دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
یادداشت احمد مسجد جامعه ای برای جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران:

«فیلم کوتاه» جانِ سینماست/ فرصت دیده شدن این فیلم‌ها باید فراهم شود

کد خبر : 223322

طى این سالها در جمع جوانان فیلمساز و علاقمندان به فیلم کوتاه حاضر شده ام و آثار زیبا و خلاقانه آنها را در جشنواره فیلم کوتاه تهران دیده ام. امشب نیز در پردیس ملت و در سى و چهارمین جشنواره بین المللى فیلم کوتاه تهران چند فیلم کوتاه را با تماشاگران دیدم.
"فیلم کوتاه" جانِ سینماست. فیلم کوتاه هنری‌ترین و ارزشمندترین اثر سینمایی‌ست، سینما بدون فیلم کوتاه معنا ندارد و ریشه درخت صد و اندی ساله‌ی سینما چیزی جز فیلم کوتاه نیست. رویکرد نسل نو به کوتاه گفتن، کوتاه خواندن، کوتاه نوشتن و کوتاه دیدن حرکتی است از گزین محوری به جمع محوری. حرکتی از این باور قدیمی که در هر جمع یکی خردمند است و مدام و متوالی می گوید و می نویسد و نمایش می دهد و دیگران مخاطبانی گنگ و خاموش که نهایت حضورشان تاییدی کوتاه و فرمایشی است. حرکت از این باور قدیمی به سمت عملی کردن نگاه دیگر که می گوید”همه چیز را همگان دانند”. نگاه نخست نگاهی مونولوگ محور یا تک گویانه است و نگاه دوم نگاهی دیالوگ محور -دو گویانه- است.این تنها در گفتار و نوشتار صادق نیست؛ در عرصه ی فیلم هم صدق می کند.


کم گویی و گزیده گویی ویژگی های بارز و پسندیده ی نسل نو سینمای جوان است که به آن ها امکان گفت و گو را می دهد؛ امکانی که در نسل های پیشین به ندرت فراهم می شد. باید ظهور این نسل و امکانات تکنولوژیک ارتباطی همزاد این نسل را به فال نیک گرفت و از فرصت و موقعیت ایجاد شده در سینما بهترین فایده را برد. امکان تکنولوژیک امروزه به انسان اجازه می دهد در گفت و گو، به اطرافیان فیزیکی خود محدود نماند و با مخاطبانی در سراسر جهان گفت و گو کند و ایده هاى خلاقانه اش را با دیگران به اشتراک بگذارد. هم چنین این امکان تکنولوژیک چنان گسترده و در دسترس است که هر علاقمندى می تواند فیلمسازى را تجربه کند.


فیلم کوتاه حیطه‌ی جوان‌ تر هاست، فیلم کوتاه جایگاه موجزگویی، خلاقیت و تجربه‌گرایی است. آینده‌ی سینمای حرفه‌ای متعلق به همین جوان‌هایی است که امروز در سراسر ایران فیلم کوتاه می‌سازند. در سینماى ایران فیلم کوتاه الگوهای زیبایی ارائه داده و آثار ارزشمندی پدید آورده است که زمینه ساز سینمای داستانی و حضور گسترده تر فرهنگ و هنر این سرزمین در عرصه جهانى شده است.


امروز فیلم کوتاه ایران در اوج بالند‌گی‌اش قرار دارد و بیشترین افتخارات داخلی و خارجی و تربیت نیرو، حاصل موجودیت آن است. با توجه به این پتانسیل، لازم است به ریشه‌های سینمای ایران بیشتر ارج گذاشته و فرصت نمایش فیلم هاى کوتاه در سالن هاى سینما، تلویزیون و شبکه هاى مجازى فراهم شود. مخاطبان سینما، فیلم کوتاه را دوست دارند، فرصت دیده شدن این فیلمها باید فراهم شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب