کنسرسیومهای صادراتی جایگزین خردهفروشی خرما میشود
محسن رشید فرخی، رئیس انجمن ملی خرمای ایران درخصوص ایجاد هلدینگ و کنسرسیومهای صادراتی خرما برای ایجاد ارزش افزوده این محصول در صادرات کشور به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: متاسفانه بهدلایلی نظیر اصلاحات عرضی که در سالهای دور انجام شد، سطح خرده مالکی «خردهفروشی» بسیار افزایش یافته اما این انجمن درصدد برندسازی و ایجاد کنسرسیوم و هلدینگهای منطقهای بوده تا با واگذاری سهام آنها به تولیدکنندگان خرد، محصولات آنها به شکل یک شرکت بزرگ دارای حق برند به دیگر کشورها صادر شود.
وی همچنین به مخالفت با افزایش سطح زیر کشت خرما اشاره داشت و ادامه داد: انجمن ملی خرمای ایران به دلایلی گوناگونی همچون کمبود منابع آبی کشور مخالفت افزایش سطح زیرکشت است زیرا آزمون و خطاهایی که در گذشته انجام شده را نباید مجددا تکرار کرد بنابراین باید به سمت ایجاد ارزش افزوده از محصولات فعلی بود تا اینکه سطح زیرکشت را برای افزایش درآمد زیاد کنیم.
رئیس انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به میزان تولید و صادرات کشور، افزود: مجموع تولید خرمای کشور به رقمی بالغ بر 1.2 میلیون تن میرسد اما به دلیل مصرف بالای خرمای در داخل کشور، سهم صادراتی چندان بالایی را نداریم و از مجموع تولید، سهم صادراتی ایران از 13 به 22درصد رسیده است.
وی اضافه کرد: ظرفیت صادرات به روش فعلی از لحاظ حجمی شاید تنها پتانسیل 10 الی 15درصدی را در خود داشته باشد اما با جلوگیری از خامفروشی و ارتقا کیفیت بستهبندی و بهپروری این محصول، طبیعتا ارزش افزوده نهایی آن چند برابر خواهد شد.
رشید فرخی همچنین درباره قرارداد همکاری با اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: امروز به دلیل عملکرد ضعیف تجار شریک ایرانی در غرب، مجبور به تجدید نظر بر نوع روابط تجاری فیمابین با آنها هستیم و نگاه سرمایهگذاری را به سمت خلیجفارس انتقال دادهایم تا بازاری قوی و اطمینانبخش از لحاظ سیاسی و اقتصادی را در کنار خودمان داشته باشیم.
وی ادامه داد: کشور عمان به عنوان پایلوت در طرح مشترک انجمن خرمای ایران با اتاق مشترک ایران و عمان انتخاب شد تا در آینده با رفع مشکلات بانکی، مراودات و تجارت خرمای ایران از این کشور شدت پذیرد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از هدفگذاریهایی که بر صادرات خرما انجام شد، ورود به بازار آمریکا، آمریکای شمالی و جنوبی بود زیرا ایران میتواند در این بازارها جایگاه مناسبی را برای صادرات بهدست آورد که به همین منظور تفاهمنامه مشترکی بین اتاق بازرگانی ایران و عمان بهعنوان «طرف تجاری با بندر آزاد صحار عمان» و انجمن ملی خرمای ایران به نمایندگی از هفت اتاق خرمای کشور منعقد شد.
انتهای پیام/