صادرات 7 میلیارد دلاری اوپکس در سال 95/ سهم 65 درصدی فرآوردههای نفتی از صادرات به اقلیم کردستان
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، احسان باقریان نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: عمده محصولات صادراتی این اتحادیه مربوط به محصولات پتروشیمی میشود که 3/5 میلیارد دلار را شامل شده است.
وی ادامه داد: واحدهای روغنی و پارافینی 1/2 میلیارد دلار، محصولات هیدروکربوری 1/5 میلیارد دلار و تولید قیر 800 میلیون دلار از صادرات این اتحادیه را شامل میشود.
باقریان گفت: طبق آمار به دست آمده عمده کشورهای هدف کشورهای همسایه بودهاند که شامل افغانستان و عراق میشود. همچنین آسیای میانه، اروپای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین نیز جزء مقاصد صادراتی محصولات اتحادیه فرآوردههای نفتی بودهاند.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به تولید 5/2 میلیون تن قیر در کشور افزود: 3 میلیون تن آن صادر و حدود 2/2 میلیون تن به مصرف داخلی میرسد.
وی به مشکلات تولید قیر در کشور اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل در این زمینه قیر تهاتری است که وزارت نفت باید برای راه روستایی تحویل دهد.
باقریان میزان قیر تهاتری را 4 میلیون تن در سال اعلام کرد و افزود: این عدد کارشناسی نیست و باید کاهش پیدا کند زیرا به صادرات قیر لطمه میزند.
وی اصلیترین خواسته اتحادیه را ایجاد نهاد رگولاتوری عنوان کرد و ادامه داد: به طور مثال در صادرات محصولات متانول در سالهای آینده به مشکل خواهیم خورد زیرا تولید کنونی متانول 5/5 میلیون تن است و با اجرای برنامههای در دست این رقم به 11 میلیون تن خواهد رسید. این پایان کار نیست و تا سال 2020 با توجه به برنامههای توسعهای تولید متانول بالغ بر 17 میلیون تن خواهد بود.
به گفته نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی این حجم از یک محصول باعث ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان داخلی در بازارهای بینالمللی میشود بنابراین باید یک نهاد مشخص برای صادرات محصولات و قیمتگذاری خوراک وجود داشته باشد تا از رقابت مخرب جلوگیری کند.
باقریان ادامه داد: اتحادیه برای همسو کردن سیاستهای تولیدکنندگان داخلی قدمهایی برداشته اما این قدمها علاج کوتاه مدت است و برای بلند مدت باید ایجاد نهاد رگولاتوری با هدف تنظیم خوراک و قیمتگذاری در دستور کار دولت باشد.
وی با اشاره به لزوم بازاریابی برای صادرات محصولات پتروشیمی گفت: محصولات پتروشیمی به دو گروه تقسیم میشوند برخی از این محصولات به علت اضافه تقاضا نسبت به عرضه مشکلی برای فروش ندارند اما برخی دیگر برای فروششان به بازاریابی فعال نیازمندند.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اکنون بازاریابی محصولات پتروشیمی به خوبی در جریان است و حتی یکی از پتروشیمیها موفق شد هفته گذشته در اروپا السی باز کند تا محصول خود را به فروش برساند.
وی به مشکل پیش آمده در صادرات به اقلیم کردستان اشاره کرد و افزود: مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا صادرات را به این منطقه متوقف کند.
به گفته باقریان حجم زیادی از ترانزیت صورت گرفته در کشور به این بخش بود به طوری که 65 درصد از صادرات ایران به اقلیم کردستان را فرآوردههای نفتی تشکیل میدادند.
وی افزود: نکتهای که وجود دارد این است که با توقف صادرات ظرفیت این بخش اکنون تعطیل است و این در حالی است که بازارهای اقلیم کردستان به دلیل وجود تعرفههای ترجیحی و همچنین استانداردهای در دسترس برای ایران بازار مطلوبی بود.
نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اگر بخواهیم رویههای صادراتی لطمه نبینند دولت باید صادرات به عراق را پیگیری کند زیرا در این کشور فضای مناسبی برای صادرات وجود دارد که با رفع مشکل نظام بانکی میتواند از این فرصت به خوبی استفاده کرد.
باقریان تاکید کرد: در زمان تحریمها بخش خصوصی در کنار دولت به خوبی عمل کرد و توانست در صادرات فرآوردههای نفتی و میعانات گازی کمک زیادی انجام دهد. در واقع بخش خصوصی به عنوان یک سوپاپ اطمینان در آن زمان نقش خود را ایفا کرد. اکنون لازم است تا دولت در کنار بخش خصوصی باشد تا کارها به لحاظ اقتصادی به خوبی انجام شود.
انتهای پیام/