دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

شتاب رشد نقدینگی کند شد

نقدینگی در کشور همچنان در حال افزایش است اما آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که شتاب رشد آن نسبت به سال گذشته کمتر شده‌است.
کد خبر : 221377

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، نقدینگی در پایان مرداد ماه سال جاری به 13662.6 هزار میلیارد ریال رسید که در مقایسه با اسفند سال گذشته رشدی 9 درصدی را نشان می‌دهد.


با این حال این رقم در مقایسه با مرداد ماه سال 95،‌نشان دهنده افزایش 24.3 درصدی است و این در شرایطی است که میزان نقدینگی مرداد ماه سال 95 در مقایسه با سال 94،‌ از افزایشی 29.2 درصدی حکایت دارد.


این آمار نشان می‌دهد که با وجود ادامه روند افزایش نقدینگی در کشور اما شتاب این افزایش کم شده است.


همچنین آخرین آمار اقتصادی بانک مرکزی،‌رشد پول در کشور را 1.7 درصد و رشد شبه پول را 10.1 درصد اعلام کرده است.سهم شبه پول از کل نقدینگی ۱۲۰۰ هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان، سهم پول ۱۶۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان است؛ حجم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص نیز ۳۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان است که در یک سال منتهی به مرداد ماه امسال ۵.۱ درصد رشد کرده است.


اهمیت رشد بالای شبه پول در کشور آن است که این بخش از دارایی های هر جامعه در کنترل تورم نقش مهمی ایفا می کند.


شبه پول نقش ضد تورمی در اقتصاد یک جامعه دارد زیرا دارندگان پول برای مدتی از هزینه کردن آن میزان منصرف شده‌اند، بنابراین اگر دولت‌ها بخواهند تورم را کنترل کند باید با اعمال سیاست‌های جذاب از قبیل افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی پول موجود در جامعه را جذب کرده تا بتوانند با کاهش تقاضا تورم را کنترل کند.


بنابراین این آمار نشان می دهد سیاست های دولت همچنان بر روی کنترل تورم تمرکز دارد.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته