه های انتقال آب نفس‌های خوزستان را به شماره انداخته است.


وی تصریح کرد: درخواست تجدیدنظر در سیاست‌های آبی کشور را دارم، زیرا حیات مردم خوزستان در گرو آن است. باید مدیریت منابع آب و مدیریت تقاضا اصلاح شود.


یوسفی با یان اینکه شبهه دغدغه شخصی و منطقه‌ای درباره وزیر پیشنهادی نیرو برای انتقال آب وجود دارد، افزود: براساس گزارشات جهانی تغییر اقلیم ایجاد شده و این امر از جنوب غربی ایران در حال ورود به کشور است، مشکلات امروز خوزستان در صورت عدم توجه به کل کشور سرایت می کند، پروژه انتقال آب نفس کارون را به شماره انداخته است.


نماینده اهواز ادامه داد: امروز شاهدیم بر بدن نیمه جان کارون نگاه کاسب کارانه وجود دارد. مخالفت امروز اینجانب نه با یک شخص بلکه مخالفت با تفکراتی است که با مدیریت نادرست آب امکان دارد حیات محیط زیست را به خطر بیندازد.


وی سوابق وزیر پیشنهادی را دلیل اصلی مخالفت با رای اعتماد به وی خواند و گفت: سوابق پررنگ ایشان در مدیریت آب که هم اکنون شاهد نتایج آن هستیم، سوابق ایشان در طرح های انتقال آب، سوابق وزیر پیشنهادی در انتقال آب بهشت آباد از دلایل مخالفت بنده با آقای اردکانیان است.


یوسفی برگزاری سمیناری با عنوان انتقال آب بین حوضه‌ای، شعاری بودن برنامه‌ها و نداشتن برنامه اجرایی، عدم ارائه راهکار در مدیریت منابع آب و احداث سد گتوند در دوره مدیریتی ایشان را از علل دیگر مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو خواند و گفت: گتوند حیات خوزستان را به خطر انداخته است.


وزیر پیشنهادی نیرو یک شخصیت علمی و ملی محسوب می‌شود


عبدالرضا هاشم‌زایی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: با توجه به اینکه از آقای اردکانیان شناخت دارم در این زمینه احساس تکلیف کردم و از رئیس جمهور به دلیل اینکه وزیری را معرفی کردند که بتوان از آن حمایت کرد قدردانی می کنم.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت های مخالفان وزیر پیشنهادی نیرو افزود: نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی یک سری از کارهای گذشته را زیرسوال بردند و بنده در این رابطه باید به همین دلیل مخالفت های علمی به اردکانیان رأی داد چرا که او شخصیت ملی محسوب می شود و محصور به جغرافیا نیست و در 37 سال گذشته شخصیت های ملی برای پذیرش مسئولیت ها کم بوده به همین دلیل با چالش هایی روبه رو بوده ایم.


هاشم‌زایی افزود: اردکانیان، ملی تصمیم می گیرد و از ایشان می‌خواهم با گفت‌وگو زمینه رفع مشکلات کشور را فراهم کند چرا که وزیر پیشنهادی یک شخصیت علمی محسوب می‌شود.


وی گفت: وزارت نیرو در دو بخش آب و برق مسئولیت دارد و موضوع آب به دلیل چالش‌های کشوری و منطقه‌ای بیشتر ملموس است، همانطور که نسل های اول و دوم انقلاب به یاد دارند اکثر چاه ها با حمایت ما مسئولان حفر شد و برخی از مسئولان به صورت غیرعلمی اظهار کردند تا می‌توانید چاه حفر کنید.


هاشم زایی ادامه داد: به یاد دارم می‌گفتند که منابع آب زیرزمینی لایزال است و تا می‌توانید برداشت کنید و بنده 3 سال معاون سیاسی امنیتی استان خراسان بودم و با بیشترین مشکل‌ها روبه‌رو بودم چرا که زمانی می‌خواستیم پروانه حفر یک چاه را کنترل کنیم، عده‌ای از مسئولان و حتی ما نمایندگان مجلس و ائمه جمعه از موضوع استفاده از چاه‌های کشاورزی حمایت می‌کردیم و باعث شد کشور از لحاظ منابع آبی به این روز بیافتد اما اکنون اردکانیان وزیر پیشنهادی یک شخصیت علمی هستند و می‌توانند مسأله را حل کنند.


وی افزود: در وزارت نیرو بیشترین نیروی انسانی متخصص حضور دارد و آقای اردکانیان نیز سابقه حدود 35 ساله کار در وزارت نیرو را دارد و بدنه وزارتخانه با ایشان موافق هستند و اگر بدنه یک وزارتخانه‌ای با وزیر موافق نباشد اصطلاحا با سریش نیز نمی‌توان وزیر را به آن وزارتخانه چسباند.


این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: به علت برداشت بی‌رویه آب وضعیت کنونی حاصل شده و وزیر نیرو به تنهایی چه می‌تواند بکند بنابراین باید نظام و مجلس به رفع این مشکل کمک کنند تا ان شاءالله وزیر بتواند مسئله کم‌آبی را حل کند.


هاشم زایی با اشاره به سابقه کاری اش در وزارت نیرو گفت: بنده در مجلس دوم عضو کمیسیون انرژی بودم و در جریان مسائل این وزارتخانه هستم، در حال حاضر راندمان نیروگاه های قدیمی کم شده و اگر دو درصد از راندمان اصلاح شود به مانند این است که 10 نیروگاه احداث شده و خوشبختانه اصلاح راندمان نیروگاه ها در برنامه اردکانیان است.


وی افزود: باید از انرژی آفتابی استفاده بهینه شود و در استانی مانند سیستان و بلوچستان به بهره گیری از انرژی بادی توجه شود.


این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اردکانیان از خانواده وزارت نیرو است، گفت: وزیر پیشنهادی نیرو با شهید عباس پور تجربه همکاری دارد و همچنین در تاسیس مرکز منطقه ای مدیریت آب شهری نقش داشته و امیدوارم با رأی بالای 250 نفر بتواند وزیر نیرو شود.


اردکانیان از دانش و تجربه کافی برخوردار است


محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی عصر امروز و در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: امروز بحران آب به‌حدی است که دیگر فقط به کرمان و یزد و خراسان محدود نیست و اکثر نقاط کشور را در بر گرفته است.


وی با بیان اینکه بحران آب دارد به یک مسئله امنیتی تبدیل می شود، تصریح کرد: آقای اردکانیان از دانش و تجربه کافی برخوردار است و پشتوانه علمی او ما را امیدوار می کند که این مشکلات انباشته شده را حل کند و بهبود دهد.


نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: فکر نمی کنم هیچ فرد منصفی باشد که با اطلاع از بیوگرافی و رزومه آقای اردکانیان قبول نکند که او می تواند گام های اساسی برای حل مشکلات بردارد.


وکیلی ادامه داد: نیازمندیم که سند درازمدت آب کشور تهیه شود تا طی ۵۰ سال آینده، نه تنها مسئله آب به یک مسئله امنیتی تبدیل نشود، بلکه امن شود.


اردکانیان برنامه‌ای برای اصلاح زیرساخت‌ها اعلام نکرده است


سهراب گیلانی نماینده شوشتر در مخالفت با وزیر پیشنهادی نیرو گفت: وزارت نیرو از وزارت نفت مهمتر است، متأسفانه بزرگترین مشکل کشور امروز ضعف در مدیریت آب است، مدیریت منابع آب امری به‌هم ریخته است و در برنامه‌های وزیر پیشنهادی نیز به صورت جدی به آن پرداخته نشده است.


وی یکی از سوابق مدیریتی اردکانیان را احداث سد گتوند خواند و گفت: هفت میلیون تن نمک پشت سد گتوند با آب حل شده است، این خطر بزرگ از شوشتر تا خرمشهر را تهدید می‌کند.


نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی خطاب به اردکانیان با بیان اینکه چطور می‌خواهید نگرانی‌های کارون نشینان را حل کنید؟، افزود: وزارت نیرو نقش بسزایی در ایجاد زیرساخت‌های اشتغال دارد، وزیر نیرو برنامه‌ای برای اصلاح زیرساخت‌ها اعلام نکرده است.


نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نابرابری و ظالمانه بودن برخوردها با کشاورزان گفت: گاهی هفت برابر قیمت از کشاورزان استان خوزستان بهای آب دریافت می‌شود.


وی در پایان تصریح کرد: حل چالش آب نیازمند مدیریت توانمند و کاراست؛ نه مدیری که ۱۴ سال در منابع آبی بنشیند و امروز نیز خود را مالک منابع آبی بداند.


سند جامع آب کشور را به تصویب می‌رسانم/ فاضلاب منبع جدید انرژی است


رضا اردکانیان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 7 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در ابتدای نطق دفاعیه خود از برنامه هایش از 30 شهید صنعت آبادان و شهید دکتر حسن عباس پور وزیر نیرو در کابینه موقت انقلاب به عنوان استاد خود یاد کرد و در قدردانی از رئیس جمهور گفت: انتخاب من به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو توسط رئیس جمهور ضروری ترین سطر رزومه اینجانب را رقم زده و امیدوارم با جلب اعتماد حداکثری نمایندگان که به تعبیری بیانگر اعتماد ملت ایران است بتوانم بزرگترین افتخار و در عین حال سنگین‌تر مسئولیت به دست آورم.


وی با تشکر از موافقان و مخالفان، تصریح‌کرد: من قبلا می‌خواستم از اهمیت آب و برق به عنوان عرصه‌هایی که مستقیم با امنیت و آسایش مردم مرتبط هستند، با شما سخن بگویم. می‌خواستم از ضرورت اقدامات اصلاحی در مدیریت منابع زیست‌محیطی و ضرورت پرداختن به مدیریت مصرف وتقاضا سخن بگویم. قصد داشتم از چاره‌جویی‌ها برای اصلاح الگوی مصرف در هر دو بخش آب و انرژی از افزایش بهره‌وری از ضرورت ملاحظات زیست‌محیطی از جامعه‌نگری در مدیریت منابع آب از ضرورت مدیریت آب در مقیاس حوزه آبریز و از اینگونه موارد مهم سخن بگویم.


وی ادامه داد: در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسی از شب با شما نمایندگان محترم به صورت رسمی وغیررسمی جلسه داشتم. به عنوان یک کارشناس بین‌آلمللی که در یک دهه گذشته برنامه آب و محیط زیست کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته را بررسی کرده‌ام با مدیران و سیاست‌مداران آنها نشست و برخاست داشته‌ام.


اردکانیان ادامه داد: وقتی این افتخار را کسب کردم که با جلب اعتماد ریاست محترم جمهوری دست اندر کار تدوین برنامه پیشنهادی برای وزارت نیرو شوم، ابتدا به لیست کردن چالش‌ها پرداختم. چالش‌های ما در بخش آب و پساآب در بخش برق و انرژی‌های تجدیدپذیر. در بخش تامین مدیریت منابع مالی، لیست بلندبالایی تهیه شد.


وی با بیان اینکه در مقابل چالش‌هایی که وجود دارد آنچه به عنوان فرصت و ظرفیت‌ها قابل ذکر است، ظرفیت عظیم منابع انسانی ماست، اظهار داشت: من نه تنها به هیچ وجه ناامید نیستم بلکه کاملا امیدوار و خوشبین هستم که همانطور که پدران ما در 3 هزار سال پیش در این اقلdم خشک و نیمه‌خشک با طبیعت به سازگاری رسیده‌اند و با عرضه شگفت‌انگیزترین پدیده آن زمان تا امروز نیز به عنوان پاریدارترین شیوه منابع زیرزمینی آب در دنیا قابل طرح است یعنی قنات مسائل خود را حل کردند قطعا ما نیز قادریم با کمک یکدیگر چاره‌جویی کنیم و در این منطقه همچون سایر بخش‌ها و سرفصل‌ها نمونه باشیم.


وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: علاوه بر این ظرفیت بزرگ امروز سطح بزرگ آگاهی و شناخت و آمادگی برای همکاری در بین نمایندگان محترم یک نقطه امیدبخش دیگر است.


وی با اشاره به برنامه خود برای تصدی وزارت نیرو، اظهار داشت: در این برنامه به طور خاص به موضوع آب پرداخته شده است. امروز در دنیا کم کم لفظ فاضلاب در حال ترک کردن ادبیات این بخش است. چرا که فاضلاب نیز به عنوان یک منبع شناخته می‌شود. امروز فاضلاب به عنوان آب با رنگی متفاوت شناخته می‌شود. ما حتی در وزارت نیرو و شرح وظایف آن یکی از کارهای خود را دفع سالم فاضلاب می‌دانستیم. امروزه فاضلاب به عنوان منبع جدید برای ما قابل طرح است.


اردکانیان ادامه داد: در سرفصل مربوط به آب و پساب همانگونه که در برنامه ذکر شده اصلی‌ترین کار ما تدوین سریع طرح‌های آمایش سرزمین در مقیاس‌های مختلف به گونه‌ای که بر محور آب تعریف شود، ذکر شده است.


وی با بیان اینکه ما نیازمند مفاهمه در سطح سازمان دولت در قالب شورای عالی آب به عنوان یک سازوکار قانونی هستیم، اظهار داشت: هر چقدر سطح این مفاهمه افزایش یابد آمادگی‌ها برای تدوین راهکارها و عملیاتی کردن آنها بیشتر خواهد بود.


وزیر پیشنهادی نیرو بحث پردازش آمار و اطلاعات پایه را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: ما می‌بایست ساختار مدیریت آب کشور را متناسب با اصول و ضرورت‌های مدیریت توامان عرضه و تقاضا طراحی کنیم. مستحضر هستید که بیش از یک دهه در حالی که دست اندرکار احداث سدها و سایر سازه‌های آبی بودیم در عین حال این ضرورت که ما هر چه سریع‌تر باید به مدیریت تقاضا بپردازیم مدنظر بود.


اردکانیان ادامه داد: هیأت وزیران در سال 83 استراتژی‌های توسعه بلند مدت منابع آب ایران را تدوین و تثبیت کرد. این مجموعه در قالب برنامه چهارم توسعه به تصویب مجلس محترم وقت رسید. منتها به هر تقدیر با تغییر اولویت‌ها بخش‌هایی از این راهکارها نیازمند اقدام و عملیات اجرایی است.


وی به تدوین برنامه ملی آب مبتنی بر داده‌های آسیب‌شناسی وضعیت فعلی چشم‌انداز آینده و راهکارهای تعدیل مشکلات اشاره کرد و اظهار داشت: سند جامع آب کشور را با مشارکت همه ذینفعان تدوین و به تصویب خواهیم رساند. طرح احیا و تعادل بخشی به منابع آب زیرزمینی و کاهش برداشت از این منابع به میزان 8 میلیارد متر مکعب را در دستور کار خواهیم داشت.


وزیر پیشنهادی نیرو استقرار نظام حسابداری ملی را یکی دیگر از برنامه‌های خود دانست و اظهار داشت: اصلاح ساختار اقتصاد آب و کشور و افزایش سهم بخش‌های دولتی در ایجاد طرح‌های و توسعه تاسیسات فاضلاب جزو کارها و برنامه‌های پیشنهادی و تقدیمی اینجانب است.


اردکانیان ادامه داد: سدهای در حال ساخت بر مبنای داده‌های معتبر هیدرولوژیک، تغییرات اقلیمی، توجیه اقتصادی، ارزیابی آثار زیست‌محیطی و افزایش آب قابل تنظیم جدید مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.


وی ساخت و طراحی شبکه‌های آبیاری و زهکشی را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: به ویژه در اراضی پایاب سدهای در دست بهره‌برداری به میزان 250 هزار هکتار عملیاتی شود. تامین پایدار آب شرب سالم و بهداشتی مورد نیاز آحاد جامعه به ویژه در روستاها و جوامع عشایری به میزان هزار و 200 میلیون متر مکعب با اولویت ساخت و تکمیل 550 مجتمع آبرسانی، روستایی شامل 13 هزار روستا و جمعیت 6 میلیون نفر مورد توجه قرار خواهد گرفت.


وزیر پیشنهادی نیرو ادامه داد: به موضوع پساب به عنوان یک منبع جدید نگاه خواهیم کرد. بنده این افتخار را داشتم که در سطح دنیا در حالی که امروز بیش از 20 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی از حدود 85 کشور با فاضلاب آبیاری می‌شود پروژه‌ای را با همکاری آژانس‌های تخصصی ملل متحد، سازمان جهانی خوار و بار، سازمان جهانی بهداشت و دانشگاه سازمان ملل متحد استفاده سالم از پساب در آب کشاورزی را راه‌اندازی کنیم. این پروژه در نقاط مختلف دنیا در حال اجرا است و خوشبختانه این توفیق نیز فراهم بود که از چندی قبل در ایران نیز با همکاری مهندسان شرکت‌های آب و فاضلاب کشور شروع به پیاده کردن این کار و ظرفیت‌سازی سالم برای این کار بکنیم.


اردکانیان بیان داشت:‌ تنوع‌بخشی به سامانه‌های تولید و توزیع آب شرب و بهداشتی و بهره‌گیری از آب‌های غیر متعارف که شامل آب شیرین‌کن‌ها است در برنامه تقدیمی نیست، اما ما قطعاً در اولویت تدوین یک طرح جامع برای همه این برنامه‌ها خواهیم پرداخت.


وی اضافه کرد: در یک طرح جامع امکانات، فرصت‌ها و احیاناً هزینه‌های مربوط به استفاده از آب‌های متعارف را ارائه خواهیم داد. بحث آب شیرین‌کن‌ها، بحث آب‌های ژرف و سایر منابعی که می‌تواند به‌عنوان یک منبع جدید برای ما مطرح شود، مورد توجه قرار خواهند گرفت.


وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: در دوره مدیریت تقاضا اعتقاد من این نیست که ما با صرف انتقال آب از یک نقطه به یک نقطه دیگر در نقطه دوم مسائل خود را حل کرده و یا با صرف عدم انتقال آب از یک نقطه به نقطه دیگر در مبدأ مسائل خود را حل کرده‌ایم، ما مسائل متعددی را داریم. بحث تلفات آب شرب و کشاورزی را می‌بایست مورد توجه قرار دهیم.


وی تصریح کرد: ما بحث کاهش آلاینده‌ها را به‌ویژه در ارتباط با منابع زیرزمینی می‌بایست مورد توجه قرار دهیم.


اردکانیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر بر اساس گزارشات موجود ناشی از پساب‌های صنعتی و کودهای شیمیایی غیر استاندارد و فاضلاب در 10 سال گذشته حدود 11 درصد از منابع آبی کشور به دلیل نیتراته شدن از مدار خارج شده است.


وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد: پرداختن به این مسائل یک ضرورت است. ما باید آب موجود را درست و صحیح مصرف کنیم. ما در روزهای گذشته بدون واسطه از طریق نمایندگان محترم مجلس در جریان دغدغه‌های مردم در مورد مسائل آب و انرژی قرار می‌گرفتم.


وی تصریح کرد: مناطق مرزی ما باید جزء آبادترین نقاط این کشور باشد، اگر ما همه مسائل را در همه جا حل کنیم، ولی وضعیت آب و مسائل زیست محیطی و خاک در استان خوزستان ما این باشد که هست، ما هیچ توفیقی نداشتیم.


اردکانیان گفت: حتماً می‌بایست این مسائل هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر به شکل جامع تصویربرداری شود. ما توان حل مسئله را داریم.


وزیر پیشنهادی نیرو در مورد پیشنهاد ارائه‌شده از سوی آقای کاتب، اظهار داشت: من قطعاً به این مسئله خواهم پرداخت و در اولویت‌ بازدیدها، در کنار نمایندگان محترم با این مسائل روبرو خواهیم شد و سعی خواهیم کرد بهترین تصمیم‌ها را در عرصه‌های مختلف مربوط به تأمین آب شرب و سامانه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب و سامان دادن به کارون و پروژه عظیم 550 هکتار و سایر تعهدات می‌پردازیم.


وی اظهار داشت: همان‌گونه که امروز صبح در اظهارات ریاست محترم جمهوری ذکر شد، ما در مقطعی که باید سریع‌تر طرح‌های تأمین آب را به نتیجه می‌رساندیم، مرتکب اشتباهاتی نیز شدیم. قطعاً به این اشتباهات پرداخته خواهد شد. نه صرفاً برای دستگیری بلکه به جهت رسیدگی‌های قانونی لازم و همچنین برخوردهای قانونی لازم با هرگونه قصور و تقصیری که در این صحنه صورت گرفته است و من به طور خاص به پروژه سد گتوند اشاره می‌کنم که این موضوع به اتکای ظرفیت‌های کارشناسی ذیصلاح و مورد اعتماد در سطح کشور انجام خواهد گرفت.


اردکانیان با اشاره به تعامل نمایندگان مجلس و وزارت نیرو اظهار داشت: ارتباط نزدیک و گفت و شنود سازنده و مفاهمه‌ای که این روزها بین ما و نمایندگان مجلس بر سر حل مسائل موجود است، این فضا حفظ خواهد شد. ما با علاقه زیاد لیست تمام تذکرات چه کتبی و چه شفاهی و چه سوالاتی که نمایندگان محترم در فاصله زمانی 4 سال گذشته در ارتباط با وزارت نیرو داشتند را بررسی کردم.


وزیر پیشنهادی نیرو اضافه کرد: 75 درصد از حدود 60 سؤال مربوط به آب و 85 درصد مجموع 425 تذکر کتبی و شفاهی نمایندگان محترم، مربوط به بخش آب و بقیه مربوط به برق و سایر امور بوده است.


وی افزود: ما به طور جدی این موضوعات را در دستورکار قرار خواهیم داد و تک‌تک مدیران صنعت نیرو مکلف خواهند بود در این ارتباط کوچک‌ترین قصوری نداشته باشند همان‌طوری که تاکنون بوده‌اند.


اردکانیان خاطرنشان کرد: بخش انرژی‌های تجدیدپذیر از زیربناهای اصلی ما برای توسعه است، همان‌گونه که در برنامه نیز ذکر شده است صنعت برق ایران با 77 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و با تکیه بر توانمندی‌های داخلی در سطح جهانی در جایگاه چهاردهم و در منطقه دارای رتبه نخست می‌باشد.


وزیر پیشنهادی نیرو تأکید کرد: همان‌گونه که در صحبت نمایندگان محترم نیز اشاره شد، ما در حال حاضر در شرایط خوبی چه از نقطه‌نظر رشد مصرف برق و بالا بودن شدت انرژی و چه از نظر انباشت حجم بدهی‌های صنعت برق به تولیدکنندگان بخش خصوصی نیستیم. این امر مستلزم اقدامات وسیعی است که پشتیبانی شما نمایندگان را می‌طلبد.


وی بیان داشت: در مورد انرژی‌های تجدیدپذیر و آنچه در برنامه ششم آمده است، همه آن را در برنامه‌های خود تقدیم کرده‌ام و به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سندهای بالادستی، سند برنامه ششم توسعه موردتوجه خواهد بود. 5 هزار مگاوات افزایش ظرفیت در طول برنامه که 4 هزار مگاوات آن در دولت دوازدهم خواهد بود، این صنعت علاوه‌بر تولید انرژی پاک، نقش مهمی در اشتغالزایی خواهد داشت. تا پایان برنامه 500 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حاصل این توجه خواهد بود.


اردکانیان بیان داشت: انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی‌های خورشیدی نقش تعیین‌کننده‌ای به‌عنوان معیشت جایگزین در مناطقی خواهد داشت که احیاناً به دلیل فقر منابع آبی و محرومیت شدید نیازمند چنین فرصتی هستند تا جایگزین کشاورزی شود.


وی تأکید کرد: تکلیف قانونی دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کنوانسیون تغییر اقلیم و کاهش آلاینده‌ها از ناحیه تجدیدپذیرها نیز قابل پیگیری است. معادل ۸ میلیون تن دی‌اکسید کربن نتیجه استقرار این صنعت در طول این زمان خواهد بود که البته در کل بیش از ۲۵ درصد تعهد غیرمشروط ما را در افق ۱۳ سال آینده قرار می‌دهد.


وی اضافه کرد: بحث آب‌های مرزی و مشترک و تأمین حق‌آبه‌ها موضوع دیگری است که مورد توجه اینجانب بیش از گذشته قرار خواهد گرفت. در دوره مدیریت اینجانب بود که برای اولین بار بعد از سی سال موفق شدیم معاهده هیرمند بین ایران و کشور همسایه افغانستان را عملیاتی کنیم. موفق شدیم سد دوستی را بر روی رودخانه هریررود بنا کنیم. توفیق یافتیم سد بزرگ خداآفرین را بر رودخانه ارس برپا کنیم و اینها همه در حالی بود که در حال حاضر در ۲۰۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰۰ توافق‌نامه بر سر آب‌های مرزی در سطح جهان به امضا رسیده و هنوز تعداد پروژه‌های موفق تعداد کم‌شماری است.


وزیر پیشنهادی نیرو اعلام کرد: اگر این توفیق را بیابم که امروز مسئولیت وزارت نیرو را به دست بگیرم، در پیشگاه شما این تعهد را خواهم داد که همانگونه که ذکر شد، به جز منافع ملی و به جز اتکا بر یافته‌ها و داشته‌های کارشناسی، به جز شایسته‌گزینی در به کارگیری نیروهای که در پهنه صنعت آب و برق خدمت خواهند کرد و می‌کنند و به جز تعامل سازنده، ین افتخاری است که نصیب بنده و همکارانم خواهد شد و به کمک شما نمایندگان آنگونه رفتار کنیم که آنها در بیرون از مرزها به تشنگی ما چشم دوخته‌اند، از آن برای عاملی برای خدشه بر وحدت ملی می‌خواهند ایجاد کنند بگوییم این آرزو برآورده نخواهد شد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو، به غلامی و اردکانیان رای اعتماد دادند.


بنابراین گزارش، از ۲۷۶ رای نمایندگان مجلس، منصور غلامی وزیر پیشنهادی علوم با ۱۸۰ رای موافق، ۸۲ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع و رضا اردکانیان وزیر پیشنهادی نیرو با ۲۲۵ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع نمایندگان، راهی پاستور شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته