دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1396 - 15:52
داود حیدری در گفت‌وگو با آنا

صهیونیست‌ها پایگاهی‌ قوی در اسکاندیناوی دارند

رئیس انجمن دوستی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران و نروژ گفت: دلیل قدرت گرفتن احزاب اسلام‌ستیز در حوزه اسکاندیناوی این است که صهیونیست‌ها از پایگاه قوی‌ای برخوردارند و اینکه سرمایه‌گذاری وهابیون عربستان، مجالی برای نفوذ تلاش‌های گروه‌های اسلامی باقی نگذاشته‌است.
کد خبر : 217876

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا-مجتبی اسماعیلی: روز گذشته (سه‌شنبه) بود که مسئول پیش دبستانی «سندباد» در سوئد در مصاحبه با رسانه‌های خبری گفت حدود دو سالی است که افراد تندرو به‌طور مداوم شیشه‌های آنجا را می‌شکنند و بر روی دیوارهای مرکز شعارهای نفرت‌آمیز علیه اسلام و مسلمانان می‌نویسند.


همچنین هفته گذشته نیز اینگر استوبرگ، وزیر مهاجرت دانمارک با بازنشر کاریکاتورهای توهین‌آمیز در رابطه با رسول اکرم (ص)، چنین اقداماتی را افتخارآمیز دانست.


البته اینها تنها اقداماتی نیست که تندروهای اسکاندیناوی علیه مسلمانان انجام داده‌اند و همواره در سال‌های گذشته این رویه وجود داشته و حتی اعمال تندروانه‌تری را نیز شاهد بوده‌ایم. داود حیدری، رئیس انجمن دوستی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران و نروژ درباره علل و ریشه‌های این موضوع گفت: «با توجه به اینکه در حوزه نروژ حضور و موضوع دیپلماسی عمومی را برعهده داریم، اسلام هراسی و گرایشات اینچنینی با توجه به نفوذی که صهیونیسم در آن منطقه دارد و موضوعات مربوط به زمان سلمان رشدی و حمایت‌های لابی صهیونیسم به رهبری آمریکا و انگلیس، نقش پر رنگ‌تری نسبت به منطقه حوزه بالکان و اروپا داشته است.»


وی افزود: «علت بروز گرایشات اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی این است که لابی صهیونیسم به رهبری آمریکا و انگلیس از نفوذ اسلام در آن مناطق هراس دارند. چه اینکه هم اکنون اسلام در آن منطقه نفوذ کرده است و مراکز اسلامی امام علی(ع) در نروژ، مرکز اسلامی رسالت در سوئد و مراکز دیگری که در دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی فعالیت‌های زیادی دارند در تلاش هستند تا اسلام را دین دوستی و دینی معرفی کنند که تمام شعائر اسلامی و مقام والای انسانیت را از دیدگاه دینی القاء می‌کند. همه هراس آن‌ها از گسترش این تفکر است و اینکه این تفکر بتواند جای لابی صهیونیستی را بگیرد و آن را خنثی کند.»


بنیان‌گذار انجمن دوستی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی ایران و نروژ در پاسخ به این سوال که «چه راهکارهایی می‌توانیم در مقابل اسلام‌هراسی داشته باشیم؟» تصریح کرد: «در دیپلماسی عمومی ما افراد مختلف می‌توانند نقش داشته باشند و بحث‌های فرهنگی و اجتماعی را به دور از هر گونه فعالیت‌های سیاسی دنبال کنند که ما بتوانیم از آن به‌عنوان نماد دیپلماسی عمومی و ارتباطات مردمی و بین‌المللی استفاده کنیم به گونه‌ای که دستاویزی برای حکومت‌ها و دولت‌ها نباشد که بخواهند از این حربه به سود خود بهره‌برداری کنند. ما در حوزه اسکاندیناوی به خصوص نروژ در حال پیگیری این موضوع هستیم و توانستیم دین اسلام را به‌عنوان دینی که دارای پایگاه غنی است و نیز احادیث و دینی را که پیامبر اسلام (ص) معرفی کردند به روش‌های فرهنگی- هنری جا بیندازیم.»


وی درباره فعالیت‌های انجمن دوستی ایران و نروژ گفت: «در موضوع امام رئوف، امام رضا (ع) که تحت عنوان نمایشگاه مشهد 2017 در نروژ برگزار شد ما خیلی از مکان‌ها از جمله قدمگاه امام رضا (ع) و بسیاری از احادیث‌شان و کرامات ایشان را برای مردم این کشور به نمایش درآوردیم که تأثیر بسیار خوبی داشت و ما توانستیم دین اسلام را به عنوان یک دین اخلاق‌مدار و حامی مودت و دوستی معرفی کنیم.»


حیدری درباره اینکه «چرا احزاب اسلام‌ستیز در کشورهای حوزه اسکاندیناوی دارای قدرت زیادی هستند؟» گفت: «دلیل قدرت گرفتن احزاب اسلام‌ستیز در حوزه اسکاندیناوی این است که صهیونیست‌ها از پایگاه قوی‌ای برخوردارند و اینکه آن منطقه به علت اینکه یکپارچگی و هماهنگی‌ای که باید میان گروه‌های اسلامی برقرار باشد وجود ندارد. علاوه بر این، میان شیعه و سنی اختلاف است و دیگر عوامل از جمله سرمایه‌گذاری وهابیون عربستان، مجالی برای نفوذ تلاش‌های گروه‌های اسلامی باقی نگذاشته است.»


وی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای تمدن غنی و پایگاه تمدن اسلامی است، باید با ایجاد مراکز فرهنگی و روش‌های غیر مستقیم حضور پررنگ‌تری در حوزه اسکاندیناوی داشته باشد. ما کمتر کار کردیم و باید در نروژ و کشورهای این منطقه حضور بیشتری داشته باشیم.»


حیدری گفت: «ما متأسفانه در نروژ رایزن فرهنگی نداریم و اگر بخواهیم در این منطقه کار کنیم به نظرم تأثیرپذیری‌اش از فعالیت و سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه بیشتر است. چرا که در آنجا دستگاه‌های مختلف همچون مرکز تحقیقات اسلامی مشغول کار هستند و نیاز به حمایت دارند. واقعا جای رایزن‌های فرهنگی ما که مرتبط با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستند حس می‌شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته