دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد

فرصت‌سازی 30 ساله دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه دامپزشکی آذربایجان غربی

بیشترین محل درآمد مردم استان آذربایجان غربی از بخش کشاورزی و دامپروری است و همین موضوع باعث شده تا نیاز استان به متخصصان دامپزشکی برای کنترل سلامت دام‌ها ضروری به نظر آید.
کد خبر : 219556

گروه واحدهای دانشگاه آزاد آنا، علی گلابی رضایی: با توجه به جایگاه دامپروری و کشاورزی در استان آذربایجان غربی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تشخیص این موضوع از سال 67 و با راه اندازی رشته دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه ای درصدد فرصت سازی و پاسخگویی به نیازهای دامپزشکی استان برآمد.


امروز با گذشت نزدیک به 30 سال از آن روزها، علاوه بر ایجاد دانشکده ای مجهز با حدود 30 عضو هیات علمی تمام وقت در واحد ارومیه مختص این رشته، آزمایشگاه های مختلف از جمله آزمایشگاه مرجع، درمانگاه تخصصی دام بزرگ، کوچک و طیور، داروخانه و کلینیک های مجهزی در دانشگاه و شهر در حوزه دامپزشکی وابسته به دانشگاه آزاد واحد ارومیه فعالیت می کنند.


به گفته متخصصان رشته دامپزشکی این دانشگاه، این تعداد استاد در یک رشته یکی از علل پیشرفت چشمگیر دامپزشکی استان به شمار می آیند. اکنون 430 نفر در مقطع دکتری حرفه ای دامپزشکی و چهار نفر در مقطع دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی مشغول به تحصیل هستند.


از سال 67 تاکنون تعداد یک هزار و 330 نفر دانشجوی رشته دکتری دامپزشکی نیز در این دانشکده با مدرک دکتری حرفه ای دامپزشکی فارغ التحصیل شده اند.


مناسبت روز ملی دامپزشکی باعث شد تا در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، رئیس دانشکده دامپزشکی واحد ارومیه و دو نفر از استادان باسابقه این دانشگاه بیشتر به کارکرد رشته دامپزشکی در این استان بپردازیم.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی هم معتقد است که نقش دامپزشکان در سلامت جامعه انسانی مهم است، پس نباید نقش دامپزشکان مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد.



عزیز جوان پور تاکید می کند: «نقش دامپزشک در افزایش بهره وری تولیدات دامی که سهم قابل توجهی از اشتغال در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده از اهمیت بالایی برخوردار است. ‌دامپزشکی به عنوان یکی از پایه های اصلی سلامت جامعه محسوب می شود و اگر یک دامپزشک وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد، سلامت جامعه به خطر می‌افتد.»


رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه درباره کدرشته های دامپزشکی به خبرنگار آنا می گوید: «این دانشکده دارای رشته های دکتری تخصصی جراحی دامپزشکی، دکتری تخصصی آسیب شناسی دامپزشکی، دکتری حرفه ای دامپزشکی، کارشناسی ناپیوسته علوم آزمایشگاهی دامپزشکی و کاردانی تکنولوژی تولیدات دامی است.»


مهدی رضایی تاکید می کند: «درمانگاه های تخصصی دانشکده دامپزشکی با دریافت هزینه پایین تر از تعرفه های مصوب به صورت آموزشی در بخش های مختلف به متقاضیان خدمات می دهد.»



رضایی در واکنش به تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته می گوید: «افزایش فارغ التحصیلان بیکار رشته دامپزشکی از اصلی ترین مشکلات کنونی این رشته محسوب می شود.»



تعدد دانشکده های دامپزشکی در سطح کشور و نبود برنامه ریزی های مناسب از اصلی ترین دغدغه های رشته دامپزشکی در شرایط کنونی است؛ این جمله را رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و دانشیار انگل شناسی واحد ارومیه می گوید.


سهراب رسولی می افزاید: «نظام دامپزشکی انسجام لازم مانند نظام پزشکی را ندارد و نبود سیاست گذاری های مناسب، سبب افزایش بیکاران در حوزه دامپزشکی شده است.»


محمد حسین صادقی استاد پیشکسوت این دانشگاه نیز معتقد است که در شرایط حاضر رشته دانشگاهی که نتواند علم را به ثروت تبدیل کند محکوم به شکست است. موفقیت دانشکده های دامپزشکی در گرو حرکت در مسیر کارآفرینی و تولید ثروت است.


استادیار دانشکده دامپزشکی واحد ارومیه از قدیمی بودن سرفصل دروس انتقاد کرده و تاکید می کند: «این موضوع از مشکلات اصلی رشته دامپزشکی است و باید سرفصل ها با تعریف جدید به سمت عمل گرایی پیش رود تا نیروهایی تربیت شوند که به طور عملی وارد بازار کار شوند.»



هر چند تلاش یک دانشگاه در یک حوزه تخصصی مانند دامپزشکی برای استانی به وسعت آذرباجان غربی ناکافی است، اما نگاه رو به جلو و درآمدزا می تواند تاثیر شگرفی روی پیشرفت آن حوزه در آینده نزدیک داشته باشد.


همانطور که دامپزشکی در 30 سال گذشته در این استان رشد چشمگیری داشته و این پیشرفت را مرهون دانشگاه آزاد اسلامی است، با نگاه درست مسئولان دانشگاه، رشته های مهم و اقتصادی بسیاری نیز همچون دامپزشکی می تواند با همت دانشگاه باعث پیشرفت، اشتغالزایی و رونق بیش از پیش استان شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته