دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 مهر 1396 - 11:49
حجت‌الاسلام طالقانی ورکشی در گفت و گو با آنا:

دانشگاهیان وقایع تاریخی عاشورا را دوراز خرافه به نسل جوان منتقل کنند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان، بهترین سند درباره فلسفه قیام عاشورا را سخن زیبای امام حسین (ع) در وصیت‌نامه الهی ایشان که همانا اصلاح امت و جامعه اسلامی است، بیان کرد.
کد خبر : 217314

حجت‌الاسلام حمیدرضا طالقانی ورکشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا، اظهار کرد: «امام حسین (ع) در وصیتنامه الهی خود می‌فرماید: «إنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی» یعنی من از روی خودخواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح امّت جدّم (از انحرافات و کجی‌های) از وطن خارج شدم، می‌خواهم امربه‌معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی‌بن‌ابیطالب عمل کنم.


وی بهترین سند درباره فلسفه قیام عاشورا را سخن زیبای امام حسین (ع) در وصیت‌نامه الهی ایشان دانست و بیان کرد: «امام حسین (ع) خطاب به برادرش محمد حنیفه، هدف از قیام خود را اصلاح امت و جامعه اسلامی بر ­می‌شمرد.»



طالقانی افزود: «متأسفانه در جامعه اسلامی عصر امام حسین (ع) که فاصله زمانی زیادی با پیامبر اکرم (ص) ندارد، انحرافات عظیمی به وجود آمد که مهم‌ترین انحراف، زمامداری شخصیتی چون یزید بود، از همین رو وقتی والی مدینه از امام (ع) می‌خواهد بایزید بیعت کند با پاسخ قاطع آن حضرت مواجه می‌شود که «علی الاسلام السلام اذ بلیت الاسلام براع مثل یزید» باید فاتحه اسلام را خواند زمانی که اسلام دچار حاکمیت و مدیریت بی‌دینی چون یزید شود.»


طالقانی ورکشی یکی دیگر از این انحرافات را فاصله گرفتن مسلمانان از اسلام راستین نبوی و علوی دانست و تصریح کرد: «سیدالشهدا(ع) در وصیت‌نامه الهی خود ابزار اصلاح جامعه را توسل به امربه‌معروف و نهی از منکر آن‌هم مطابق سیره نبوی و علوی عنوان می‌کند.»


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان اضافه کرد: «وجود جریان‌های شش‌گانه انحرافی که در برابر جریان امامت و ولایت قد علم کرد، از دیگر انحرافات عصر امام حسین (ع) بود و عبارتند از: جریان‌های خیرخواه ولی نا همراه، فرصت‌طلب، سازش‌کار، معاندین و جریان عمومی بی‌تفاوت که امروزه آن را حزب باد می‌نامند.»



وی خاطرنشان کرد: «دانشگاهیان به‌عنوان قشر نخبه جامعه می‌توانند وقایع تاریخی عاشورا را به‌دوراز خرافه به نسل جوان، منتقل و بین این وقایع تاریخی و حوادث روز پل ارتباطی برای عبرت گرفتن، ایجاد کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب