دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس سازمان برنامه بودجه خبر داد:

سهم78 درصدی اوراق مشارکت و اسناد خزانه در بودجه عمرانی

رئیس سازمان برنامه بودجه با بیان اینکه امسال می خواهیم حدود 440 هزار میلیارد ریال (44 هزار میلیارد تومان) در طرح های عمرانی سرمایه گذاری کنیم، گفت: از این رقم مبلغ 345 هزار میلیارد ریال سهم انتشار اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی است.
کد خبر : 224494

به گزارش اقتصادی آنا، محمدباقر نوبخت روز دوشنبه در حاشیه آیین روز ملی آمار و برنامه ریزی که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: پرداخت های عمرانی هر سه ماه انجام می شود و خزانه داری به میزان وصولی، به دستگاه ها بودجه تخصیص می دهد.


وی با بیان اینکه بودجه سال آینده بر مبنای بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد در دست تدوین است، اظهار داشت: در این شیوه دستگاههای اجرایی به میزان هدفی که تعیین شده است، بودجه می گیرند و هر سه ماه برری می شود که چه میزان هدف مورد نظر را انجام داده اند.


نوبخت اظهار داشت: در شیوه کنونی بودحه ریزی، هزینه خدمات، مقدار و هدف دستگاه مبنای کار است و تخصیص ها نیز بر اساس عملکرد انجام می شود.


سخنگوی دولت با یادآوری سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه اقتصاد مقاومی، دستگاه های اجرایی به سمت صرفه جویی در هزینه ها حرکت کرده و آن را رعایت کنند.


نوبخت با تاکید بر اینکه هزینه های صرفه جویی شده را می توان صرف سرمایه گذاری جدید کرد، منابع مالی دولت را با وجود افزایش درآمدهای مالیاتی و نیز انتشار اوراق مشارکت محدود دانست و گفت: اگر قرار باشد هرچه درآمد مالیاتی داریم یا اوراق می فروشیم صرف هزینه های جاری کنیم، چگونه می توان بودجه طرح های عمرانی را تامین کرد.


معاون رئیس جمهوری گفت: اکنون طی هفت ماه 300 هزار میلیارد ریال (30 هزار میلیارد تومان) به طرح های عمرانی تخصیص داده ایم که بخشی از این تخصیص به شکل نقدی بوده است.


نوبخت بودجه عمرانی سال 92 را 20 هزار میلیارد ریال و در سال 95 معادل 420 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: در این مدت بودجه عمرانی 90 درصد اضافه شد.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به بودجه جاری گفت: بودجه جاری دولت در سال 92 معادل 1200 هزار میلیارد ریال (120 هزار میلیارد تومان) بود که اکنون به 2050 هزار میلیارد ریال (205هزار میلیارد تومان) رسیده و حدود 65 درصد رشد داشته است.


نوبخت درباره کاهش درآمدهای نفتی و نگرانی دولت گفت: درآمدهای دولت از محل نفت سال 92 تا کنون به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت به نصف رسیده است؛ زمانی قیمت نفت 104 دلار بود اما اکنون عملکرد متوسط شش ماهه رقم 46 تا 47 دلار را نشان می دهد.


وی پیش بینی کرد، پایان سال قیمت نفت به طور متوسط 50 دلار باشد اما در مجموع درآمدهای دولت از این محل کاهش یافته است.


رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی توانسته بخشی از هزینه های دولت را جبران کند، گفت: در سال های گذشته برای جبران کاستی های دولت از شیوه انتشار اسناد خزانه اسلامی استفاده شد تا دولت در بازه زمانی یک تا دو ساله، پول را به دارندگان این اوراق بازگرداند.


وی در عین حال شیوه انتشار اوراق خزانه برای تامین مالی دولت را یک روش دائمی ندانست و گفت: این روش تنها در مقطعی که قیمت نفت بشدت نزول کرد، می تواند مورد استفاده قرار گیرد.


نوبخت با یادآوری اینکه قیمت نفت دلایل سیاسی و یا غیر سیاسی از 104 دلار در هر بشکه در سال های قبل به کمتر از 25 دلار رسید، گفت: کاهش قیمت وقتی اتفاق افتاد که رقبای سیاسی ما می خواستند ایران را در فشار بیشتری قرار دهند و بشدت عرضه خود را زیاد کردند که قیمت نفت را کاهش دهند.


وی افزود: در آن شرایط یا باید جمهوری اسلامی ایران تسلیم می شد و یا سازوکارهای مختلف راه گریز می یافت و طرح های عمرانی خود را اجرا می کرد.


معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: برای تحقق رشد هشت درصدی به عنوان هدف برنامه ششم توسعه، باید که هدف برنامه ششم توسعه است باید 7700 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری کنیم که یکهزار هزار میلیارد ریال آن (100 هزار میلیارد تومان) برای بودجه های عمرانی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته