الگوی جریانسازی خبری در روابط عمومی طراحی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر افشین محمدی در تشریح این الگو گفت: «یکی از مسایلی که میتواند تاثیر عمدهای در روند فعالیت سازمانها به سمت توسعه و پیشرفت داشته باشد، ایجاد جریان سازی خبری توسط روابط عمومی و گرفتن ابتکار عمل در بین رسانهها است. سازمانهایی که بتوانند مسیر جریانسازی خبری از سوی روابط عمومی های خود را تسهیل کنند، میتوان رشد و شکوفایی را برای آنها انتظار داشت و بر عکس به هر میزان که جریان سازی خبری توسط روابط عمومی، پرورش نیابد انفعال و رخوت سازمانی در مقابل موج تهدیدها و انتظارات مخاطبان را باید برای آنها متصور شد.»
وی افزود: «متأسفانه یکی از غفلتهایی که تاکنون در عرصه نظری و نیز عملی ایجاد شده ، عدم استفاده از ظرفیتهای روابط عمومی بهعنوان «یک سازمان رسانه ای» برای بهره گیری از توان این مخاطبان خاص سازمانی است.»
محمدی ادامه داد: «تاکنون الگوی خاصی از روابط عمومی در زمینه جریانسازی ارائه نشده است و این ناشی از ضعف علمی نظریه روابط عمومی است.آنچه که بنظر می رسد در شرایط فعلی حلال بسیاری از مشکلات روابط عمومی باشد و بهعنوان یک الگوی اصلی و حاکم بر برنامه و راهبردهای ارتباطی عمل کند، الگویی مبتنی بر جریانسازی خبری از سوی روابط عمومی با تاکید بر باز تعریف جایگاه روابط عمومی بهعنوان یک سازمان رسانه ای است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: «دغدغه ذهنی پژوهشگر پس از دو دهه فعالیت تجربی در عرصه روابط عمومی و رسانه و مصاحبههای مقدماتی با افراد کارشناس، این مساله است که اولا چرا روابط عمومی علی رغم ظرفیتها و امکاناتی که در اختیار دارند نتوانسته نقش و جایگاه مطلوب خود را بدست آورد. در پی این دغدغه محقق این مساله را مطرح کرد که اگر روابط عمومی بهعنوان یک سازمان رسانه ای تعریف و در نظر گرفته شود و همچنین اگر مقوله جریان سازی خبری بهعنوان یک عنصر مهم و تاثیرگذار از سوی روابط عمومی ایجاد شود، میتوان امید داشت که جایگاه و اهمیت روابط عمومی ها در جامعه نمود و نفوذ بیشتری پیدا کند.»
وی افزود: «نتیجه اصلی و نهایی این فرایند که مورد نظر این تحقیق نیز بوده و در این الگو نیز نشان داده شده است خروج روابط عمومی از انفعال و تبدیل آن به سازمان رسانه ای پویا، کنش گر و خلاق است که می تواند ابتکار عمل رسانه ای در پوشش خبری در حوزه سازمان متبوع خود بدست گیرد.»
محمدی ادامه داد: «این نتیجه از اینرو مهم است که اکنون روابط عمومیها حتی در مقابله با ضعیف ترین و کم مخاطبترین رسانهها نیز گارد انفعالی دارند، بطوریکه یک رسانه حتی کم نام و نشان نیز میتواند با درج خبری هرچند کذب یا ناقص، لرزه بر اندام مسئولان و دستاندرکاران یک سازمان وارد کند و آنها ناچار شوند یا به درج جوابیه بسنده کنند و یا آنکه هزینههای بدنام شدن سازمان خود در بین افکار عمومی را بپردازند، در حالیکه نتیجه جریانسازی خبری می تواند گرفتن ابتکار عمل رسانه ایی، حداقل در حوزه پوشش خبری سازمان متبوع و کاهش موج آفرینی رسانههای رقیب نسبت به سازمان باشد.»
این تحقیق با راهنمایی دکتر افسانه مظفری و مشاوره دکتر رها خرازی و دکتر محمد سلطانیفر انجام گرفته است.
انتهای پیام/