دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آبان 1396 - 14:52

مراسم سوگواری سالروز شهادت حضرت رقیه(س) در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) مراسم سوگواری در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
کد خبر : 225710

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا همزمان با شهادت حضرت رقیه(س) مراسم مدیحه سرایی، تعزیه و گرامیداشت مقام حضرت رقیه (س) که با حضور مسئولین شهری و دانشگاه همراه بود در دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم برگزار شد.



این مراسم که هر ساله در همین ایام در واحد رباط کریم و با استقبال دانشجویان واحد برگزار می شود برای چهارمین سال متوالی با موضوع دختر سه ساله کربلا انجام شد.


در ابتدای این مراسم که با دمامه زنی آغاز شده بود کاروانی به شکل نمادین به بیان مصائب اهل بیت (ع) و اسرای دشت کربلا پرداخته و در ادامه با مدیحه سرایی و نمایش مذهبی و پخش دکلمه همراه بود.


این برنامه که به همت امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم برگزار شد با توجه به نحوه شهادت سه ساله کربلا به ترویج فرهنگ عاشورایی در بین استادان د و دانشجویان پرداخت.


در سالروز شهادت حضرت رقیه(س)،اسطوره سه ساله صحرای کربلا،مراسم روضه خوانی ومدیحه سرایی بعد از اقامه نماز جماعت ظهر وعصر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز برگزار شد.



حجت‌ الاسلام احمدی مسئول دفتر فرهنگ اسلامی واحد نطنز با بیان رشادت ها،صبر واستقامت اصحاب اباعبدالله الحسین(ع)بعد از واقعه عاشورا به عزاداران توصیه کرد هنگام مواجهه با سختی و مشکلات با توکل به خدا، صبر پیشه کنند و با تمام توان خود با مشکل پیش آمده مبارزه کنند.


در این مراسم دانشجویان، اعضای هیأت رئیسه، استادان و کارکنان به سوگ نشسته، سر سفره اطعام حضرت رقیه(س)، شهیده خرابه شام، مهمان شدند.


همزمان با شهادت حضرت رقیه (س) مراسم سوگواری با حضور استادان و دانشجویان در مسجد چهارده معصوم دانشگاه آزاد اسلامی کاشان برگزار شد.


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد کاشان اظهار کرد: «همانگونه که شهادت حضرت علی اصغر سند غربت و مظلومیت سیدالشهدا در روز عاشورا بود شهادت خانم رقیه(س) سند غربت و مظلومیت کاروان اقتدار حسینی به رهبری و مدیریت بانوی بزرگ جهان اسلام صدیقه صغری حضرت زینب(س) بود.»


حجت الاسلام صدیقی در شرح و بیان غربت خاطرنشان کرد: «الغریب من لیس له الحبیب» غریب یعنی کسی که دوست و محب ندارد هر چند در جمع باشد، لذا ذریه رسول خدا (ص) مصداق واقعی غریب در سفر اقتدار و عزت حسینی بودند. »


وی تاکید کرد: «کلمه اسرأ را نباید برای کاروان حسینی بعد از شهادت آن بزرگوار به کار برد زیرا آنکه در دست این کاروان اسیر بود دشمنان این خاندان بودند بنابراین باید به جای کاروان اسرا، کاروان عزت و اقتدار حسینی بکار برده شود، کاروانی که رهبری و مدیریت آن را مقتدرترین بانوی کربلا یعنی حضرت زینب به عهده داشت و سه عنصر ایمان و صلابت و صبر سختی های سفر کربلا را برای این کاروان آسان جلوه داد، هر چند شهادت دختر خردسال امام برای آنان بسیار سخت و سنگین بود.»


مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد کاشان شهادت خانم رقیه را نقطه عطف تاریخ حماسه حسینی دانست.


وی خاطره روزی که دردانه حسین(ع) به شهادت رسید یزید خود را فاتح علی الاطلاق جنگ کربلا می دانست و در کاخ خود جشن پیروزی گرفته بود اما امروز آنکه همه دلها متوجه اوست و همه چشم ها برای او گریان است دختر حسین(ع) است امروز آن خرابه به کاخ تبدیل شد و آن کاخ به مخروبه نه نامی از صاحب کاخ است و نه جایگاهی برای آن کاخ مانده است.


مراسم عزاداری شهادت حضرت رقیه(س) در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده برگزار شد.


با همکاری معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده و هیأت دانشجویی رهپویان وصال این واحد دانشگاهی، مراسم سوگواری شهادت حضرت رقیه(س) در مسجد دانشگاه و با حضور گسترده استادان، دانشجویان و کارکنان برگزار شد.


قرائت زیارت پرفیض عاشورا، سخنرانی حجت‌الاسلام سعید جاویدی مسئول دفتر فرهنگی و اسلامی واحد، مرثیه‌خوانی سید نورالدین موسوی، عزاداری پرشور دانشجویان و توزیع غذای نذری از برنامه‌‌های این مراسم بود.


هیأت فرهنگی و مذهبی رهپویان وصال دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده از هیأت‌های شاخص دانشجویی دانشگاه‌های کشور است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته