دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1396 - 14:06
آنا گزارش می‌دهد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا، پلی از دانش به کار

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در شهرستان‌های ورامین و پیشوا در استان تهران و ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده ‌است.
کد خبر : 222110

به گزارش خبرنگار آنا، این واحد دانشگاهی که هفتم مرداد ۶۴ در یک ساختمان کوچک و با ۳۵ دانشجو کار خود را آغاز کرد، اکنون با درجه جامع دارای پنج دانشکده کشاورزی، مامایی و پرستاری، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم زیستی است.


انتخاب دانشگاه خوب دغدغه‌ خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌هاست. آنها ضمن آنکه تلاش می‌کنند درس بخوانند و رتبه خوبی در کنکور بیاورند‌ بخشی از هوش و حواس‌شان را هم می‌گذارند برای پیدا کردن دانشگاهی که بهترین شرایط را برای درس خواندن و پیشرفت‌شان دارد. بعضی از ویژگی‌هایی که برای انتخاب یک دانشگاه مناسب مفید است عبارتند: از رتبه علمی، وضعیت استادان، نسبت استاد به دانشجو، نسبت فضای آموزشی به دانشجو، وضعیت تشکل‌های دانشجویی و کانون‌ها. دانشگاهی که در این ویژگی‌ها سرآمد باشد، می‌تواند سکوی پرشی برای موفقیت‌های دیگر شما باشد.


تأسیس تا تثبیت


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در شهرستان‌های ورامین و پیشوا در استان تهران و ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده ‌است. این واحد که در هفتم مرداد مرداد ۶۴ در یک ساختمان کوچک و با ۳۵ دانشجو کار خود را آغاز کرد در حال حاضر با درجه جامع دارای پنج دانشکده کشاورزی، مامایی و پرستاری، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم زیستی است. این پنج دانشکده در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرای نزدیک به ۱۶ هزار نفر از دانشجویان کشور است. تا امروز حدود ۴۳ هزار دانشجو از این واحد جامع علمی فارغ‌التحصیل شده‌اند که حدود ۷۰درصد دانشجویان این واحد دانشگاهی بومی منطقه هستند و این مهم در همه مقاطع دغدغه خانواده‌های منطقه را به اندازه قابل‌توجهی کاهش داده است.



این واحد دارای ۴۵۰ نفر کارمند بوده و اعضای هیات علمی و حق‌التدریس آن ۷۸۳ نفر عضو هستند. همچنین دارای ۱۵۰ هکتار زمین و فضاهای آموزشی و پژوهشی است. داشتن چنین مزایایی این واحد را در زمره بهترین واحدهای دانشگاهی کشور قرار داده و باعث شده است رتبه ۱۲۴ را در بین ۲۵۰۰ دانشگاه کشور به دست آورد.


افتخارات دانشگاه


این واحد مقام نایب‌قهرمانی ربات‌های ترابری پیشرفته در ششمین جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور بیش از ۴۸ شرکت‌کننده از ۲۰ کشور جهان، کسب رتبه دوم مسابقات نانو، کسب مدال نقره در همایش علمی نجوم در هندوستان، کسب رتبه برتر در جشنواره فرهیختگان و کسب رتبه برتر در جشنواره کارآفرینی و بیش از ۴۰ مورد اختراع را در کارنامه خود دارد.


خبرهای خوش برای علاقه‌مندان رشته‌های پزشکی


دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا و قرچک یکی از اولویت‌های خود را توسعه و توجه به رشته‌های پزشکی قرار داده است. توسعه رشته‌های پزشکی متناسب با نیازهای منطقه یکی از برنامه‌های اصلی واحد به شمار می‌رود. پروژه بیمارستان 96 تختخوابی این واحد دانشگاهی با هدف ارتقای سطح پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه و همچنین تامین نیازهای آموزشی دانشگاه در حال اجرا است. در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد تکمیل شدن و راه‌انداز‌ی فازهای مختلف این بیمارستان خواهیم بود.


به جای پرداخت شهریه کار کنید


شهرستان‌های ورامین- پیشوا به دامداری و کشاورزی شهره هستند. همین ویژگی اقتصادی باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا برای کاهش وابستگی به شهریه‌ها برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای بهره‌برداری از این شرایط انجام دهد؛ بهره‌برداری‌ای که تا‌کنون نتیجه‌بخش بوده و کماکان ادامه دارد و توانسته ضمن تامین بخشی از هزینه‌های دانشگاه در برخی رشته‌هایی که مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی بوده و توسط دانشگاه راه‌اندازی شده‌اند - مانند رشته‌های علوم کشاورزی، دامپروری و زراعت‌- دریافت شهریه خود را متوقف کند. در این بخش می‌توانید با برخی از این اقدامات آشنا شوید.


دانشگاهی که تولید کننده گوشت است


با پیش‌بینی انجام گرفته با توسعه و راه‌اندازی واحد یک هزار راسی که در حال ساخت است سالانه ۵۵۰ تن گوشت قرمز تولید خواهد شد.


این واحد گوشتی در فضایی به متراژ۳۰ هزار مترمربع و کاملا مجهز به امکانات روز بوده و کلیه امور به شکل مکانیزه صورت می‌پذیرد. این واحد علاوه‌بر تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی واحد‌، صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت. باغداری و زراعت از کشت غلات و علوفه تا باغ پسته 10 هکتار از اراضی واحد ورامین- پیشوا به کشت غلات و تولید علوفه اختصاص پیدا کرده است که محصول برداشتی به منظور تامین خوراک مورد نیاز دام‌های موجود مصرف می‌شود.


کشت یونجه‌، ذرت‌، گندم و جو به صورت مکانیزه و تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار با حداقل مصرف و بالاترین راندمان از نظر تولید صورت می‌گیرد. گفتنی است مزارع آموزشی و تحقیقاتی این واحد با استفاده از پتانسیل‌ها، امکانات و نیروی انسانی موجود فعالیت کرده و سعی شده است بدون استفاده از سموم شیمیایی و با روش‌های جدید و سنتی برای دفع آفات ، کنترل‌های لازم صورت گیرد.



همچنین تولید پسته در فضایی به متراژ یک هکتار و تولید سالانه 3.5 تن از دیگر تولیدات کشاورزی واحد محسوب می‌شود.


گلخانه‌ای برای دانشجویان گل


اکنون گلخانه واحد در فضایی به متراژ سه هزار متر‌مربع به منظور تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی فعال است و برای توسعه آن تا سقف ۱۳ هزار متر مربع اقدامات لازم صورت گرفته است‌.


اکنون تولید خیار درختی این مجموعه ۲۴ تن در هر دوره 6 ‌ماهه است که پس از عملیاتی شدن طرح پیش‌بینی شده به ۳۰۰ تن در هر دوره افزایش یابد.


از ویژگی‌های این کشت می‌توان به کاهش یک دهمی مصرف آب وکنترل مطلوب آفات و بیماری‌ها اشاره کرد.
تولید مرغ از مصرف در سلف تا توزیع میان استادان و کارکنان


واحد مرغداری دانشگاه در حال حاضر با ۱۰ هزار قطعه سالانه100 تن مرغ تولید می‌کند و توسعه‌ این مجموعه جهت افزایش سه برابری تولید آن در حال پیگیری است.


تولید مرغ این واحد به صورت ارگانیک بوده و علاوه بر رفع نیازهای پژوهشی و تامین نیازهای سلف دانشجویی واحد با قیمت تمام شده میان استادان و کارکنان به منظور رفاه حال آنها توزیع می‌شود.
راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز تکثیر و پرورش ماهی گرمابی و سرد‌آبی در منطقه


این واحد دارای یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید و پرورش ماهی‌هایی است که در هر دوره 100 تن ماهی تولید می‌کند. ضمن آنکه محلی برای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته