دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بزرگان فیلمسازی در راه فجر؛

از ابراهیم حاتمی‌کیا تا بهمن فرمان‌آرا

کارگردان زیادی در لیست تولیدکنندگان سینمایی سال 96 حضور دارند که فیلم‌های تولید شده آن‌ها از مرحله فیلمبرداری گذر کرده و اکنون در مرحله تدوین و یا صداگذاری است. طبق آماری که از برخی از این فیلم‌ها در دست داریم، این روزها تعدادی از آن‌ها خود را برای حضور در جشنواره سی و ششم فیلم فجر آماده می‌کنند.
کد خبر : 215832

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، همواره پس از جشنواره فیلم فجر تولیدات سال آینده سینمایی، پیش تولید خود را آغاز می‌کنند، اغلب فیلمسازان برای رساندن فیلم جدیدشان به جشنواره بعدی تلاش می‌کنند تا هر چه سریعتر فیلم را کلید بزنند تا به دقیقه 90 ارسال آثار نرسند و جلوتر از آن فیلم را راهی دبیرخانه کنند.


امسال نیز مانند هر سال این روند کار خود را سر گرفته و تاکنون که درست شش ماه از سال 96 می‌گذرد؛ می‌توان نام خیلی از فیلمسازان به نام و صاحب سبک را در لیست تولیدات سینمایی دید.


اسامی فیلمسازانی چون مجید مجیدی، ابراهیم حاتمی‌کیا، بهمن فرمان‌آرا، ابوالحسن داودی، منیژه حکمت، محمدعلی باشه‌آهنگر، بهروز شعیبی، پیمان معادی، کامپوزیا پرتوی، جمشید محمودی، حمید نعمت‌الله، هومن سیدی، رضا درمیشیان و ... در این لیست دیده می‌شود.


*«به وقت شام» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا


ساخته جدید ابراهیم حاتمی‌کیا با عنوان قبلی «پرواز به وقت شام» که اکنون در خبرها با «به وقت شام» از آن نام برده می‌شود در چند روز گذشته فیلمبرداری خود را به اتمام رساند و وارد مراحل فنی شد.


در این فیلم که زمزمه‌های حضور جشنواره‌‌ای آن در جشنواره فیلم فجر به گوش می‌رسد هادی حجازی‌فر و بابک حمیدیان به ایفای نقش می‌پردازند.


«به وقت شام» درباره داعش و تهدیدات تکفیری‌هاست این فیلم که تنها دو بازیگر مرد ایرانی در آن حضور دارند.



*«پشت ابرها» به کارگردانی مجید مجیدی


آخرین ساخته مجید مجیدی پس از فیلم موفق «محمد رسول الله» تمامی مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته و آماده نمایش شده است که البته حضور این فیلم با عنوان «پشت ابرها» در جشنواره فیلم فجر تا حدودی قطعی است.


فیلمنامه فیلم «پشت ابرها» توسط مهران کاشانی و مجید مجیدی به نگارش درآمد و مجیدی آن را در هند کارگردانی کرد.


تمام فضای فیلم و داستان در بمبئی می‌گذرد و از بازیگران هندی در فیلم بهره گرفته شده است. این فیلم درباره رابطه میان یک خواهر و برادر نوجوان است و یکی از نقش‌های اصلی آن را ایشان خطار، برادر ناتنی شاهد کاپور بر عهده دارد و مالویکا موهانان هم نقش خواهر او را ایفا می‌کند. مالویکا دختر کی‌یو موهانان، فیلمبردار برجسته سینمای هند است.



*«دل دیوانه» به کارگردانی بهمن فرمان‌آرا


«دل دیوانه» که اکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد، نهمین اثر سینمایی بهمن فرمان آرا است که از دی ماه ١٣٩٥ در شهرستان رامسر استان مازندران کلید خورد.


‌نهمین ساخته بهمن فرمان آرا که تهیه کنندگی و نگارش فیلمنامه آن را نیز خود برعهده دارد ماجرای نویسنده‌ای است که پس از ترک آسایشگاه روانی متوجه دگرگونی ها و تغییرات جهان اطرافش شده و بر پریشانی های درونی اش افروده می شود.


در «دل دیوانه» به جز بهمن فرمان آرا و فاطمه معتمدآریا، لیلا حاتمی، علی نصیریان، علی مصفا، رویا نونهالی، صابر ابر، مریم بوبانی، پانته آ پناهی ها و کامیار فرجاد به ایفای نقش می‌پردازند.



*«هزارپا» به کارگردانی ابوالحسن داودی


فیلم سینمایی «هزارپا» به عنوان آخرین تولید سینمایی ابوالحسن داودی اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و امکان حضور آن در سی وششمین جشنواره فیلم فجر بالا و به نوعی قطعی است.


در این فیلم رضا عطاران، جواد عزتی، سارا بهرامی، مهران احمدی، لاله اسکندری، سعید امیرسلیمانی، شهره لرستانی، امید روحانی، سپند امیرسلیمانی، امیر مهدی ژوله، سینا رازانی، حسین سلیمانی، محمد نادری، علی‌عامل هاشمی، علی صالحی، نعیمه نظام دوست، بهرام ابراهیمی، ارشا اقدسی، شهین تسلیمی، حمیدرضا فلاحی، علی یعقوبی، فرید شهریاری، امیر صادقی، منصور نوری، حسین حسینیان، مهدی جعفری، مبین رستگار، غلام میرزایی، پیام زمانی به ایفای نقش می‌پردازند.


«هزارپا» به دهه شصت بازمی‌گردد و داستان جذابی را در این دهه روایت می‌کند.



*«جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت


فیلم سینمایی «جاده قدیم» به کارگردانی منیژه حکمت در مرحله تدوین قرار دارد. در این فیلم مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پورحسینی در این فیلم ایفای نقش می‌کنند.


این فیلم در خصوص مسایل خانوادگی است که تاکنون حضور آن در جشنواره سی و ششم فیلم فجر اعلام شده است.


مکان اصلی فیلمبرداری در یک خانه در سعادت آباد بوده که ۷۰ درصد از قصه فیلم در آنجا روایت می‌شد.



*«سرو زیر آب» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر


فیلم سینمایی «سرو زیر آب» به عنوان آخرین ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر است که هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. فیلمبرداری این فیلم اردیبهشت ماه به پایان رسیده است.


قصه «سرو زیر آب» در مورد شهدای گمنام و اتفاقاتی است که در معراج شهدا و نورد لوله اهواز افتاده است.


بابک حمیدیان، مینا ساداتی، مسعود رایگان و هومن برق نورد از جمله بازیگرانی هستند که در این فیلم جلوی دوربین علیرضا زرین دست قرار گرفته‌اند.



*«دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی


فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد. این فیلم به عنوان سومین ساخته سینمایی این کارگردان این که پس از فیلم «سیانور» و «دهلیز» تولید شده است.


«دارکوب» قرار است در جشنواره سی و ششم فیلم فجر حضور داشته باشد و در این جشنواره رونمایی شود.


این فیلم به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی است که در خلاصه داستان آن آمده است: « - هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی عزیزت تصمیم گرفته تنها باشه. تو از دیدنش، از شنیدن صداش لذت می‌بری اما اون درها رو بسته و تنهایی رو جای تو انتخاب کرده...
- هیچ چیز سخت‌تر از اون نیست که ببینی تنها شدی. عزیزانت رو می‌بینی و دوستشون داری ولی همه تو رو انکار می‌کنن. درها رو به روت بستن و تو تنها شدی. تنهایی باتلاقه...»


مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی‌فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی برای این فیلم در لوکیشن‌های مختلف جلوی دوربین علیرضا برازنده رفتند.



*«بمب» به کارگردانی پیمان معادی


فیلم سینمایی «بمب» به کارگردانی پیمان معادی که چندی پیش فیلمبرداری آن به اتمام رسید هم‌اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و از حضور آن در جشنواره سی و ششم فیلم فجر خبری اعلام نشده است.


ماجرای فیلم «بمب» به دهه ۶۰ و روزهای موشک‌باران تهران را روایت می‌کند که در آن لیلا حاتمی و پیمان معادی به ایفای نقش می‌پردازند.



*«کامیون» به کارگردانی کامپوزیا پرتوی


فیلم سینمایی «کامیون» که آخرین ساخته سینمایی کامپوزیا پرتوی در مقام کارگردان به شمار می‌آید. این فیلم با مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی در مرزهای سوریه و عراق، در روستاهای اطراف منطقه «سیلوانا» در استان آذربایجان غربی، در شهرهای ارومیه و میانه و در نهایت در لوکیشن‌های مختلفی در تهران از جمله؛ آزادی، تهرانسر، گلابدره، شهرک غرب، صادقیه و … فیلمبرداری شده است و هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد و قرار است در سی و ششمین جشنوراه فیلم فجر رونمایی شود.


در این فیلم سعید آقاخانی، نیکی کریمی و رامین راستاد به ایفای نقش می‌پردازند.



*«شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله


فیلم سینمایی «شعله‌ور» به عنوان آخرین ساخته حمید نعمت‌الله قرار است در سی و ششمین جشنوراه فیلم فجر رونمایی شود که هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.


در این فیلم که تهیه‌کنندگی آن بر عهده محمدرضا شفیعی است، امین حیایی، دارا حیایی، زری خوش‌کام، پانته‌آ مهدی نیا، مژگان صابری و بهمن پرورش به ایفای نقش پرداخته‌اند.


فیلمنامه «شعله‌ور» به طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم داستان زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد… .



*«مغزهای کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی


آخرین ساخته سینمایی هومن سیدی‌ «مغزهای کوچک زنگ زده» نام دارد که همانند دیگر آثار او قرار است در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. این فیلم هم‌اکنون در مرحله صداگذاری است.


مرجان اتفاقیان، نوید پورفرج، هامون سیدی، لادن ژاوه‌وند، مهیار راحت‌طلب، مهرداد بهاالدینی، معیین شاهچراغی، اشکان حسن‌پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تی‌ام منیری، تبسم جمالی‌پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان و نازنین بیاتی به ایفای نقش پرداختند.


در خلاصه داستان «مغزهای کوچک زنگ زده» آمده است: «داستان مغزهایی است که زنگ زده اند!»



*«یواشکی» به کارگردانی رضا درمیشیان


آخرین ساخته رضا درمیشیان بعد از فیلم سینمایی «لانتوری» که جوایز بین‌المللی زیادی را نیز به دست آورده بود، فیلم سینمایی «یواشکی» است که هم اکنون در مرحله صداگذاری قرار دارد.


این فیلم محصول مشترک ایران و نیوزلند است که قرار است راهی جشنواره سی و ششم فجر شود.



بر اساس این گزارش، فیلم‌های بسیار دیگری هم در دست تولید قرار دارند که تقریبا تعدادی از آن‌ها مربوط به کارگردانان فیلم است اما بر اساس اینکه هنوز فراخوان سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام نشده است نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کدام یک از این فیلم‌ها در این دوره از جشنواره حضور خواهند داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب