دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آبان 1396 - 12:44
دکتر ولایتی و معاون وزیر خارجه سوریه در جمع خبرنگاران

ولایتی: همه‌پرسی اقلیم کردستان به مصلحت کردها، سنی‌ها و شیعه‌ها نبود/ مقداد: ارتش ترکیه باید از خاک سوریه خارج شود

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پس دیدار با معاون وزیر خارجه سوریه با اشاره به ایجاد 12 پایگاه نظامی توسط آمریکا در سوریه گفت: آمریکایی‌ها در صدد ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه و دامن‌زدن به اختلافات طایفه‌ای هستند.
کد خبر : 225250

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل صبح امروز با هیات سوری به ریاست فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کرد.


دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل پس از دیدار با فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت: ‌مذاکرات خوبی با هیات سوری به ریاست مقداد داشتیم و رایزنی‌های مختلفی راجع به روابط دو جانبه انجام شد و تاکید کردیم که خط مقاومت در برابر پروژه‌های صهیونیستی و آمریکایی که در جهت تجزیه کشورهای منطقه به پیش می‌رود، ایستاده است.


وی با تاکید بر اینکه ما خواستار اتحاد میان کشورهای منطقه هستیم، گفت:‌ در عراق دولت با ملت این کشور موفق شدند بر توطئه صهیونیست‌ها پیروز شوند و در سوریه نیز مشابه چنین موفقیتی را ارتش سوریه در مقابل نیروهای آمریکایی داشت.


دکتر ولایتی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره عملیات نظامی در دیرالزور و تحولاتی که در این منطقه رخ می‌دهد، گفت: در سوریه ارتش این کشور موفق شد پیروزی‌هایی به دست آورد و در حال کشاندن عملیاتی نظامی به سمت رقه سوریه است و به زودی آمریکایی‌ها را از کشورشان اخراج خواهند کرد. اکنون این سوال مطرح است که چرا آمریکا 12 پایگاه نظامی در سوریه زده است. تبعا به نظر می‌رسد هدفشان تجزیه سوریه است آنها در صدد ایجاد تفرقه میان کشورهای منطقه و دامن زدن به اختلافات طایفه‌ای هستند.


وی در ادامه درباره لغو همه‌پرسی اقلیم کردستان از سوی ریاست این اقلیم گفت: همان‌گونه که از قبل ارزیابی می‌شد کردها مخالفت خود را با جدایی اعلام کردند و اکثریت کردها خواهان اتحاد و همبستگی ملی عراق هستند. دیدید که بدون خونریزی کردها کرکوک را تحویل دولت و ارتش عراق دادند و تمامیت ارضی عراق تثبیت شد.


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل تاکید کرد: همه‌پرسی نه به مصلحت کردها و نه سنی‌ها و شیعه‌ها بود. مصلحت بر این بود که همه عراقی‌ها همچنان متحد باشند.


در ادامه این دیدار فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه گفت: ما هر زمانی که از ایران دیدار می‌کنیم انگار در کشور دوم خود هستیم. من حامل پیام و درود بشاراسد رئیس جمهوری سوریه به آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری و حسن روحانی رئیس جمهوری و به محضر دولت و ملت ایران هستم.


وی افزود: من در این دیدار دستاوردهایی را که ارتش سوریه و متحدانش به دست آوردند بیان کردم و گفتم که این پیروزی‌ها حاصل حمایت برادران ایرانی ما بوده است.


وی تصریح کرد: اگر حمایت آمریکا از داعش و تروریست‌ها نبود ما خیلی زودتر آنها را از بین برده بودیم ما بارها اعلام کرده‌ایم در جهت مقابله با مواضعی که دولت ترامپ اتخاذ کرده و تلاش‌هایی که در جهت خروج از برجام انجام می‌دهد و اقداماتی که آمریکا در جهت بی‌احترامی به توافقات و تعهدات خودش نسبت به سازمان‌های بین‌المللی از جمله 5+1 انجام می‌دهد در کنار جمهوری اسلامی ایران است.


مقداد تصریح کرد: موضع ما با جمهوری اسلامی ایران در رابطه با مناطق شمال عراق یکسان است ما از همه اقداماتی که ایران و عراق انجام می‌دهند حمایت و موضع جمهوری اسلامی ایران را در مقابل آمریکا تایید می‌کنیم ما حامی دولت یکپارچه عراق هستیم و موضع رسمی سوریه حمایت از وحدت و دولتی یکپارچه در عراق هستیم.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در رابطه با اقدامات نظامی ارتش ترکیه در خاک سوریه گفت: ما در جمهوری سوریه مخالف اقداماتی هستیم که دولت ترکیه در ادلب انجام می‌دهد و خواستار خروج ارتش این کشور از ادلب و خاک سوریه هستیم و از آنها می‌خواهیم حاکمیت سوریه را به رسمیت بشناسند و توافقات انجام شده در مذاکرات آستانه را رعایت کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته