دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 خرداد 1394 - 11:25
دکتر مجید عباسپور خبر داد

برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی روبات آبزیان در واحد علوم و تحقیقات

نخستین دوره مسابقات روبات آبزیان اسفند ماه سال جاری به میزبانی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در دو محور طراحی و ساخت برگزار می‌شود.
کد خبر : 22363

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی این واحد گفت: توجه به کلیه علوم مرتبط با صنایع دریایی را برای پیشرفت و نوآوری در این حوزه ضروری است زیرا در انجام یک پروژه دریایی، مباحث مختلف چون اقتصاد، شیمی، بیولوژی و محیط زیست دریا اهمیت دارد.


دکتر مجید عباسپور با اشاره به برگزاری این مسابقات برای اولین بار در سطح ملی، افزود: اقدامات لازم برای برگزاری مسابقه برای روبات آبزیان در دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات صورت گرفته و امید است در برنامه‌های آتی این مسابقات در سطح بین‌المللی برگزار شود.


وی فلسفه تاسیس دانشکده علوم و فنون دریایی را پیوند کلیه علوم مرتبط به این حوزه تحت یک مجموعه واحد دانست و تصریح کرد: بررسی رفتار پرندگان و آبزیان در دو دهه اخیر در جهان مورد توجه متخصصان قرار گرفته است.


رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات گفت: حرکت آبزیان در آب، از نظر بیولوژیک بیشترین سرعت را همراه با کمترین نیروی مقاومت دارد و مطالعه حرکت این جانداران، راهنمایی مفید برای ساخت شناورها محسوب می شود.


وی با توجه به اینکه ماهی با حالت دادن به بدن خود و ایجاد یک جریان گردابی در آب، موجب پدید آمدن نیرویی می‌شود که او را به سمت جلو می‌راند، ادامه داد: با توجه به اینکه هر کدام از آبزیان از جمله دلفین، کوسه، لاک پشت‌ها و غیره حرکت متفاوتی دارند، طیف وسیع از منابع مطالعاتی برای آشنایی با رفتار هیدرودینامیکی و ساخت شناورهای دریایی وجود دارد.


عباسپور توجه به مکانیزم طراحی روبات آبزیان و گسترش این علم را هدف از برگزاری این مسابقه دانست و اظهار کرد: مسابقه روبات آبزیان، در دور نخست، به صورت ملی و در آینده در سطح بین‌المللی برگزار می شود و مالکیت معنوی این مسابقه متعلق به واحد علوم و تحقیقات است.


رئیس دانشکده محیط زیست و انرژی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: گردآوری متخصصان و مبتکران طراحی روبات آبزیان و ایجاد بستر لازم برای هم‌افزایی فکری آنان از دیگر اهداف برگزاری این مسابقه است.


وی هیئت داوران این مسابقه را متشکل از متخصصان دانشکده های فعال علوم و فنون دریایی دانشگاه هایی چون صنعتی امیرکبیر، شریف، تهران، علم و صنعت و غیره برشمرد و گفت: دانشکده علوم و فنون دریایی واحد علوم و تحقیقات با داشتن آزمایشگاه هیدرولیک دریایی، دوربین عکس و فیلم برداری با قابلیت ثبت 100 هزار فریم در ثانیه، لیزر اسکنر و... توانایی لازم را برای تحقیق و بررسی بر روی روبات‌های آبزی به ویژه برای استفاده در ROV و گردآوری اطلاعات را دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته