دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1396 - 09:38
شیخیانی در گفت‌وگوی مشروح با آنا:

برخی از ذخیره سیاسی اصلاح‌طلبان استفاده ابزاری کردند/ روحانی تعهدی به اصلاح‌طلبان ندارد

دبیرکل حزب مردم درباره خواسته‌های جبهه هماهنگی اصلاح‌طلبان و شورای‌عالی سیاست‌گذاری از روحانی توضیحاتی را ارائه داد.
کد خبر : 219897

«امرالله شیخیانی» در گفت‌وگوی مشروح با خبرنگار احزاب خبرگزاری آنا، درباره اظهارنظر برخی تئوریسن‌های اصلاحات مبنی بر عملکرد غیرشفاف شورای‌عالی اصلاح طلبان، اظهارداشت: با توجه به چالش‌ها و آسیب‌هایی که در دوره اول شورای‌عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان بوجود آمد و باعث افتراق و انشقاق میان اعضای این جریان و حذف خودی‌ها و حتی اعتراض اعضای اصلی اصلاح طلبان شد، لذا اگر بخواهیم این شورا به فرجام خوبی برسد و بتواند در عرصه سیاسی کشور و جامعه نقش آفرینی کند، باید بر آنچه گذشت بازنگری و آسیب شناسی داشته باشد.


دبیرکل حزب مردم تصریح کرد: از بزرگترین مشکلاتی که برای شورای‌عالی اصلاح طلبان پیش آمد این بود که افرادی در لیستش قرار گرفتند و زمانی که رای آوردند در مجلس علنی و غیرعلنی نشان دادند که از لیست اصلاح‌طلبان به عنوان ابزار استفاده کرده‌اند.


وی با تاکید بر اینکه شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان باید در ساختار، محتوا و اعضا تجدید نظر کند، اضافه کرد: این شورا آنقدر بر افرادی که در لیست قرار گرفتند اشراف نداشت تا نگذارد از صندوق و ذخیره سیاسی اصلاح‌طلبان استفاده کنند و بعد هم که آثار لیست امید و آنچه در مجلس گذشت را دیدید. در انتخابات شوراهای شهر و روستا هم بار دیگر مشاهده کردید که دوستان ما دچار چالش شدند و مورد نقد قرار گرفتند؛ حتی تهمت‌هایی هم زده شد که برای قرار گرفتن افراد در لیست بده بستان وجود داشته است.


شیخیانی اظهارداشت: اگر شورای‌عالی در ساختار، مقصد و محتوا مورد بازبینی قرار نگیرد این انشقاق آنقدر افزایش پیدا خواهد کرد که به نزاع‌های گفتمانی می‌انجامد و سرانجام ضرر غیرقابل جبرانی به ایده و خاستگاه اصلاح طلبی وارد خواهد ساخت که ما به عنوان اصلاح‌طلبان اعتدالگرا این را نمی‌خواهیم.


به گفته دبیرکل حزب مردم، کارکردهایی که افراد حقیقی و حقوقی داشته‌اند و انتصاب‌ افراد به اصلاح‌طلبی و مضراتی که مبتلای این اندیشه است، چهره اصلاح طلبی را مخدوش کرده است.


وی باردیگر با تأکید بر لزوم بازنگری در اصل نگاه و ایده اصلاح‌طلبی و مکتب اصلاحات، گفت: باید پالایشی در این جریان صورت بگیرد تا مسیر اصلی مشخص شود و آن اصلاح‌طلبی واقعی که از ارزش‌ها دفاع می‌کرد، ظهور و بروز کند. چرا که برخی اصلاح‌طلبی را انحراف و مساوی با کج‌روی و فتنه می‌دانند. در صورتی که چنین چیزی نیست. اصلاح‌طلبی مملو از ارزش، عقیده، اخلاق و پایبندی‌های اعتقادی است.


دبیرکل حزب مردم خاطرنشان کرد: نقدها به راس شورای‌عالی سیاست‌گذاری و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و انشقاقی که وجود دارد آتیه خوبی برای اصلاحات ندارد.


اصلاح‌طلبان نباید بدون پیش‌شرط از روحانی حمایت می‌کردند


شیخیانی با اشاره ادعاهایی مبنی بر اینکه بقای ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان منوط به عملکرد حسن روحانی در قبال آنان است، بیان داشت: ما از همان ابتدا معتقد بودیم جبهه اصلاح‌طلبان و شورای‌عالی سیاست‌گذاری نباید بدون پیش‌شرط از روحانی حمایت کند. منتهی آقای عارف در راس این جبهه و دیگران، بدون پیش شرط اعلام حمایت کردند و دلیلش هم این بود که می‌خواستند فقط طرف مقابل رای نیاورد و قوه مجریه را در دست نگیرد.


وی اضافه کرد: روحانی این مفهوم را خوب فهمید و اکنون می‌بینیم که اعتراض اصلاح‌طلبان به حقوقشان را بر نمی‌تابد. مشکل اینجاست که اینها پیمان سیاسی نداشتند و ائتلافی صورت نگرفته است که آقای روحانی را نسبت به اصلاح‌طلبان متعهد کند. اما روحانی بدون اینکه به زبان بیاورد، این را تفهیم می‌کند. لذا عدم تمکین و کم محلی کردن و رفتارهایی که از سوی او دیده می‌شود هم در واقع همین مسأله را القا می‌کند که اصلاح‌طلبان با من پیمانی نداشتند و خودشان پذیرفتند که من بیایم و دیگری نیاید.


دبیرکل حزب مردم با بیان اینکه اگر به چینش مدیران روحانی از سطح یک روستا تا استان نگاه کنید می‌بینید که کم نیستند اصلاح‌طلبان و یا اشخاصی تحت عنوان اصلاح‌طلبی که در قوه مجریه مناصب مدیریتی گرفتند و در شهرستان‌ها و استان‌ها در سطوح مختلف استانداری و فرمانداری مشغول فعالیتند.


شیخیانی تصریح کرد: به طور قطع وفاق اعتدال و اصلاحات باعث شد تا حسن روحانی به اینجا برسد و بتواند جبهه مخالف را در عرصه انتخابات شکست دهد؛ اما واقعیت این است که ارزیابی دقیقی مبنی بر اینکه کدام جناح از اصلاحات یا اعتدال در موفقیت روحانی نقش بیشتری داشته‌اند صورت نگرفته است. کما اینکه هسته اعتدالگرایان مانند آقایان نوبخت، واعظی، ترکان نیز از سال 84 نیروهای خود را در کشور چیده‌اند و نمی‌توان تأثیر آنان را در انتخابات دوازدهم نادیده گرفت.


وی خاطرنشان کرد باید پذیرفت آنگونه که رئیس دولت اصلاحات از روحانی حمایت کرد و دیدگاه‌هایی که مرحوم هاشمی درباره وی داشتند باعث شد که روحانی از این سخنان وام گرفت و رای آورد. اما اینکه بخواهد خواسته اصلاح طلبان را برتابد خواسته منطقی‌ای در حوزه سیاسی نیست.


تغییر نظام ریاستی به پارلمانی اشتباه است


وی درباره مسائل مطروحه درباره بازنگری قانون اساسی و تغییر نظام ریاستی به پارلمانی هم گفت: تغییر در قانون اساسی برای هر کشور مترقی، پیشرفته‌ و پویا ضروری است. ببنید اتحاد جماهیر شوروی در طول 74 سال عمر کمونیست بیش از 8 بار قانون اساسی خود را اصلاح کرد. البته قانون اساسی ما هم برای دومین بار در زمان حیات حضرت امام اصلاح شد.


شیخیانی بابیان اینکه قانون اساسی و یا هر قانون دیگر تراوش یافته از فکر و ذهن انسان‌هاست بنابراین هر قانونی متأثر از زمان مکان و سیاست روز است، تصریح کرد: به همین دلیل قانون اساسی ما هم نیاز به بازنگری دارد؛ اما این کار مهم باید با سازوکاری مناسب و با موافقت مقام معظم رهبری صورت پذیرد.


دبیرکل حزب مردم درباره تغییر نظام ریاستی به پارلمانی نیز خاطرنشان کرد: تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی به لحاظ کمی و کیفی اشتباه است. کشورهای زیادی را می‌توان مثال زد که در نظام ریاستی موفق‌تر عمل کرده‌اند به طور مثال کشور ترکیه با تلاش فراوان از نظام پارلمانی به ریاستی رفت و می‌بینیم که امروز در عرصه داخلی و خارجی موفق‌تر هستند. لذا باید ببینیم سازوکار نظام ریاستی در کدام قسمت اشکال دارد و آن را اصلاح کنیم. باید ارتباط میان سه قوه را در قانون بررسی و اصلاح کنیم. اما معتقدم تغییر نظام ریاستی به پارلمانی خبط و اشتباه است.


گفت‌وگو از معصومه رضاییان


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب