دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 مهر 1396 - 12:24
بدری در نطق میان دستور:

نقش مناطق آزاد در توسعه شهرهای مرزی قابل اغماض نیست

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توجه به نقش مناطق آزاد در توسعه مناطق مرزی کشور از نمایندگان خواست در این زمینه رای موثر دهند.
کد خبر : 223974

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، صدیف بدری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق میان از دستور خود، گفت:در شرایطی که از هر گوشه ای از جهان اخباری نگران کننده از خشونت و درگیری تا قتل و ترور به گوش می رسد، جمهوری اسلامی ایران به لطف پاسداران و حافظان جان بر کف خود از نعمت امنیت برخوردار است این امر مایه موباهات همه مردم و مسئولین صدیق نظام است، امید است در سایه این نعمت بزرگ دولت دوازدهم در آغاز راه خطیر خود با برداشتن گام های استوار وعده های خود به ملت را عملی کند.


سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور اظهار داشت: جناب آقای روحانی مهمترین وعده شما در سفر به استان اردبیل در اردیبهشت سال جاری تکمیل پروژه راه آهن اردبیل بود هر چند که این وعده تکرار وعده شما در سفر سال 93 به اردبیل بود اما امیدواریم این بار پاسخی در خور اعتماد مردم شریف استان با عمل به وعده هایتان بدهید.


نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: با وجود کم کاری های صورت گرفته در سال های گذشته در خصوص این پروژه حسن توجه دولت در سال جاری که با افزایش سه برابری بودجه و تبدیل پروژه به یکی از پروژه های اولویت دار دولت در بحث توسعه شبکه ریلی کشور و طرح مباحثی چون استفاده از صندوق توسعه ملی برای تکمیل آن همراه بود، اما باید بگویم که پروژه راه آهن اردبیل-میانه حتی با عنایت اخیر چشم انداز مناسبی ندارد و تکمیل آن تا سه سال آتی نیازمند عنایت ویژه رئیس جمهور است، تا ضمن تحقق وعده هایتان به مردم استان گامی مهم در جهت توسعه زیر ساخت های استان بردارید.


این نماینده همچنین خطاب به وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ضمن تشکر ویژه از سفر اخیر آخوندی و معاونینش به استان اردبیل و بازدید از وضعیت پروژه های عمرانی استان، خواستار تسریع عملیات اجرایی و تکمیل پروژه های در حال اجرا نظیر پروژه 12 ساله راه آهن اردبیل-میانه و همچنین توسعه بزرگ راهی جاده استان اردبیل هستیم.


وی با تاکید براینکه استان اردبیل و حتی شهر اردبیل با هیچ شهری ارتباط آزاد راهی و بزرگ راهی ندارد، افزود:استان اردبیل از این منظر رتبه 29 کشور را دارا است، در حالی که استانی مانند اصفهان بیش از 2 هزار کیلومتر جاده بزرگ راهی و آزادراهی دارد، طول جاده های آزاد راهی اردبیل صفر و بزرگراهی به 100 کیلومتر هم نمی رسد این وضعیت با روح توسعه متوازن کشور و چاره اندیشی و توجه هر چه بیشتر به مناطق کم برخوردار و مرحروم در تضاد کامل است.


صدیف بدری ادامه داد: همکاران مجلس دهم در آغاز فعالیت خود در سال گذشته با رای به یک فوریت و کمیسیون اقتصادی با رای به کلیات لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جدید گامی در خور تحسین در جهت عمل به شعار توسعه متوازن کشور برداشت و اینک پس از کش و قوس فراوان و تعلل دولت در تهیه و ارسال نقشه های این مناطق لایحه در مجلس در انتظار طرح در صحن است.


این نماینده مجلس تاکید کرد: با توجه به نقش غیر قابل اغماض مناطق آزاد در توسعه مناطق مرزی کشور و با در نظر گرفتن تاکید بند 11 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد، امیدواریم بار دیگر شاهد رای موثر و دور اندیشانه نمایندگان به این لایحه باشیم تا توسعه این مناطق را در تاریخ به یادگار بگذاریم.


نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین خطاب به سرپرست وزارت نیرو و وزیر آینده این وزارتخانه گفت: شهرها و روستاهای اردبیل از کم آبی رنج می برند برای ایجاد صنایع دراستان مسئله تامین آب مشکل جدی است و همچنین توسعه اراضی تحت کشت آبی نشان از نیاز شدید استان به حق آبه سنتی خویش دارد.


وی ادامه داد: بر این اساس هر گونه کاستن از حق آبه های استان اردبیل بدون در نظر گرفتن نیازها از حوزه رودخانه ارس به هیچ وجه قابل قبول نیست و خواستار اصلاح و بازنگری طرح های غیر کارشناسانه سال های گذشته هستیم، همچنین در خصوص تکمیل شبکه جمع آوری فاضلاب شهرهای استان اردبیل لازم است تا این پروژه های با تعریف زمان بندی و سرعت مناسب اجرا و تکمیل شود.


این نماینده مجلس با بیان اینکه بخش اعظم اقتصاد استان اردبیل وابسته به کشاورزی است، بیان داشت: اردبیل با دشت های زر خیر خود و نعمت های بی شمار خدادادی از نظر میانگین آب یاری مکانیزه رتبه نازل 27 را در بین استان های کشور دارد همچنین بعد از گذشته ماه‌ها از فصل برداشت گندم هنوز تعداد زیادی از گندم کاران موفق به دریافت کامل مطالبات خود نشده اند در صورتی که وزارت جهاد کشاورزی پول فروش نهاده های کشاورزی و بذر را نقدی از کشاورازن دریافت کرده است.


بدری افزود: عدم خرید تضمینی سیب زمینی به قیمت تمام شده باعث ضرر و زیان کشاورزان شده است، دشت اردبیل به عنوان یکی از مهمترین قطب های سیب زمینی کشور شناخته شده بنابراین عدم خرید تضمینی جفای آشکار و ظلمی غیر قابل تحمل در حق کشاورزان است.


سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خطاب به حجتی گفت: وزیر جهاد کشاورزی به این ناعدالتی صورت گرفته در حق مردم استان اردبیل پایان دهد و پاسخگو باشد و در به زودی نسبت به پرداخت حق و حقوق استان اردبیل اقدام و از این احجاف به حق کشاورزان بیش از جلوگیری شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته