دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آبان 1396 - 12:39

دستورالعمل برگزاری هفته پژوهش و فناوری در استان‌ها + جزئیات

دستورالعمل استانی هفته پژوهش و فناوری تصویب و توسط دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و اصغر افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشورابلاغ شد.
کد خبر : 224817

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این دستورالعمل برای تقویت ستادهای استانی و تعیین سیاست‌ها و برنامه‌های مربوط به هفته پژوهش و فناوری در استان‌ها تدوین شده است تا مسئولان استان براساس خط‌مشی‌های تعیین‌شده هفته پژوهش و فناوری را برنامه‌ریزی کنند.


ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری در سطح استان، تشویق و ترغیب پژوهشگران و فناوران استان به تولید بیشتر علم و فناوری، تبیین وضعیت موجود پژوهش و فناوری و روندها و آینده آن، شناسایی و عرضه یافته‌های پژوهش و فناوری، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهش‌ها و فناوری‌های توسعه یافته، ایجاد فضای تعاملی برای آشنایی ذی‌نفعان حال و آینده واحدهای پژوهشی و فناوری با همدیگر از جمله اهداف ملی برگزاری هفته پژوهش و فناوری است.


همچنین عرضه عملکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، تشویق و تقدیر از پژوهشگران، فناوران، موسسات پژوهشی و دستگاه‌های اجرایی، ارزیابی فعالیت‌های پژوهشی و فناوری یک‌ساله دانشگاه‌ها، موسسات پژوهشی، مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و دستگاه‌های اجرایی در استان و افزایش حساسیت و توجه مدیران استانی به فعالیت‌های پژوهشی و فناوری از جمله اهداف عملیاتی تعیین‌شده در دستو‌العمل برگزاری هفته پژوهش و فناوری در استان‌هاست.


براساس این ابلاغیه برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار و رونمایی از دستاوردهای جدید در استان، برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری استان، جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب ملی) و تجلیل از ایده‌پردازان منتخب استانی، تجلیل از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانش‌آموزی در سطح استان، تبلیغات هدفمند رسانه‌ای در سطح استان، برگزاری نمایشگاه فن‌بازار، مستندسازی یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش و فناوری جدید، برگزاری نشست‌های تخصصی و سمینارها، برگزاری برنامه دانشگاه با درهای باز در یکی از روزهای هفته پژوهش و فناوری، دیدار با برجستگان و پیشکسوتان علمی استان و برگزاری تورهای پژوهشی و تحقیقاتی از برنامه‌هایی است که باید در سطح استان در هفته پژوهش و فناوری برگزار شود.


ستاد استانی هفته پژوهش و فناوری باید در هر استان تشکیل شود که ریاست آن بر عهده استاندار است و ضمن حضور دبیرکل، سایر اعضا هم شامل معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌های استان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی مرکز استان، رئیس پارک علم و فناوری و مسئولان دیگر مراکز علمی استان باید در ستاد استانی حضور داشته باشند.


تصویب سیاست‌ها، جهت‌گیری‌های اصلی و تعیین راهبردهای هفته پژوهش و فناوری، هماهنگی و تصویب برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری، بررسی و تصویب برنامه‌های ارائه شده از سوی کمیته‌های ستاد استانی، بررسی و تصویب منابع مالی موردنیاز، بررسی و تصویب جوایز، لوایح و تندیس‌ها و پیشنهاد روزها و شعارهای هفته پژوهش و فناوری در استان از جمله وظایف این ستاد است.


همچنین در طول این هفته باید جشنواره شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده (شتاب ملی) برای شناسایی، تشویق و معرفی شایستگی‌ها و توانمندی‌های ایده‌پردازان در جامعه و حفظ مالکیت معنوی ایشان و نیز برای ترویج فرهنگ نوآوری و تقویت خودباوری در توسعه فناوری به ویژه فناوری‌های نوین برگزار شود.


باید برای نمایش دستاوردهای پژوهشی و فناوری، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار مربوط به هر استان برگزار و کمیته‌ای مستقل وظیفه برگزاری آن را برعهده بگیرد.


مسئولان برگزاری هفته پژوهش و فناوری در هر استان برای اطلاع از سایر جزئیات و نحوه برگزاری و تشکیل کمیته‌های علمی و عملیاتی می‌توانند دستورالعمل برگزاری را مطالعه کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته